עמוד הבית » "ירמה" – מחזה על פי לורקה, בעיבוד סימון סטון

"ירמה" – מחזה על פי לורקה, בעיבוד סימון סטון

צילום: כפיר בולוטין
פדריקו גרסיה לורקה, נרצח ביריה בחודשי הקיץ המהבילים של 1936, לאחר שנתפש בידי תומכי הימין הפשיסטי בספרד, במהלך מה שמכונה מלחמת האזרחים הספרדית.

>>>   סרט סעי בובה 

לורקה, שהיה הומוסקסואל, ונחשב לבעל דעות של איש שמאל, סוציאליסט או אפילו קומוניסט. מותו ציין לא רק את מותה של התרבות הספרדית למשך עשרות שנים, שכן התקיים איסור עד לשנות החמישים, להעלות את יצירתו או אף להזכיר את שמו. רק בשנות השמונים עם מותו הסופי של ממשל פרנקו ושובו של מלך ספרד ותחיית הרפובליקה הדמוקרטית הספרדית, הותרו לפרסום יתר כתביו.

ואולם המחזה "ירמה" באופן שאינו משונה, היה אחד משלושה מחזות שהותרו להצגה כבר בשנות החמישים. כששוחחתי עם מכרה פסיכולוגית בהכשרתה ואשת אקדמיה, יתרה היא מן המותן כי "ירמה" הוא מחזה המציג אשה בעיניים מיזוגיניות של מי שלא אוהב ולא מכיר נשים.

צילום: כפיר בולוטין

המונח היסטריה, שנחשב להפרעה חרדתית, ושויך כמעט רק ורק לנשים, נגזר מן המונח היווני –"היסטר" שפירושו רחם. בתקופה הויקטוריאנית נחשבה הפרעה נשית זו להפרעה הפוגעת במערכת העצבים ובאיברי המין, ואילו רק במחצית המאה העשרים החלה תופעה זו להיעלם מהכרת המוסדות המטפלים והחוקרים בעולם. ירמה של לורקה – היא ההיסטריה בהתגלמותה, על כל משמעויות המונח ותפישת העולם שייצג נשים.

"ירמה", של לורקה, אשר פירוש שמה בספרדית הוא "עקרה", נכתב בשנות השלושים סמוך למותו של לורקה, ומתרחש בכפר של רועים ואיכרים. ירמה לא מצליחה להביא ילד לעולם ורצונה בילד הופך לאובססיה שמטריפה את דעתה של הגיבורה.

צילום: כפיר בולוטין

עיבודו העכשווי של סימון סטון, ממיר את כפר הרועים הספרדי בלונדון של העשור השני למאה הנוכחית, כשברקע נשיאותו המטורללת של טראמפ, מזמזת ברקע, וכשירמה היא בלוגרית שחיה את תהילת הלייקים והעוקבים ומן הקריירה המצליחה במושגי הבועה הלונדונית, היא מוצאת עצמה נשאבת לקריירה אחרת לחלוטין במהלכה כל רצונה מתמצה לתשוקתה להביא ילד לעולם. זוהי טרגדיה במובנה היווני הקלאסי ביותר, בו תכונותיו האיומות ביותר של האדם מוצגות לראווה בכדי להוות דוגמא לגבול שאין לחצותו.

צילום: כפיר בולוטין

אחד מן החיבורים הישראליים המעניינים למחזה קם נוכח העובדה כי מתרגמו הראשון של המחזה, היה רפאל אליעז, מי שהיה בשנות החמישים והשישים למאה הקודמת המוציא והמביא בעולם התיאטרון הישראלי ומצא עצמו כלוא בפרשה טראגית במהלכה נרדף הוא בידי מאהבתו העקרה, שרצחה את אשתו. הסיפור הזה זעזע את אמות הספים של המדינה הצעירה בראשית שנות השישים, ואף בפודקסט שלי בתאגיד השידור "כאן" הקדשתי לו פרק שעסק בכניסת עולם רפואת הנפש למערכת המשפט הישראלי.

[קישורית להאזנה לפרק – https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/20091/]

"ירמה" תאטרון הקאמרי של תל אביב

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

תגיות

הוספת תגובה

הוספת תגובה