עמוד הבית » גורמה זה בבית

גורמה זה בבית

צילום pixabay
אכילה מחוץ לבית היא לרוב מנהג לא בריא במיוחד. הסיבה לכך היא שהכנת מזון במנות גדולות לרוב דורשת שימוש בחומרים תעשייתיים ומעובדים המזיקים לגופנו. הדבר אינו נכון רק לגבי רשתות של מזון מהיר, אלא גם במסעדות

באוכל שאנו אוכלים בחוץ יהיה לרוב יותר נתרן, יותר שומן ויותר כולסטרול. שלושה מרכיבים שכידוע אינם תורמים למצב הבריאותי שלנו. יחד עם זאת, אין הדבר אומר שאי אפשר להתענג על מאכלים שאנו אוהבים לאכול בחוץ, בגרסאות בריאות וטעימות אף יותר בהכנה הביתית. הנה גם מאכלים שכדאי לכם לנסות.

פלאפל בריא בטעם של בית

הפלאפל מוכר בעיקר כמאכל רחוב בארצנו, כזה שאוכלים פעמים רבות בעמידה כשהטחינה נוזלת מכל עבר. אחת הבעיות הגדולות בפלאפל הוא הטיגון בשמן עמוק. הסיבה היא שהשמן החם משחרר רדיקלים חופשיים אשר מוכרים כגורמים למגוון רב של מחלות. בעיה נוספת היא הפיתה. ברוב הפלאפליות יוגש הפלאפל בתוך פיתה מקמח לבן הנאפה עם חומרים ומתפיחים תעשייתיים אשר משפיעים גם כן על הגוף ולא לחיוב.

תוכנו של הפלאפל לעומת זאת מבוסס קטניות ותבלינים כמו: חומוס, פול, כמון וכוסברה שבהחלט יכולים להרכיב מנה בריאה ומזינה. בנוסף, לרוב מוסיפים למנה מלפפונים חמוצים וסלט ירקות, שגם הם מרכיבים ארוחה מאוזנת. אם אתם רוצים פלאפל גורמה ביתי, העדיפו קודם כל לאפות את הפלאפל במקום לטגן אותו בשמן עמוק. האפייה תעניק את המרקם הקריספי שאנו כל כך אוהבים, אך ללא הנזק של השמן. אם קשה לכם לוותר על הפיתה, החליפו את הפיתה מקמח לבן בפיתה מקמח מלא או קמח כוסמין. אל תשכחו לצרף למנה סלט ירקות עם נגיעה של שמן זית.

לא חייבים לוותר על הלחם

פעמים רבות, אנשים אשר מנסים לעשות את המעבר מתזונה המורכבת ממאכלים מעובדים ולא בריאים, לתזונה מאוזנת שמועילה לגוף, אחד הקשיים הגדולים ביותר הוא הוויתור על הלחם. בעבר הרחוק, אפשרויות הלחם היו מצומצמות, אך כבר זמן רב שאיננו תלויים אך ורק בלחם הלבן והפשוט. נסו להעשיר את הלחם במרכיבים כמו: פשתן, גרעיני חמנייה, גרעיני דלעת, אגוזים, פרג וזיתים אשר ירחיבו את היתרונות התזונתיים שלו.

השאלה הגדולה כשניגשים להכין לחם איכותי ובריא, היא בחירת הקמח. עדיף עד כמה שניתן לוותר לגמרי על הקמח הלבן או לפחות להפחית ממנו משמעותית. מאחר ובתהליך הקמח הלבן, מסירים מגרעין החיטה את הנבט והקליפה, וכך הוא נותר ללא הרכיבים התזונתיים המועילים שבו, כמו מגנזיום, ברזל ואבץ. לכן, מומלץ להשתמש בסוגים אחרים של קמח, כמו קמח שיפון אשר מכיל משמעותית פחות גלוטן מהקמח הלבן. קמח נוסף שניתן להשתמש בו הוא קמח הכוסמין אשר מכיל רמות גבוהות של חלבון. נסו להכין לחם בריא בבית ומלאו אותו בכל טוב, הריח שימלא את החדרים יספיק בכדי לשבות את לבכם וקיבתכם.

פיצה גורמה שלא רואים בפיצריות

אתם בטח תוהים לעצמכם איך אפשר להפוך את אחד המאכלים שמככבים בקבוצת מאכלי המזון המהיר, למאכל גורמה. ובכן, הפיצה לא תמיד הייתה ג'אנק פוד, הרי מקום הולדתה היא ארץ חומרי הגלם האיכותיים הלוא היא איטליה. אז איך נעשה זאת בבית? הפעם נציג בפניכם מתכון לפיצה מופלאה ועשירה בכל טוב:

מערבבים בקערה יוגורט לא ממותק עם קמח כוסמין מלא, מלא ואבקת אפייה. הקפידו שלא לערבב יתר על המידה. מרפדים תבנית עם נייר אפייה ועליו משטחים את הבצק עם מעט שמן זית. כעת נכין את הרוטב. בקערה מערבבים שמן זית, עגבניות מרוסקות מקופסה, שיני שום כתושות, תימין, מלח ופלפל. מערבבים את כל המרכיבים היטב ומתקנים את התיבול לפי טעמכם האישי. ניתן להשתמש גם בתבלינים כמו אורגנו או בזיליקום. מורחים את הרוטב בצורה אחידה על גבי הבצק ומפזרים מעל גבינה מגורדת. מעטרים את הפיצה בתוספות שאוהבים, כמו פטריות, בצל, ברוקולי ועוד. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני־גבוה. אופים במשך עשרים וחמש דקות ומגישים חם. לשדרוג המנה ניתן לפזר מעל לפיצה החמה כדורי מוצרלה קטנים ולזלף מעליהם חומץ בלסמי איכותי.

לסיכום, אין סיבה לוותר על מאכלים שאוהבים רק בגלל שאנו בוחרים להיות אדיבים כלפי הגוף שלנו. אם תחפשו, תוכלו תמיד למצוא תחליפים בריאים יותר העשויים ממרכיבים איכותיים פי כמה.