עמוד הבית » בראש השנה, נשתה יין ונזכור לטעמים הטובים בחיים תשפ"ד

בראש השנה, נשתה יין ונזכור לטעמים הטובים בחיים תשפ"ד

צילום: יח"צ יקב טפרברג
בחרנו כמה יינות מגוונים להתפנקות בראש השנה לחגוג את תחילת שנת תשפ"ד

פטיט סירה לגסי 2020 -יינות יקב טפרברג

הרכב זני: 100% ענבי פטיט סירה

עונת 2020: החורף שקדם לעונת  2020 היה חורף רווי משקעים עם טמפרטורות ממוצעות. עונת הגידול לוותה בטמפרטורות גבוהות במקצת מהממוצע הרב שנתי  ופוריות טובה מאוד בכרמים.

 מקור הענבים: ענבי הפטיט סירה נבצרו מכרם בהרי גלבוע. משטר גידול קפדני תוך כדי חדירת אור לנוף ובמקביל דילול אשכולות אפשרה הגעה לבציר של ענבי איכות בריכוז גבוהה של טעמים וארומות.

הבציר: מכני בשעות הלילה הקרות.

 תהליך ייצור היין: ענבי הפטיט סירה נבצרו בבציר מכאני והגיעו ליקב לפנות בוקר. לאחר ריסוק עדין הועברו ענבי הפטיט סירה למיכל נירוסטה מקורר למשך יומיים להשריה קרה לפני תחילת התסיסה האלכוהולית. עם סיום ה- cold soaking החלה התסיסה האלכוהולית הטבעית של ענבי הפטיט סירה – על ידי השמרים החיים באופן טבעי על גבי הענבים בכרם ובסביבת היקב – בטמפרטורה של 28 מעלות תוך הפעלת משטרי המטרה שונים לצורך מצוי טעמים, ארומות וצבע מזגי הענבים. בסיום התסיסה האלכוהולית היין עבר השרייה על הקליפות למשך שלושה ימים נוספים. עם סיום ההשריה – extended maceration, סחטנו את הענבים בסחיטה איטית ובלחצים נמוכים למיכל נירוסטה לתסיסה המאלולאקטית על מנת לייצב ולרכך את היין. לאחר סיום התסיסה המאלולאקטית היין החל את תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 18 חודשים. לאחר סיום התבגרות היין בחביות, היין בוקבק ואף המשיך להתבגר חודשים נוספים לפני שחרורו לשוק.

תיאור היין: צבע היין אדום מלא ועוצמתי. האף של היין מורכב ומתאפיין בפירות שחורים ודובדבנים בשלים עם מעט קפה, טבק ועץ אלון עשיר. בפה היין מלא ועוצמתי עם טנינים רכים ומלאים. גוף היין עגול ומאוד הרמוני עם טעמים ארוכים.

 כהל: 13.3

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 18 מעלות עם צלי בשר ברוטב סמיך ועשיר.

מחיר: 199 ש"ח

 קברנה סוביניון אסנס 2018 – יקב טפרברג 

הרכב זני: 100% ענבי קברנה סוביניון.

 מקור הענבים: ענבי הקברנה סוביניון נבצרו משני כרמים ייחודיים ונבחרים הגדלים בטופוגרפיה ובאקלים הררי. הכרם הראשון והעיקרי נמצא בגליל העליון בעמק קדש והכרם השני נמצא ברום הרי אפרים. כרמים אלו מתאפיינים בטופוגרפיה שונה. הכרם בעמק קדש נטוע בגובה של 450 מטר מעל גובה פני הים. הכרם נטוע על גבי כנה מתונה. הכרם נהנה ממיקרו אקלים ייחודי ואופטימאלי לענבי קברנה סוביניון. הכרם בהרי אפרים נטוע בגובה מעל 650 מטר מעל פני הים, בתנאי אקלים הרריים, בעוצמת צימוח מתונה ובהבדלים משמעותיים בין טמפרטורת יום ממוצעת לטמפרטורת לילה קרירה הגורמת לאיכות ענבים ייחודית הבאה לביטוי בריכוז גבוה של טעמים וארומות.

 הבציר: מכני בשעות הלילה המאוחרות.

תהליך ייצור היין: ענבי הקברנה סוביניון נבצרו מכל כרם בנפרד בזמן ההבשלה האופטימאלית של הענבים ובשעות הבוקר המוקדמות הגיעו הענבים ליקב. לאחר ריסוק עדין הועברו ענבי הקברנה סוביניון למיכל נירוסטה מקורר למשך יומיים להשריה קרה לפני תחילת התסיסה האלכוהולית. עם סיום ה-cold soaking החלה התסיסה האלכוהולית של ענבי הקברנה בטמפרטורה של 28 מעלות תוך הפעלת משטרי המטרה שונים לצורך מצוי טעמים, ארומות וצבע מזגי הענבים. בסיום התסיסה האלכוהולית היין עבר השרייה על הקליפות למשך שישה ימים. עם סיום ההשריה-extended maceration , סחטנו את הענבים בסחיטה איטית ובלחצים נמוכים למיכל נירוסטה לתסיסה המאלולאקטית על מנת לייצב ולרכך את היין. לאחר סיום התסיסה המאלולאקטית היין החל את תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 18 חודשים. תהליך זה נעשה לכל כרם בנפרד. לאורך התבגרות היין בחביות נטעמו כל החביות והורכב הבלנד הסופי של היין אשר נתן את המשקל היחסי של כל כרם ביין הסופי. לאחר סיום התבגרות היין בחביות, היין בוקבק ואף המשיך להתבגר למשך 6 חודשים נוספים לפני שחרורו לשוק.

