עמוד הבית » דובאי – ללא עבר וללא אגו

דובאי – ללא עבר וללא אגו

צילום שרון ענבר
הרבה דעות קדומות נשברו אצלי תוך כדי הביקור באיחוד האמירויות ובדובאי.

לפני שנים, גיחכתי לעצמי כששמעתי על כך שהאמירתים מקימים את המגדל הכי גבוהה בעולם בו בזמן שאין שום חוסר בקרקע פנויה באמירות הקטנה של דובאי  המונה סה"כ 250,000 תושבים עם עתודות קרקע גדולות.

טוב , אמרתי לעצמי, יש להם כסף מהנפט שהם מייצאים בכמויות בלתי מוגבלות, אפשר לבזבז קצת לטיפוח האגו וטעיתי פעמיים.

ראשית אין לדובאי עתודות נפט רבות כלל, והסיבה לקדחת הפיתוח והבניה לא נובעת מעודף כסך אלא להפך, מהרצון להרוויח כסף והרבה.הכיוון הוא להפוך קרקעות מדבר חסרות ערך למכונות להדפסת מזומנים.

עד לפני כמה עשרות שנים נחשבה דובאי למקום אשר כמעט לא ראוי למגורי אדם ואכן קשה לדמיין חיים בדובאי ללא מיזוג אוויר.הטמפרטורות ממריאות בקיץ לאזור ה 50 מעלות עם לחות גבוהה וללא הפוגה בחום גם בלילות הקיץ הלוהטים. טמפרטורת המים בים עולה ל 36 מעלות פלוס וכך, אין באמירות את אפקט הבריזה הקרירה המוכרת לנו  ממזרח הים התיכון.שליטיי דובאי הבינו שהמשאב היחיד העומד לרשותם הם עתודות הקרקע והמודרניזציה, הם הבינו שהתיירות היא אחת ההזדמנויות  העסקיות החשובות והבודדות עבורם.

מזג האוויר הלוהט בקיץ הופך לחמים בחורף 25 מעלות בממוצע ומהווה נקודת משיכה לתיירות מאירופה הקפואה

הנמצאת בטווח של 5-8 שעות טיסה בלבד.

לכן הקימו את נמל התעופה של דובאי שהוא אחד מהגדולים והטובים בעולם, נמל הבית של 2 מחברות התעופה הגדולות והטובות בעולם אל איתיחאד ו fly dubai

לאחר שדאגו לתשתית של הטסת התיירים החלו במרוץ להקמת בתי מלון, בניגוד לתפיסה המקובלת, בדובאי יש מלונות רבים ולא כולם מלונות פאר.

דובאי
צילום אבי בלום

בדובאי לבד יש יותר חדרי מלון מבישראל, ירדן, ומצרים .דובאי מקבלת תיירות רבה גם מארצות העולם השלישי כגון הודו פקיסטאן אירן ירדן בנוסף ויודעת לספק גם חדרי מלון צנועים וזולים.

עם זאת כמובן, היא מציעה מלונות יוקרה מהמפוארים בעולם כאשר גולת הכותרת בורג' אל עארב מלון 7 הכוכבים היחיד בעולם אשר כל אחד מחדרי המלון זוכה לשירות של שרת פרטי (butler)

מלון יוקרה אחר הוא מלון ארמאני המשתרע על 30 קומות מקומותיו של בורג' אל ח'ליפה המגדל הגבוהה ביותר בעולם (למעלה מ 800 מטר) המלון כולו מעוצב על ידי מעצב העל  ג'ורג'יו ארמאני כולל הריהוט וכל כלי  האוכל הבית.

עם זאת, רוב מלונות דובאי הם ברמת 3-5 כוכבים המעניקים שירות מצוין במחירים תחרותיים ביותר.

בנוסף. החלו שליטי האמירות לזרוע את אדמות דובאי במונומנטים שיצרו תנופת פיתוח כגון: הקמת איים מלאכותיים  – על אף שאין מחסור בקרקע,בניית מרינות ולגונות ברחבי העיר, סביב מונומנטים אלו נבנו אלפי בתי מלון המארחים כ 16 מיליון תיירים בשנה.

צילום עמוס לסרי לוי

עשו לנו לייק בפייסבוק 

כדי לספק תעסוקה ושעשועים להמוני התיירים בנו שליטי דובאי את הקניון הגדול בעולם ודאגו שכמעט כל רשת בינלאומית תקים שם לפחות סניף אחד.

