עמוד הבית » בלעדי:טור אישי של מוריה אופיר, אישה בתחפושת

בלעדי:טור אישי של מוריה אופיר, אישה בתחפושת

צילום באדיבות מוריה אופיר

מה היא אישה?

ולמה היא כ"כ מסובכת לפעמים?

ומתי נצליח להבין למה היא באמת מתכוונת?

אני מניחה שהשאלות הללו חולפות מדי פעם במוחם של הגברים. גברים מתוסכלים או גברים משתאים, כי… אישה היא באמת מהות מורכבת. היא נשמה טהורה שמכילה הרבה רבדים שונים שלפעמים נראים כסותרים אלו את אלו.

אך הם לא.

אם בוחרים להקשיב, אם מנסים להבין, אם לומדים להכיל- החידה שנקראת "אישה" נראית כמתחילה להיפתר. אבל זה רק נראה כי בפעם הבאה שוב משהו יהיה לא מובן ולא ברור.

ויודעים מה? זה בסדר. אפילו בסדר גמור. החיים לא מורכבים משני הצבעים "שחור" ו"לבן". הם מורכבים ומפתיעים ומשתנים וזורמים, בדיוק כמו האישה.

צילום באדיבות מוריה אופיר

היום מצוין בעולם יום האישה הבינלאומי. הוא צוין לראשונה בשנת 1909, אגב. ואני שואלת את עצמי האם הוא עדיין צריך להיות תקף. הרי מה המטרה של כל היום הזה? המטרה היא נתינת עצמאות ואחריות אישית לכל אישה ואישה על חייה שלה, ללא שהם יתנהלו ע"י החלטות שנכפו עליה בגלל שלטון בעל אופי פטריארכאלי.

עברנו הרבה מאז 1909. העולם גדל, התפתח והחכים. ניתנה זכות הצבעה לנשים ונחקקו חוקים המסדירים את עניין השוויון במדינות השונות. נשים נמצאות בכל ענפי המשק, הן מגיעות לעמדות הנהלה בכירות ומובילות מחאות שונות.

נכון, לא הכל מושלם. ישנם מקומות שבהם פערי השכר עודם קיימים, מנהגים שהשתרשו בחברה ובהם עדיין מואדרים הגברים, ועיניים שמחפיצות נשים.

ואני שואלת את עצמי למה צריך להכריז בקולי קולות על יום האישה? עברנו תהליך גדול ומרשים, ההיסטוריה לא מה שהייתה בהווה הנוכחי וישנה התקדמות בהחלט ראויה ויפה. כן, צריך להמשיך להעלות מודעות לשוויון וכבוד בין המינים, אבל אני חושבת שיום האישה מראה לנו על עמדה פנימית יותר המצויה עדיין.

נשים ברחבי העולם כנראה לא מרגישות מספיק מוערכות בחברה שהן נמצאות בה. הן מרגישות שלמרות כל המהפך ההיסטורי הן עדיין מובלות בידי החלטות גבריות שהן לא יכולות להתנגד להן. הן מרגישות שהעצמאות והאחריות שלהן על חייהן איננה שלמה.

ממש לפני רגע חגגנו את פורים, זוכרים? זה היה פורים לא שגרתי: גם קורונה, גם עוצר לילי וגם החג יצא בכלל ביום שישי. בכנות, התלבטתי אם להתחפש. מה הטעם? מי רואה אותי בכלל? אין פגישות משפחתיות, אין מסיבות עם חברים ועוד רגע תיכנס שבת ברדת החמה ואיתה גם התחפושת תורד.

אבל התחפשתי. גם כי כל שנה, וללא יוצא מן הכלל, אני מתחפשת, וגם כי לפעמים אנחנו לא מרגישים, קצת קהיי תחושה, אבל משהו בנו צריך להתחדש. ולהשתטות. ולהתחפש.

גם אם רק לרגע. גם אם אף אחד חוץ ממני לא רואה.

ומה אני באה להגיד?

אני באה להגיד שכולנו, כל אחד ואחד מאיתנו, וזה לא משנה אם את אישה או אתה גבר, כולנו צריכים לבחור להתחפש. לא, לא להיות צבועים. להחליט לקחת אחריות על החיים שלנו. להבין שהעצמאות היא בעיקר עמדה נפשית ופנימית. לדעת שהערך העצמי שלי לא תלוי באף אחד אחר.

אסתר המלכה בחרה לפעול ומתוך כך זכתה להיות גיבורת החג. "ותלבש אסתר מלכות", נאמר עליה. היא לא נכנעת למסכנות ולקטנות, היא באומץ זוהרת כנגד כל הסיכויים וכל האפלה שסביבה.

תסכימו לגדול. תרצו להתפתח. תבחרו בשמחה. תקרינו עוצמה.

זו לא תחפושת.

זה מי שאתם באמת.

תגובות 3

הוספת תגובה

  • אכן,טורך הוא מקור לאור עבור נשים,מלא תקווה,חכמה ויופי פנימי_מלים כ"דורבנות"של כבוד והערכה,יישר כח,גאים בך!