תיאור היין: צבע היין אדום עד שחור, באף עולות ארומות עשירות של פירות יער שחורים ,נגיעות של קקאו, קפה, ומעט אדמה עם עץ אלון אלגנטי. בפה היין מאוזן, עגול עשיר מאוד ובעל מבנה מלא ועוצמתי, הטאנינים רכים ומוצקים והסיומת ארוכה וחלקה.

צילום: יח"צ יקב טפרברג

כהל: 14.3

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 18 מעלות עם מאכלי בשר עשירים או תבשילי קדרה מבושלים על אש קטנה.

מחיר: 99 ש"ח

שרדונה אימפרשן 2022 – יקב טפרברג 

הרכב זני: 100% ענבי שרדונה

 מקור הענבים: מורדות יהודה

 הבציר: מכני בשעות הבוקר המוקדמות

תהליך ייצור היין: הענבים הגיעו ליקב בשעות הבוקר לאחר בציר מכני ונכנסו מייד לסחיטה עדינה ומהירה על מנת לקבל תירוש ענבים לבן איכותי. לאחר קירור של המיץ ושהייה של כ-24 שעות לשקיעה של משקעים במיכל מקורר ומבודד, נעשתה שפייה למיץ הנקי אל מיכל נירוסטה והחלה תסיסה אלכוהולית בטמפרטורה של 14 מעלות למשך כשבועיים. בסיום התסיסה האלכוהלית היין הועבר לחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות חדשות להתבגרות של כ-5 חודשים בחביות אלו ללא תסיסה מאלו-לאקטית על מנת לשמור על פריכות ורעננות היין.

תיאור היין: היין בעל צבע ירקרק צהבהב, האף פירותי עם ניחוחות של פרי הדר, אגס ופירות טרופיים  ועם שילוב של מעט וניל ואגוז בפה בעל גוף ומרקם מלא, מאוזן ובעל סיומת רעננה.

צילום: יח"צ יקב טפרברג

כהל: 12.1

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 12 מעלות עם דגים מטוגנים או מאכלי עוף קלים.

מחיר: 45 ש"ח

לבן יבש ויז'ן 2022 – יקב טפרברג 

הרכב זני: 60%  סוביניון בלאן, 40% פרנץ קולומבר

מקור הענבים: מורדות יהודה

הבציר: מכני בשעות הבוקר

תהליך ייצור היין: ענבי הסוביניון בלאן הגיעו ליקב בשעות הבוקר המוקדמות לאחר שנבצרו מכאנית. הענבים הוכנסו מיד עם הגעתם לסחיטה עדינה ומהירה, על מנת לקבל תירוש ענבים לבן ואיכותי. תירוש הענבים שניסחט הועבר למיכלי נירוסטה מקוררים ל-24 שעות לצורך הפרדה בין התירוש הצלול לבין המשקעים. לאחר שפייה של התירוש הצלול מעל המשקעים הוספו שמרים והחלה תסיסה אלכוהולית, שנמשכה שלושה שבועות, בטמפרטורה נמוכה של כ-14 מעלות, לטובת שמירת ארומות. ענבי הפרנץ קולומבר, שנבצרו כשלושה שבועות מאוחר יותר, עברו גם הם את התהליכים שעברו ענבי הסוביניון בלאן. לאחר מספר טעימות של פנל הטועמים של היקב הורכב הבלנד הסופי של היין לא עבר תסיסה מאלולאקטית כדי לשמור על רעננותו ופריכותו.

תיאור היין: צבע היין ירקרק זהוב, עדין ורך, בעל ארומות של לימון ותפוח, חמיצות מלבבת ומרקם קליל. יין קיצי, מרען ומלא חן.

צילום: יח"צ יקב טפרברג

כהל: 12.0

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 14 מעלות עם מנות דג קלות או מתאבנים

מחיר: 35 ש"ח

סדרת Sparkling Buzz – יקבי כרמל 

Buzz תפוח אשר מושק במיוחד לכבוד ראש השנה הינו יין קליל, הינו נגיש וארומטי עם בעבוע קל, מתיקות מעודנת וארומות רעננות ועסיסיות של תפוח. היין, בעל אחוזי אלכוהול נמוכים, מתאים גם לסועדים שאינם נמנים בין אוהבי היינות בדרך כלל – ויכול להוות פתיחה מרעננת לצד הברכות או סיומת מפתיעה לצד הקינוחים.

