עמוד הבית » בלעדי: חנוכה, הקשר לתל אביב, גימנסיה הרצליה והסיור של יפעת אביצדק קלפה

בלעדי: חנוכה, הקשר לתל אביב, גימנסיה הרצליה והסיור של יפעת אביצדק קלפה

בראשית המאה העשרים, ביפו היהודית, וכן בשכונה החדשה שלימים תיקרא תל אביב, היו התלבטויות תרבותיות עצומות. העולים הציונים, הסופרים, המשוררים, המורים התלבטו איך נכון יהיה ליצור את האומה העברית מחדש. מה יהיו היסודות שלה, כמה מהמצוות אם בכלל יקיימו, איזה שירים ישירו, מה יציגו בתיאטרון.

עוצמות ואמוציות רבות היו בקרב בני הישוב באותה עת, והפעם נתרכז בנושא אחד מתוך המכלול הגדול. בבניית השפה התרבותית החדשה, והחינוך בישוב היהודי בארץ ישראל, חנוכה ופורים היו חגים נהדרים עבור הוגי הדעות והמורים, חגים שאין בהם איסור מלאכה ואינם מופיעים בתורה שבכתב. על פורים נרחיב בפעם אחרת, אבל חנוכה, הוא הנושא שלנו היום.

חנוכה, חג ניצחון הרוח של האומה הקטנה, על האימפריה היוונית החזקה, ותרבותה, התאים מאוד לרוח הישראלית החדשה, ששאפו להנחיל בחינוך העברי בכלל ובגימנסיה הרצליה בפרט.

גימנסיה הרצליה ארכיון

גימנסיה הרצליה עמדה בראש הרחוב הראשי של תל אביב, והייתה סמל תרבותי ציוני ראשון במעלה, תיכון עברי בעברית. תלמידים מהעולם כולו, הגיעו ללמוד במקום. בהמשך לאותו הכיוון, והרצון ליצור יהודי חדש (שלא כמו היהודי הגלותי), מחובר לטבע ולאדמה, הקושר עצמו לארץ בעבודה פיזית, ומכיר אותה ברגליו, פיתחו בגימנסיה כמעט ביומה הראשון מסורת של טיולים בארץ.

צילום יפעת אביצדק

ממש בשנים הראשונות התפתחה בתוך מסורת הטיולים השנתית של תלמידי הגימנסיה, עלייה קבועה למה שנקרא עד היום "קברות המכבים" באזור מודיעין, בחג הגבורה. כבר בשנת 1907 הגיע מחזור א' של הגימנסיה כפי שהעיד התלמיד זרובבל חביב, לקברי היהודים כפי שכונו על ידי ערביי המקום, הדליקו במקום נר ראשון, ויצאו בריקודים.

צילום יפעת אביצדק

המועד- חנוכה,

המקום- קברות המכבים, באזור ביתם של החשמונאים

הדרך- הליכה פיזית, חיבור דרך הרגליים לסיפור היסטורי, ולמסר ניצחי

כלומר שילוב מנצח!!!!

ומכאן יש קשר ישיר בין הטיולים שלי (וטיולים בארץ בכלל), לסיפורה של הגימנסיה, ולסיפור של חנוכה…

מי שרוצה לשמוע על כך מזווית מעניינת ולא סטנדרטית-

מוזמן להצטרף לסיור, בנר חמישי של חנוכה ה14.12, בשעה 18.00 סיור בין קודש לחול- בעקבות בתי כנסת שהיו ואינם, מימי הרב קוק, הרב גרינוולד ועד ימינו אנו.

הסיור יכלול הדלקת נרות וסופגניה.

להרשמה ופרטים, וכן להזמנת סיורים פרטיים בתאריכים אחרים- וואטסאפ 0523515115

הצעה לסיור חנוכה 2020 בנווה צדק – חוויה מהלכת (did.li)

הכתבה מאת יפעת אביצדק קלפה- "חוויה מהלכת"

הוספת תגובה

הוספת תגובה