עמוד הבית » "דוג מן" – סרט של לוק בסון

"דוג מן" – סרט של לוק בסון

צילום: Shanna-Besson, סרטי רד קייפ פוסטר
באמצע שנות השבעים, שטפה את מדינת ישראל אופנת הדוברמנים. הכלב הרזה קצוץ האזניים, הפך להיות לאחד מן הכלבים הפופולריים במדינה. כלב הדוברמן, או הדוברמן פינצ'ר, שפותחו בידי גרמני בשם קרל לואיס דוברמן, בסוף המאה התשע עשרה, נחשב היה לכלב חזק, אגרסיבי וחשדן, ואלה שהופיעו בשנות השבעים בארץ, גררו לא מעט חשש וביקורת נוכח התוקפנות שלהם.

היה משהו באופנת הדוברמנים הזו שהעיד על כך שישראל הפכה לפחות מסוגרת ומעט יותר קוסמופוליטית. הסיבה הייתה סרט אמריקאי שובר קופות ששמו The Doberman gang אשר זכה לכינוי הפרובינציאלי הישראלי – "הדוברמנים המופלאים". הסרט עסק בחבורת שודדים אכזריים ומתוחכמים שאילפו את כלבי הדוברמן שלהם לבצע שוד כספות בנק.

הסרט, שבמונחי העידן ההוא היה עוצר נשימה, הפך את כלבי הדוברמן שכונו כמעט כולם "רקסי" ו"פלוטו" למותג שכל נער חשק בו ודומה כי השיא היה בסדרת הטלוויזיה הישראלית שכונתה "דובי-דוברמן – הדוברמן החבר'ה-מן" שעסקה בהקניית כישורי חיים במרחב האורבני, בעיקר כאלה שקשורים היו בלימוד חציה נכונה של כבישים בישראל שהפכו להיות סואנים ועויינים יותר ויותר, במדינה בה, כסממן של קידמה, מספר כלי הרכב החל לגדול באופן ניכר. דמותו של הדוברמן המאולף בסדרה, בעיקר נהגה לחשוף שיניים ולנבוח באיום כל אימת שילד עמד לחצות כביש באופן מסוכן. בשנות השמונים, הלך הכלב הזה ונעלם, כנראה בשל האגרסיביות שבו, ובשנים האחרונות, הופיע מחדש דוברמן מעודן הרבה יותר בתכונותיו. אבל האגדה נשארה.

צילום: Shanna-Besson, סרטי רד קייפ

 

>>> לאהוב פשוט סרט של מוניה שוקרי 

הסרט של לוק בסון, מתכתב לא מעט עם אותו סרט פולחן משנת 1972, אבל כדרכו של בסון, בהיפוך אירוני, בו הכל נראה כהשתקפות מעוותת של חיבוטי הנפש של הגיבור. בסרט של בסון, הגיבור הוא אדם בעל זהות מסוכסכת, כזה אשר בילדותו, הלכה למעשה "מושלך לכלבים" וחי מאז עם חבורה של כלבים מופלאים העולים בתכונותיהם על בני האנוש, ולמעשה משמשים כיצירי האנוש הקרובים ביותר לגיבור ומשלימים את נכויותיו הפיזיות. הגיבור מבצע בעזרתם מעשי שוד ופוגע בפוגעים בחסרי הישע.

צילום: יוטיוב שאנה בסון סרטי רד קייפ

 

הגיבור, כמו רבים מן העבריינים בסרטיו של בסון, הוא מעין רובין הוד מודרני ומיוסר, והשאלה בדבר הקשר שבין אדם לחיה, מתהפך באופן נוגע ללב, כשהחיה היא האנושית והאדם הוא המפלצת. בסון, כדרכו, מביט בבני האדם, בעיקר אלה שמתחסדים, נאחזים בזעם דתי קדוש בכדי לתקן את טבע האדם, ודרכו האקספרסיבית להביט בעולם, יוצרת סרט עוצר נשימה, ובעיקר טורד מנוחה ומעורר מחשבות על מותר האדם מן החיה.

צילום: Shanna-Besson, סרטי רד קייפ

 

סרט מטלטל ומומלץ.

החל מ 14 למרץ בסינמטק תל אביב , רשת מובילנד ובכל רחבי הארץ

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/