עמוד הבית » בלעדי:מיה קדוש, פמיניזם או שוויוניזם ביום האישה

בלעדי:מיה קדוש, פמיניזם או שוויוניזם ביום האישה

צילום מיה קדוש
יתכן שהדבר הראשון שעולה בראש, סביב המושג פמיניזם, הוא שריפת חזיות ונעלי עקב. לאורך השנים תמונות החזיות הוחלפו בתמונות בתיי שחי במצבם הטבעי, שנקשרו למינוח הזה. אך מה עמד ביסודה של התנועה, אי שם במאה ה-19? מה חוות היום, נשים בעמדות מפתח, בעולם התעסוקה, סביב האתגר השוויוני?

התנועה הפמיניסטית

התנועה הפמיניסטית הוקמה כדי לייצר שוויון ולקדם זכות הצבעה לנשים. גם אז היו גלים, גל ראשון, שני, שלישי ואף רביעי. עימם התפתחה התנועה לזכויות נשים, במשמעות הפוליטית הכלכלית והאישית.היום אולי, ניתן לשנות את השם מפמיניסטית לשיוויוניסטית, כך נרגיש כולנו חלק מזה.

רק בשש מדינות בעולם, קיים מעמד שוויוני בשוק העבודה לנשים. וישראל… לא אחת מהן.

הדבר מנוגד להגיון בריא, הרי אם נשים ירוויחו כמו גברים, הכלכלה העולמית תצמח, אם יותר נשים תהיינה בעמדות מפתח, ניהול ההון האנושי ישודרג. בעידן שעדיין נלחם לצמצם את הפערים, אנחנו מציינים את יום האישה עם טוויסט, שילוב של יום אהבה או תחליף ליום האם שדעך. והנה נוצרה הזדמנות לגברים, לציין את אהבתם לנשים.

צילום מיה קדוש

יום האישה, רצוי או לאו?

יש יגידו שנכון לציין יום זה, העצמה ותזכורת לדרך שעשינו עד כה ולזו שיש ללכת בה כדי שנשיג יעד שוויוני מיוחל. הרי לא יעלה על הדעת, שקיימים בתרבויות אחרות וגם רחמנא ליצלן, אצלנו, פערי שכר או תפקידים עפ"י מגדר. מנגד יש שיגידו שאם ברצוננו שוויון, מדוע נדרש יום שכזה?! היתכן שפספסנו את הפואנטה.

אתגר נשי במקום עבודה

השתלבות במקומות עבודה גבריים, מייצרים אתגר שונה לנשים (אין זה אומר שלגברים אין מורכבויות בעולם העבודה). מחד, הן רוצות להתקדם וודאי יכולות להיות מנהלות מעולות. על כך, כבר אין מטילים ספק. אך מאידך, הן נתקלות בקשיים שאינם נחלת הכלל. בשל כך, נמנעות מלהתמודד על תפקידים, מוותרות ומרגישות שלא מיצו את הפוטנציאל האישי. מפה, כולם מפסידים.

לאחרונה נחשפנו לניהול נשי, ייחודי, של ראשי מדינות, שהתמודדו עם הקורונה. ומיד יכולנו לבצע השוואה בין היתרונות של הטאצ' הנשי לגברי. בחדרים סגורים, נשים ידווחו, כי הן נדרשות להיות אסרטיביות, מחוספסות ואולי בעלות יכולת חוסן נפשי גבוה מגברים, על מנת לקבל את הבמה. הן תשתפנה במחשבות דומות, שמעלות את רמת הדריכות, מייצרות התנהגות שהינה פחות מעודנת, שתוביל את רובן להתלבטות: עד כמה כדאי המאמץ להיות בעמדת מפתח?!

נשים שלקחו את המושכות ונמצאות בתפקידים בכירים, יספרו על האתגר שנע בין רגשנות, עדינות והססנות לבין אסרטיביות או תוקפנות שתתפרש ע"י הסביבה הגברית.

"אפילו פאוזה או היסוס בשיחה, ואת יכולה למצוא את עצמך נחתכת ע"י גבר שישתלט על השיחה" אמרה לי לאחרונה מנהלת בכירה. "לא מכבד להשתמש בקללה, שמקלילה את האוירה אך במידה וגבר יסנן קללה, זה ייתפס באופן זורם ויזכה למחמאה שהוא מדבר בגובה העיניים. וזו רק אחת הדוגמאות מיני רבות להתמודדות התנהגותית שנשים חוות.

נשים מחזקות נשים

ניכר עד כמה, אנו זקוקות לשבת בחברותא נשית, שתחזק אחת את השנייה. זה בסדר להביע רגשות או רגשנות ולדרוש שוויון. להוריד מסכות ולהתבטא באותנטיות גם לצד גברים.

כשדעה של הסביבה, דומה לזו שלנו, יש בכך אלמנט מחזק. אז צרי לך חברותא נעימה לשאוב ממנה כוח להתמודד מבלי לוותר. חשוב לזכור, שגם לגבר בראש פירמידה, לעיתים יש תחושת בדידות והתמודדות לא פשוטה. אנו זקוקים לאישור הזולת, אך לא במחיר להפסיד את עצמנו.

שינוי התנהגות אוטומטית

לכולנו התנהגויות אוטומטיות. לדוגמא: אם מבקרים את מעשינו, יתכן ונקפא ולא נגיב או נתקוף באופן מוקצן. אלה התנהגויות אנושיות הישרדותיות שפועלות מאזור האמיגדלה* שבמח ואינן  קשורות למגדר. נוכל למצוא גברים שקופאים באירועים מסוימים ולעומתן נשים שתוקפות ולהיפך. (* Amygdala חלק במוח שאחראי על זיכרונות קצרי טווח, על הצד הרגשי של הזיכרון האנושי ועל וויסות ההתנהגות החברתית שלנו).

כאשר נפנה תשומת הלב, להתנהגות הזו ונשנה אותה באופן מודע, נרווח את הרפרטואר ההתנהגותי והמחשבתי. מכאן, נגמיש את היכולות הפסיכולוגיות ונזכה על הדרך בהעצמה של החוסן הנפשי.

גם לשימוש שנעשה על ידינו, בבחירת המילים, ישנה השפעה על תחושת השוויון.

במקום זאת השתמשו בקול יציב, החליפו מילים למילות עוצמה וכח, היישירו מבט, הניחו ידיים על המותנים על מנת לתפוס שטח אנרגטי נרחב ותחושו בהבדל.

אם יום האישה מיועד להעצמה, קדימה, הגמישי את הרפרטואר האישי. שימי לב להתנהגות האוטומטית שלך וצרי לך חברותא נשית מחזקת.

מהצד הגברי, שוקולד ופרחים תמיד נחמד, לא רק ביום האישה😊.  התנהלות מכבדת ושוויונית מול קולגה תייצר הבדל משמעותי.

צילום מיה קדוש

יום אישה שוויוני שמח

הקול-בראש מיה קדוש

מטפלת התנהגותית קוגניטיבית CBT

טיפול בחרדות, דיכאון ודימוי עצמי בבני נוער ומבוגרים.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה