עמוד הבית » תערוכת יחיד: מלך ברגר

תערוכת יחיד: מלך ברגר

מלך ברגר, לעזור לרעבי העולם, 1985 צילום יחצ
מוזיאון תל אביב לאמנות פותח תערוכת יחיד למלך ברגר, אמן בן 94, שפעל במשך עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות, וזו לו תערוכה מוזיאלית ראשונה. המוזיאון מפנה את המבט אל גוף יצירה של אמן אידיאליסט, המאמין בערכים חברתיים נעלים, כמו שלום, אחווה ושוויון בין גזעים, עמים ומינים.

הבחירה להציג אמנות שנוצרה מחוץ לזרם המרכזי ומחוץ לסדרים אמנותיים קיימים, היא תגובה אפשרית אחת, לטלטלה שאנו חווים בתקופה הנוכחית. המוזיאונים עומדים בפני סימני שאלה עקרוניים בעת הזו, ודרישה להגדרה עצמית מחודשת. מול סדרי עולם משתנים ולנוכח התביעה מעולם האמנות להגיב למציאות הנוכחית, מציעה היצירה של מלך ברגר, דוגמה לא צפויה של אמנות מגויסת לרעיונות. כזו שלוקחת על עצמה ללא חשש להעביר מסר. ברגר מגייס את האמנות בשירות המסר, בתום ובנחישות של אדם מאמין, המונע על ידי תחושת שליחות דחופה.

עונות החיים, 1983
צילום יחצ

החריגה מהקאנון אינה מהווה ערך כשלעצמה. במקרה של מלך ברגר, זוהי עשייה שמונעת על ידי ערנות ודחיפות פוליטית. לצד המתח האידיאולוגי שבבסיס היצירה, עבודותיו עשירות בהמצאות ויזואליות וחומריות, ובערכים צורניים שובי לב. יצירותיו מתכתבות עם מגמות עכשוויות, כמו מודעות סביבתית ואקולוגית והבנת הצורך בשמירה על הטבע, לטובת היקום כולו.

הפרטיזנית ויקי מול הנאצים, 1980 צילום יחצ
באחדות נגד מלחמה,1983 צילום יחצ

בתערוכה מוצגות כ-40 עבודות, ביניהן "התנאי לשגשוג האנושות" – עבודה גדולה המורכבת מ-36 חלקים הנושאת את שם התערוכה ומהווה מעין מניפסט למכלול היצירה של מלך ברגר.

אוצרת: רותי דירקטור. ע. אוצרת: גלית לנדאו־אפשטיין

אפה ? אולם סם ואילה זקס – הבניין הראשי
מתי ? 10.12.20 – 1.5.21