עמוד הבית » ברכה מנשיא המדינה לאזרחי ישראל לכבוד יום העצמאות

ברכה מנשיא המדינה לאזרחי ישראל לכבוד יום העצמאות

הנשיא מדינה יצחק הרצוג צילום: גרגורי באדו
נשיא המדינה יצחק הרצוג ברך את אזרחי ישראל, לקראת יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל, תשפ"ב.

״אזרחיות ואזרחי ישראל, לפני שבעים וארבע שנה, בבוקר יום ו׳, ה' באייר תש"ח, יצאו העיתונים בכותרת המרעישה: "מדינת ישראל תקום היום"!מאווי שנות אלפיים, חלומות, תקוות, ושאיפות התנקזו אל רגע אחד שבו הכריז דוד בן גוריון, ולמעשה הכריז העם כולו – מתוקף זכותו הטבעית וההיסטורית על הקמת מדינת ישראל. אנשי מעש ואנשי רוח התאחדו כולם להכריז ביחד, מתוך ערבות הדדית, על הקמתה של מדינתנו.

רגע ההכרזה אחד היה, אך מפעל ההקמה מתפתח ומתמשך. ברגע אחד הכרזנו וברגעים רבים בנינו ונטענו, קיבוצים ועיירות פיתוח, מושבים וערים, עולמות של תורה, של רוח ושל תרבות, חקלאות צומחת ותעשייה מתקדמת ומתפתחת מערכת בריאות, חינוך, השכלה, לימוד, רווחה, משפט ומה לא. ועוד היד נטועה.

אחיותיי ואחיי, גם ביום חגנו מחויבים אנו לזכור את כל בנינו ובנותינו קורבנות המלחמה והטרור, ששילמו את המחיר הכבד ביותר למען מדינת ישראל. לאורך כל שנות עצמאותנו אנו חיים על החרב ולצערנו קורבנות נוספים נפלו עליה לאחרונה. בזכותם אנחנו יכולים לציין את עצמאותנו בארץ הזאת.

אזרחי ואזרחיות ישראל, בני כל המגזרים ונציגי כל האמונות, מימין ומשמאל, מהעיר ומהכפר, חילונים דתיים ומסורתיים, בני ובנות העם היהודי בארץ ובעולם, אתם עדות חיה לרוח הגדולה להמשך הבנייה והנטיעה ללפיד העובר מדור לדור. לפיד העומד בראש ובראשונה – בסימן הערבות וההתנדבות. כולנו מכירים ישראלים וישראליות שכל אחד ואחד מהם עשה ועושה מעל ומעבר כדי להפיץ את האור ואת התקווה ואת הערבות ההדדית במדינת ישראל. אלו האנשים שקודם כל דורשים מעצמם ורק אחר כך פונים אל אחרים. והם רבים והם שונים, והם כולם בנותיה ובניה של הארץ הנפלאה הזו. האנשים הללו עושים אותנו אנושיים יותר, אוהבים יותר קשובים יותר, מאוחדים יותר. האנשים הטובים הללו אינם רק מנעימים את חיינו. הם מאפשרים את חיינו. הם מקיימים ומחיים את המדינה יום יום שעה שעה בעשייה שאינה יודעת גבולות בחסד ברחמים ובאמונה.

אחיותיי ואחיי, זכותנו לחיות ולשגשג כאן בארץ הזאת נעוצה בכך שנפיל את החומות שגבהו בתוכה, החומות שגבהו ביננו, וששוב נראה אחד בשני קודם כל שותפים לבניין, וכך, יחד, נצליח. במחויבות הדדית בערבות חברתית בלב פתוח. ככל שנדע לכבד את ה"אחר" וככל שנדע להדגיש את היחד, צדקת דרכנו ואמונתנו, כלפי פנים, וכלפי חוץ, תצא לאור באופן הברור ביותר.

אני מאמין בעם הזה, העם הנפלא הזה, אני מאמין בעתידה המבטיח של המדינה הנפלאה שלנו, ואוהב אותו בכל ליבי. תחי מדינת ישראל! חג עצמאות שמח ישראל!״

צלם: גרגורי באדו, מקליט: אורי בוזגלו.