בעיר פארקי שעשועים ענקיים ביניהם את אתר הסקי המקורה הגדול בעולם, גן הפרחים הגדול בעולם והמזרקה הגדולה בעולם וכל זה בלב אחד המדבריות הצחיחים ביותר בעולם.

מה שכמעט לא תמצאו בדובאי אלו מונומנטים היסטוריים או מיצגי פולחן אישיות  גרנדיוזיים למשפחת המלוכה. והכי מפתיע  כמעט ולא תפגשו אזרחים אמירתים כלל. כל נותני השירות הם עובדים זרים המהווים כ 90% מתושבי האמירות עובדים אלו הם החדרנים המלצרים, מנהלי בתי המלון, מנהלי ועובדי החנויות , הנהגים, המלצרים ואפילו המהנדסים והרופאים.

האמירתים הם בעיקר עובדי ממשלה, שוטרים, אנשי צבא ואנשי עסקים, אפשר לזהות אותם בקלות לפי הלבוש המסורתי ג'לביה  וכפיה לבנה לגברים ושמלות צנועות מאוד לנשים כולל לרוב כיסוי ראש.

המעניין הוא שעל אף שזו חברה מסורתית ביותר אין  לאמירתים שום בעיה לאמץ אל ליבם את  כל  מה שהמערב  והעולם המודרני יודע להציע ואינם רואים בתרבות המערב איום כלשהוא על תרבותם שלהם.

נשים זרות יכולות להסתובב בחופשיות בבגדים קצרים ברחבי העיר בכל שעות היממה.

לא קל לזכור שאתה נמצא בארץ מוסלמית ערבית החוויה היא חוויה קוסמופוליטית של מגדל בבל מודרני תרתי משמע.

אוכל דובאי היא גם מגדל בבל קולינארי עם מסעדות מעולות ממגוון עצום של סגנונות: הודי, סיני וייטנאמי, איטלקי צרפתי וכמובן מזרח תיכוני.

אני ממליץ על המסעדות הלבנוניות המצוינות של דובאי אחת הטובות שבהן  מסעדת Safadi מסעדה סורית עממית זולה ומעולה Arous Damascus.

ישנם גם כמה מהמסעדות האירופאיות – צרפתיות הטובות בעולם. להרבה שפים בינלאומיים נחשבים יש מסעדות גם בדובאי, נסו את – Cantine Du Fabourg או את La Petite Maison

אסור לשכוח שדובאי הייתה רק לפני זמן קצר כפר של דייגים ושולי פנינים לכן מומלץ לנסות את מסעדות הדגים של העיר וביניהן את Bable Sur Mel  המצוינת.

מרכזי קניות

דובאי היא גן עדן של קניות, דובאי מול – Dubai Mall הקניון השני בגודלו בעולם המשתרע על 502,000 מ"ר המכיל יותר מ 1,200 חנויות. נמצא בתחתיתו של בורג' ח'ליפה הגבוהה בבנייני העולם בדאון טאון המרהיבה של העיר.

כמעט ואין רשת בינלאומית שאין לה סניף בקניון זה,מותגי אופנה, קוסמטיקה, בישום, תכשיטים, ספורט כלי בית ריהוט ועוד… את הכול תמצאו כאן.

תוך כדי שאתם מטיילים תוכלו לבקר באקווריום הפנימי הענק שבמרכז הקניון אקווריום המכיל מיני דגים רבים כולל כרישים  בעלי חזור מפחידה למדי ועוד יצורים ימיים נדירים.

מסביב לדובאי

מומלץ מאוד לקחת לפחות יום טיול מודרך לאבו דאבי בירת האמירויות המרוחקת כשעה וחצי נסיעה מדובאי.

אסור לפספס את הספארי דיונות חול המלהיב המוצע  על ידי מסםר חברות תיירות. זהו בילוי של ספארי ג'יפים מאתגר בדיונות החול האדומות והמדהימות  עמוק במדבר ממערב לדובאי, לאחר החוויה המוטורית המטורפת!!!

תבלו במאהל בדואי לארוחת ערב וערב פולקלור מקומי.

דובאי היא ההוכחה שגם ללא נופים מרשימים או נתוני טבע כלשהם  ניתן ליצור יש מאין את אחד ממרכזי התיירות הגדולים והאטרקטיביים בעולם אם רק רוצים מספיק.

הכותב הוא מנהל המחלקה הסיטונאית באיילה נסיעות.