סדרת Sparkling Buzz קלילה, ארומטית במיוחד ומתאימה לכל רגע של שמחה,   בעבוע קל ומתיקות עדינה, המקנים חווית שתייה נעימה קלילה ובלתי מחייבת. סדרת Sparkling Buzz מתאימה למגוון רחב של אפשרויות צריכה: כאפרטיף, כיין קינוח וכליווי לארוחות קלות, פיקניקים ומסיבות.

מומלץ להגיש קר בטמפ' 4 מעלות, ניתן לשלב כמה גרגירי רימון בתחתית הכוס למראה חגיגי במיוחד.

באז תפוח,צילום: אייל קרן

כהל : 5.5% – 7%

מחיר : 30 ₪

מארז לחג יקב תבור 

יקב תבור, הממוקם למרגלות הר התבור בגליל העליון, הוקם בשנת 1999 על ידי ארבע משפחות מכפר תבור. נכון להיום היקב מייצר קרוב ל- 2 מיליון בקבוקים בשנה. בחירת נטיעות הכרמים הנרחבות באזורי הגידול הטובים ביותר בארץ. היינן הראשי מיום היווסדותו של היקב, אריה נשר, בעל 40 שנות ניסיון בייננות בארץ ומחוצה לה.

תבור הר מרלו אדמה

בכרמים המובחרים של יקב תבור שבגליל צמחו ענבי מרלו משובחים אשר נבחרו בקפידה, מהם יצרנו את היין תוך תשומת לב מרבית לשימור הארומה הטבעית והטעמים המקוריים של זן הענבים. היין מורכב מ – 85% ענבי מרלו ו – 15% קברנה סוביניון. הבציר נערך בשעות הלילה והענבים נקלטו ביקב בשעת בוקר מוקדמת, דבר אשר שומר על חיוניות וטריות הענב ובא לידי ביטוי בארומות אופייניות לזן של דובדבן ופלפל שחור גרוס. ליין צבע אדום עמוק, גוף מאוזן והוא מוכן לשתייה. היין נוצר במיוחד לרגעים של שמחה, קירבה וחברות טובה. הוא רענן ופירותי ונושא איתו את הרוח של הר תבור.

כהל: 14.5%

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 14 מעלות

תבור הר גוורצטרמינר 

סדרת הר של יקב תבור נוצרה במיוחד לרגעים של שמחה, קירבה וחברות טובה ומדגישה את ההנאה שביין. הר היא סדרה אהובה ומוכרת המציעה חוויית שתיית יין נעימה ושמחה לאלו שרוצים להנות מיין איכותי בכל יום. לבן חצי יבש עם ארומות של פירות ותבלינים.אקזוטיים ומתיקות ניכרת. גוורצטרמינר טיפוסי שמתאים לכל שעה ביום.

כהל: 12.5%

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 4 מעלות

צילום:יחצ יקב תבור

מחיר מומלץ למארז: 139 ש"ח המכיל בקבוק הר מרלו משנת 2018, בקבוק הר גוורצטרמינר משנת 2022 וכלי להגשת דבש.

יקב מוניץ 

קב מוניץ הינו יקב בוטיק משפחתי כשר שהוקם בשנת 2015 על ידי איתי מוניץ. העשייה ביקב מבטאת את החיבור שלנו לאדמה, אהבת הארץ והתשוקה שלנו ליין. את החזון שלנו ליצור יין בוטיק איכותי מוביל שראל מוניץ, ד"ר למדעי הצמח המתמחה בגידול גפנים ליין ואחראי על איתור כרמים מובחרים ועל העבודה הייננית. חזון זה מתבטא בשימוש בענבים איכותיים מאזורי גידול מגוונים בארץ, בציר ידני ויישון ארוך בחביות עץ אלון צרפתי איכותיות. בימים אלו נבנה ביקב מרכז מבקרים והיקב יפתח למבקרים במהלך סוכות

אלה – יין לבן, יוצר מענבי ויונייה שנבצרו ברמת הגולן. ניחוחות אגס וקיווי, בעל מינרליות מודגשת וחמיצות נעימה.

צילום: אייל קרן

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 4 מעלות

מחיר: 98 ש"ח

שקמה 2021 – ממסך של קברנה פרנק ומרלו מכרם יחידני. היין בעל צבע ארגמן רך, גוף בינוני ובעל ארומה של פרי בשל עם נגיעות של פלפל שחור ופרי קלוי.

צילום: אייל קרן

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 15 מעלות

מחיר: 119ש"ח

ערבה 2021 –  ממסך המבוסס על קברנה סובניון. היין בעל גוף בינוני ומאוזן, שופע פירותיות, ארומות של דובדבנים ופירות יער ובעל סיומת מורכבת ורעננה.. זכה במדליית כסף באשכול הזהב 2023.

צילום: אייל קרן

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 15 מעלות

מחיר: 119 ש"ח

לרכישה אונליין: https://www.munitz-winery.co.il/