עמוד הבית » בלעדי: מייסדת ומפתחת מוצרי רשת "מתוקה" מירי ארזי בראיון אישי, הקסם שבאפיה

בלעדי: מייסדת ומפתחת מוצרי רשת "מתוקה" מירי ארזי בראיון אישי, הקסם שבאפיה

מירי ארזי מתוקה. צילום אריק סולטן
"אנחנו המצאנו את התחום הזה ואת השם "מגשי אירוח" ו"מגשי כיבוד", מאז עברו עשרים שנה"

בני הזוג מירי ושוקי ארזי הכירו ב"סוזנה" מסעדה בתל אביב כאשר עבדו שם בתור סטודנטים. מירי למדה אומנות ושוקי למד מנהל עסקים. החיבור היה מידי. מהר מאוד הם הבינו שהם לא רוצים יותר לעבוד בשביל אף אחד וכנראה שכשמחליטים משו הוא קורה כי בדרכם חזרה הביתה הם ראו שלט "להשכרה", "ביום למחרת כבר חתמנו חוזה על חדרון בבית רומנטי להפליא בשלוש 30 בכניסה לסוזן דלאל"

הם הפכו את המקום למעין סלון אירוח, "סבתא מרים תרמה את הספות וינטאג' שלה, בעזרת חבר צבענו את הקירות בוורוד עם חול ים, שוקי בנה אדניות ממשטחים ושתל בהם שיחי תותים, אני אספנית של כלים הבאתי מגוון סרוויסים וכל לקוח שהזמין הפוך יכל לבחור את הכוס המועדפת עליו,כל בוקר פתחתי את סלון הקפה שלנו, שוקי נסע לקנות מצרכים, חברה שלנו כנרת עבדה אתנו, רחלי אחותי הגדולה אפתה לנו עוגיות ולימדה אותי להכין, ניסינו לשלב את הלימודים לא תמיד בהצלחה אבל היינו מאושרים ואדונים לעצמנו".

צילום אריק סולטן

 מהכן הגיעה הבחירה של שם העסק?

"השם של המקום הגיע בלי מחשבה גדולה. לשוקי היה ברור שנקרא למקום "מתוקה" כמו שמה של אמי כשעלתה לארץ לאחר מלחמת העולם השנייה כילדה, פקיד העלייה בנמל חיפה שאל אותה לשמה והיא ענתה "זושייה." אם כך אמר זה דומה ל"זיסל" ביידיש וזיסל זה מתוק אז מעכשיו שמך בישראל מתוקה"

איך הגעת לעסוק באפייה?

"כשפתחנו את הסניף הראשון בנווה צדק חיפשתי ספקים טובים של עוגות, עוגיות, מאפים אבל כאמא שאופה יומיום בבית והציבה רף גבוה לא הצלחתי למצוא מוצרים טובים, קטנים ואסטטים שאשמח למכור.. אז מה עושים? אופים, למזלי עם תמיכה של רחלי אחותי שפית קונדיטורית שהתחילה לייצר בעבורנו יחד עם מתכונים של אמא, שתיהן יחד עשו לי סטאז' מהחיים .. אחרי הכל בבסיס הכשרתי למדתי קדרות, קרמיקה ואומנות פלסטית כך, שהגעתי עם ידע בלישה מאסיבית, הבנה בטכנולוגיה ואפייה אומנם בתנור קרמי אופים על 900- 1200 מעלות אבל מצאתי נקודות השקה ונהניתי מללוש בצקים אכילים וליצור איתם. כיום אני יותר עסוקה בפיתוח – פיתוח עיסקי, פיתוח וייעול תהליכי עבודה וכמובן פיתוח קולינרי"..

מה הקושי בתעשייה זו בארץ?

"זאת תעשייה שיש בה תחלופה גבוהה. עסקים נסגרים מהר כמו שהם נפתחים. יש כל כך הרבה פרמטרים שצריך לעמוד בהם בכדי להצליח כשלפני הכל מי שפותח עסק מזון חייב להיות וו'רקוהוליק זה לא מקום לאנשים "רגילים"

איך מנהלים עסק ויחד עם זאת משפחה?

"כשהעסק היה קטן היה המון עומס על שנינו זה היה לא פשוט יחד עם גידול ילדים קטנים, אבל כל הקטע בלהיות עצמאי זה לסדר את הפאזל כל הזמן מחדש. זה דורש גם ראייה מרחבית, ארוכת טווח ויצירתיות,יש לנו מזל שיש לנו אימהות ומשפחות תומכות ביום יום ומנטלית"

מה זה אומר לסדר את הפאזל מחדש?

"כעצמאי אין משהוא שיעזור לך להגדיר גבולות ואתה צריך לעשות את זה בשביל עצמך כל פעם בנקודת זמן חדשה .. דוגמא קטנה – כשהייתה לנו את מתוקה ברחוב שד"ל היינו פתוחים גם בסופשים, הגשנו אסקלופים בשמנת מתוקה ולא חשבנו על כשרות ,נולדו הבנים והחלטנו שאנחנו רוצים את הסופי שבוע לעצמנו החלטה אמיצה בתחום בתי הקפה בתל אביב ויחד עם זאת החלטנו להפוך לכשרים"

צילום בני גם זו לטובה

מאיפה  את שואבת את האומץ והתעוזה ?

