עמוד הבית » צפת – כאן מתגשם חלום הגליל

צפת – כאן מתגשם חלום הגליל

צילום: דוברות עירית צפת
דיור, חינוך איכותי ופרנסה הם מרכיבים מרכזיים המשפיעים על משפחות בהליך בחירת אזור מגורים * עיר הקבלה, המתעוררת לאחר עשרות שנות נמנום, מתכוונת להציע להן הכול - להגשים את חלום הצפון, ליהנות משירותים עירוניים נגישים וממשאבים ייחודיים הקיימים רק בבירת הגליל. עו"ד שיר הספרי ממתגת הערים והנדל"ן שמה לכם בוויז את היעד הבא - צפת

מהפכת החינוך העירוני בצפת, בירת הגליל, קיבלה חותמת בימים אלה, עם קבלת פרס החינוך האזורי ועלייה לקו הגמר עם התמודדות על פרס החינוך הארצי. העיר שחווה שינוי אדיר, ומושקעים בה מאות מיליוני שקלים, מעוניינת להפוך ליעד הבא עבור צעירי ישראל. המוטו של ראש העיר שוקי אוחנה: דיור, חינוך ופרנסה הם כולם בגדר המובן מאליו. צעירי ישראל רוצים יותר: הם מחפשים מקום עם אופי, איכות חיים אמיתית, פחות בילוי בפקקים ויותר זמן איכות עם המשפחה.

שיר הספרי, צילום: יוהנס פלטן

יש משהו בדברי ראש העיר. בין שנות ה-60 ל-80 של המאה ה-20 מרכזי הערים בעולם המערבי התרוקנו מתושבים. גם תל אביב חוותה זאת. באמצע שנות ה-80 השתנתה המגמה, ושוב החלה נהירה חזרה אליהן.

היום, בעשור השני של המאה ה-21, שוב מסתמן שינוי מגמה ברור, ומחקרים בארץ מוכיחים, כי רוב מוחלט של משפחות היה רוצה להגשים את חלום הגליל, אבל החשש מבעיית חינוך, פרנסה וההרגל לקבל שירותים עירוניים במרחק נגיעה, מונע מהם לממש זאת.  על רקע המחקרים הללו והחסמים הברורים, בשלוש השנים החולפות נבנית בצפת תוכנית שתסיר חסמים ותוכל להניע אלפי משפחות להגשים את החלום הגליל בעיר.

 חינוך איכותי לפני הכול

עם כניסתו לתפקיד ראש העירייה, נטל אוחנה את מושכות החינוך לידיו ובחר להחזיק בתיק החינוך העירוני. ״הבסיס להצלחה הוא חינוך איכותי, שלא נופל מזה הקיים במרכזי הערים בישראל״, הוא אומר ומוסיף, כי החזון החינוכי בעיר נכתב מחדש ועיקרו הוא ליווי צמוד עוד טרם חוק חינוך חובה (גיל 3).  ״עוד לפני גיל שלוש, למעשה למן הלידה, הילדים עוברים שלב חינוכי קריטי. ליווי בגילאים אלו יכול לסייע להורים לאתר צרכים מגוונים של הילדים בגילים הללו, שאינם נמצאים בפיקוח של מערכת החינוך הארצית", אומר אוחנה. ואכן כיום מציעה העיר רצף חינוכי מגיל לידה ועד להשכלה גבוהה, אולם בכך לא מסתיים הדבר.

בצפת החלו להפעיל תוכניות לימוד בלעדיות, העשרה וחברה, בשעות אחר הצהריים. בעיר פועל הקמפוס לחשיבה ומצוינות, המציע חוגים בתחום החלל, הסייבר, התכנות, האנגלית, הרובוטיקה והיזמות. ההשקעה בילדים משתלמת. קמפוס המצוינות, יחד עם בתי הספר, הוביל לפריצות דרך מדעיות אשר עניינו את נאס״א, שבחרה לשגר לפני כשבועיים חללית המצוידת בניסוי טיהור מים, פרי עמלם של תלמידי העיר. פרויקט נוסף הצובר תאוצה הוא לימודי שחמט מתקדמים לכלל שכבות הגיל. המיזם הוביל את צפת לארח לפני כחודש את אליפות השחמט הארצית.

צילום: נעמה משיח כהן

 

שכונה חדשה ליד הרכבת

במסגרת המהפך שחווה צפת, מעוניינת העיר לקלוט אלפי משפחות חדשות לשכונת מצפה ימים, הממוקמת בין צפת לראש פינה. ״צפת החדשה״ תכלול כ-5,500 יחידות דיור, לצד מוסדות חינוך, מתנ"סים, קאנטרי קלאב, מתחמי ספורט, מרכז מסחרי ומרחבים ירוקים. הכול במרחק 10 דקות מתחנת הרכבת צח"ר, שתקום בשנים הקרובות, ומול נוף עוצר נשימה לכנרת ולהרי הגולן. מתכנני השכונה מציינים, כי עתודות הקרקע של צפת הן מהגדולות בגליל והן אלו שיאפשרו לה התפתחות אדירה, בפרט לנוכח מצוקת הדיור ומחירי הנדל״ן במרכז הארץ, שעולים וצפויים להמשיך ולעלות.

