עמוד הבית » פריחת החלמונית בגולן

פריחת החלמונית בגולן

חלמוניות וסיתווניות ברכס בשנית, ספטמבר 2019, צילום אוהד עומסי
במהלך החודש הקרוב, פריחת החלמוניות בגולן בשיאה, מומלץ לטייל במזג אוויר נעים ולחזות בפריחה צהובה ומשגעת.

הטיול מתחיל ברכס בשנית, שמורת טבע בצדו המזרחי של מרכז הגולן, השמורה, נחבאת אל הכלים אולם אוצרת בחובה טבע בלתי מופרע אשר נדירים כמותו עדין בישראל, חורש של עצי אלון אלה אטלנטית, עצים ממשפחת הורדניים – אגס סורי, שזיף הדוב, עוזרר ואוג הבורסקאים וגולת הכותרת – שניים ממבשרי הסתיו הנדירים והיפים בפרחי ארצנו- סתוונית וחלמונית.

אורך המסלול: כ- 3 ק"מ

זמן: כ- 2.5 שעות

דרגת קושי: מתאים למשפחות עם ילדים

הערות: מסלול קווי (יש צורך בשני רכבים)

איך מגיעים:  מהפינה הצפון מזרחית של הכינרת בה נמצאת צומת יהודיה עולים לגולן בכביש 87, ממשיכים ישר בצומת קצביה ובצומת המפלים. בצומת בשן פונים שמאלה לכביש 98. לאחר כ-2.5 ק"מ מגיעים לנקודת הסיום של המסלול ובה שילוט המסביר על שמורת רכס בשנית וסימון שבילים ירוק.

מחנים את אחד הרכבים בנקודה זו ונמשיך לתחילת המסלול על כביש 98, ולאחר כ- 2 ק"מ אחרי הפניה לאלוני הבשן נפנה ימינה בכביש מפותל העולה לתל חזקה. נעקוב אחר סימון השבילים הירוק על עמודי הטלפון בצדו השמאלי של הכביש. עם הסימון מגיעים לצומת, שבה מתחיל מסלול ההליכה.

המסלול: מצד ימין לכביש עוברים דרך שער הברזל הקטן. כ- 50 מטר לאחר תחילת ההליכה מגיעים לרחבה סלעית אשר בה פורחים יחדיו פרחי חלמונית גדולה וסתווניות תשבץ, שני מיני צמחים נדירים בעלי פרחים מן היפים והמרשימים שבפרחי ארץ ישראל.

ממשיכים לרדת עם השביל המסומן, בחורש מגוון של אלות אטלנטיות, עץ העומד בשלכת וצבע עליו בעונה זו של השנה, אדום ושלושה מיני אלונים  – אלון תבור, מין הגדל באזורים נמוכים וחמים, אלון מצוי, הגדל באזור הים תיכוני הגבוה ואלון תולע הגדל באזורים גבוהים גשומים וקרים, אשר רק במקום זה בארץ צומחים יחדיו.

בינות לאלונים והאלות משובצים עצי שזיף הדוב ואגס סורי אשר לפרותיהם עפיצות הגורמת לאוכל אותם תחושה של יובש בפיו. עם הירידה בשביל החורש נפרש לעיני המטיילים הנוף הייחודי של הגולן, תילי הגעש, מאגרי המים ופסגות הגליל העליון.

ממשיכים לרדת לאורך המסלול, חוצים שביל כורכר לבן ולאחר כקילומטר מתחברים לשביל ג'יפים. פונים ימינה ומגיעים לחורבות הכפר הצ'רקסי ג'ואיזה. הכפר, כמו הכפרים הצ'רקסים המוכרים יותר בגולן, רמתניה וחושניה, היה אחד מקבוצה של כפרים צ'רקסים אשר הוקמו בגולן בסוף המאה ה-19.

חלמוניות וסיתווניות ברכס בשנית, ספטמבר 2019, צילום אוהד עומסי

במקום ניתן לנוח לאורך המים הנובעים מהמעיין שבמקום, בצל עצי צפצפה ומשם להמשיך עוד כ- 500 מטר עד לסיום במסלול, בכביש 98.

למידע אודות אתרי לינה ואטרקציות באזור: www.tourgolan.org.il

מידע ותמיכה: 04-6962885 או בפייסבוק, חפשו: "תיירות גולן"