"גדלתי בבית כזה עם אבא איש עסקים סופר מצליח וזה נראה לי ברור מאליו, תמיד המשפחה דחפה אותי קדימה".

מה המוצר שאת הכי אוהבת לאפות ?

"אני הכי אוהבת לפתח מוצרים חדשים ומרגשים וזה התפקיד שלי בעסק יחד עם צוות הפיתוח. אני בעיקר מדמיינת ומפתחת את המוצרים, טועמת, מכוונת דואגת שייצאו מדוייקים גם כשעושים מהם כמויות גדולות".

האם את מייצרת מוצרי בריאות ?

"יש לנו גם מוצרים יותר "בריאים" בליין, מגשי פירות, עוגיות ללא קמח, עוגיות אנרגיה אבל, ככלל אנחנו עושים קונדיטוריה ומטבח בוטיק שבו אנחנו מייצרים הכל ללא חומרים משפרים חיי מדף, מאריכים, מחזקי טעם, צבע וכו..כאילו עמדת במטבח ואפית בעצמך למשפחה"

כיום יש למירי ושוקי עסק משגשג עם 4 סניפים וקייטרינג מגשי אירוח.

איך הגעת לתחום הקייטרינג והאירועים מה הניע אותך לשם ?

"בבית הקפה הגדול שלנו מול הסינמטק התחלנו לעבוד עם הרבה לקוחות עסקיים והבנו שיש דרישה לכיבוד בפורמט אחר. צריך להבין שתחום מגשי האירוח והכיבוד לא היה בארץ קודם. היו כמה מקומות שעשו בייגלים וכריכים אבל לא מעבר לזה. אנחנו המצאנו את התחום הזה ואת השם "מגשי אירוח" ו"מגשי כיבוד", מאז עברו עשרים שנה".

מה נחשב אצלך נקודת השיא בקריירה?

"עדיין לא הגעתי לרגע הזה".

יש חשיבה לגדול מעבר לים ?

"אם תהיה הזדמנות עסקית יכול להיות שנעשה את זה. אבל יותר מכל אני אוהבת לחיות את חיי פה ליד האנשים האהובים עליי גדלתי בילדותי בארה"ב ואני מכירה ויודעת מה יכול החו"ל הזה להציע לך מבחינה עסקית כמו כן חיים נוחים אבל יחד עם זאת על מה אצטרך לוותר"

מה הקורנה גרמה לעסק?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברות עסקיות ואירועים פרטיים ואלו מן הסתם בבית או מוגבלים לאירועים קטנים היינו צריכים כרגיל להיות יצירתיים ולהבין איך מפרנסים את העובדים וממשיכים הלאה. יש לנו יתרון נוסף כיון שאנחנו גם מנהלים מחלקת לוגיסטיקה ומשלוחים שלנו ומגיעים לכל הארץ (כמעט) ועכשיו בזמן קורונה חברות שולחות לעובדים ולמשפחות פינוקים, לבתי חולים ועוד..הסניפים שלנו עובדים ללא ישיבה במקום – אך ממילא אנחנו בעיקר קונדיטוריה ומאפייה ואנשים קונים הביתה כך שאנחנו עובדים. אהה וכמובן שיש גם משלוחים דרך הסניפים שמאז הקורונה התחזקו"

מה ההבדל?

"חשוב לציין שיש הרבה חברות היום שעושות מגשי אירוח, אבל כמו בכל דבר ישנן רמות של איכות ואנחנו נמצאים במיקום גבוה מהבחינה הזאת וחוד החנית של התחום.ראשית אנחנו יצרנים של עצמנו ולכן המוצרים שלנו ייחודיים, מוקפדים ויחד עם זאת מגיעים ללקוח במחיר קנייה טוב (כי אין עוד ידיים בדרך), ניסיון רב שנים בתחום כולל מחלקת יועצות אירוח והפקת אירועים רבי משתתפים, מחלקת לוגיסטיקה שלנו.. נו כבר הבנת מעדיפה לעשות הכל אצלנו בבית ושייצא טוב כמו שאני רוצה".

ואיך את מתכוננת לחנוכה בקורונה?

"לא פשוט ..סודוקו להבין את חנוכה הנוכחי, הלקוחות רובם מבולבלים בעצמם לגבי מה יכולים לחגוג בתחום המגבלות, אירועים רבי משתתפים אין ויש הרבה קטנים, מארזים מיוחדים ופרויקטים הסניפים יהיו פתוחים כרגיל ועם ישראל לא יטוס ויישאר בבית אבל כמה יחגוג ובאילו מגבלות"? בכל מקרה כיצרנים אנו מכינים את עצמנו לכל סנריו אפשרי ומוכנים ל"באנו חושך לגרש"

בברכת חג שמח

מירי ארזי – מתוקה

מאת: שני שרמן