היעד הבא: להשאיר את התיירים

צילום: נעמה משיח כהן

קסם העיר העתיקה של צפת, היסטוריה בת למעלה מאלף שנה והתפתחות עולם הקבלה בעולם, הניבו לעיר כמיליון תיירים ומטיילים בשנה (טרום משבר הקורונה), מהארץ ומרחבי העולם. לצד זאת, היעדר פיתוח תשתיות במשך עשרות שנים הפך את העיר לתחנת מעבר עבור מבקריה.

ראש העיר הבין היטב את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בהשארת תיירים בעיר, ובמהלך השנתיים האחרונות החל לעבוד על מהפכת התיירות, שתכלול הקמת בתי מלון, מרכזי מבקרים מהמתקדמים בארץ ומסלולי טיול מרתקים, שיחשפו את המטיילים לעולם הנסתר של צפת העתיקה. ״לפני כחודש התחלנו להקים בית מלון ענק בהר כנען עם למעלה מ-200 חדרים. אנחנו מקימים כעת כיכר פיאצה בעיר העתיקה, כמקובל בערים עתיקות בעולם. בכוונתנו להוסיף מסלולים חדשים לתיירים ולחשוף אותם למצודה ההיסטורית של צפת ולמדרחוב העירוני הנמצא בשלבי חידוש. נשלב לתיירים את צפת בכל המובנים – עיר עתיקה, מיסטיקה וקבלה ומסלולי טבע ביערות, נחלים ומעיינות הקיימים רק בה", מציין אוחנה.

ואכן, בשילוב זרועות עם גורמים נוספים ובהם קק״ל, מתכננים להקים בעיר פארק טבעי בין עשרות דונמים, שבו תתבצע הנגשה למטיילים ותיירים למעיינות, נחלים ובוסתנים עתיקים. בלב הפארק יקום אמפיתיאטרון מהגדולים בצפון, שיארח הופעות וקונצרטים. זה לא הפארק היחיד בעיר. בצפת ממוקם גם פארק עמק התכלת, החולש על כ-550 דונם, ובדומה לפארק לימונים, כולל בוסתנים, מעיינות ובעלי חיים רבים. זו צפת יפה ושונה, המציעה טבע אמיתי הכי קרוב לבית.

מוקד פסטיבלים, פנאי ותרבות

גם תרבות היא חלק משמעותי בפיתוחה של עיר, ואלפי תושבים חדשים שיגיעו לצפת בשנים הקרובות, ירצו לצרוך תרבות כמו בכל מקום אחר בארץ. לפסטיבל הכליזמרים הבינלאומי הצטרף לפני כשלוש שנים פסטיבל הלאדינו, שהתלבש כמו כפפה לעיר הנושמת מוזיקת לאדינו, ושבה היא נכתבה. מערך התרבות העירוני מפעיל לאורך כל השנה הופעות של מיטב הזמרים והצגות מבית הבימה, הקאמרי, תיאטרון גשר ועוד.

תעסוקה? יש ויהיו פתרונות

ראש העיר אוחנה אינו חושש, שהתעסוקה תהווה חסם עבור צעירים המעוניינים להגשים את חלום הגליל. ״משפחות צעירות חושבות כיום מחוץ לקופסה ומסתכלות כמה שנים קדימה. החלום הגלילי שנציע למשפחות, האפשרות לעבור לצפון, ליהנות משירותים עירוניים ומערכת בריאות צמודה, שיפור מערך הכבישים ותחנת רכבת צח"ר שתוקם 10 דקות מהשכונה החדשה, נותנים מענה לכול. תגיד לי אתה מה עדיף – לעמוד שעה וחצי בפקקים בבוקר, שעתיים בפקקים בערב, או לעלות לרכבת שתיקח אותך בבטחה ובשקט״, מסכם ראש העיר.

ראש העירייה: ״נציע למשפחות להגשים את חלום הגליל, אבל עם שירותים עירוניים שלהם הן רגילות. יש לנו משאבים טבעיים שאין בשום מקום בארץ. אלו בשילוב תנופת בנייה אדירה ומערכת החינוך האיכותית שזכתה לפני כשבוע בפרס החינוך, יולידו אפשרות מגורים חדשה בישראל"

״צפת החדשה״ תכלול כ-5,500 יחידות דיור, לצד מוסדות חינוך, מת"נסים, מרכז מסחרי ומרחבים ירוקים. הכול במרחק 10 דקות מתחנת הרכבת צח"ר, שתקום בשנים הקרובות, ומול נוף עוצר נשימה לכנרת ולהרי הגולן. שונה ומיוחדת. כמה יפה לה בלבן

פארק אמיתי – פארק טבעי. בימים אלה נערכים להקמת פארק "לימונים", החולש על עשרות דונמים של מעיינות, בוסתנים ונחלים. בלב הפארק יוקם אמפיתיאטרון מהגדולים בצפון, שיארח הופעות וקונצרטים

צילום: באדיבות דוברות עיריית צפת

 

לא עוד תחנת מעבר למיליון תיירים בשנה. בתי מלון חדשים, מרכזי מבקרים ומסלולים חדשים ישלבו בין קסם העיר העתיקה לפארקים ולטבע העוטף את צפת.

מאת: עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן

הוספת תגובה

הוספת תגובה