עמוד הבית » דנטופוביה החרדה דנטלית

דנטופוביה החרדה דנטלית

צילום יחצ
הפחד מרופאי השיניים הוא שכיח מאוד הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. כאשר הפחד כה גדול וגורם לדחיית ביקורים שגרתיים אצל רופאי השיניים ואי הגעה לטיפולי שיננות, זה עלול להוביל לצורך בטיפול שיניים מורכב יותר, יקר יותר ואולי כואב יותר

חרדה דנטלית או בעגה מקצועית דנטופוביה, היא פחד לא רציונלי או פרופורציונלי מרופאי שיניים ומהטיפולים השונים במסגרת רפואת שיניים, הנגרם לרוב עקב חוויה שלילית שאותה עבר המטופל עצמו בגלל טיפול שגרם לכאב ולחילופין מחוויות שסופרו לו על ידי אחרים וכלל לא עבר בעצמו, לפעמים יתכן פשוט בגלל רופא שלא היה אמפטי.

התופעה נפוצה בקרב 10-20 אחוז מהאוכלוסייה (מבוגרים וילדים). הפחד בא לידי ביטוי כבר בעצם המחשבה על הטיפול העתידי ואפילו מהבדיקה המקדימה.

מדוע חשוב לטפל בחרדה דנטלית?
ממחקרים אנו למדים כי קיים קשר בין מחלות חניכיים לא מטופלות לבריאות הכללית, כגון מחלת הסוכרת, מחלות לב, דמנציה, לידה מוקדמת, לידות פגים ועוד. הימנעות מטיפול וחוסר שמירה על בריאות המשנן פוגעת כמובן בתפקודי אכילה וירידה באיכות התזונה אך לא פחות מכך באסתטיקה ובמראה,

שכן השיניים נוטלות חלק ניכר בחיוך שלנו ובעקבות פגיעה בחיוך ובמראה עלול להיפגם המרקם החברתי ותחושת הביטחון האישי. מלבד התחושות והמחשבות הלא נעימות המלוות את הסובלים מחרדה זו, פחד קיצוני ומתמשך עלול לגרום להימנעות מביקורים אצל רופא השיניים ובכך גם להידרדרות מצב המשנן והזנחת המצב הבריאותי בכללותו.

שלב מתקדם של הזנחה, מוביל להיווצרות מצבי חירום בשיניים, אשר לרוב יהיה הרבה יותר מורכב, לא נעים ויקר יותר. מלבד ההשפעה האישית, מבוגרים רבים הסובלים מחרדה דנטלית עלולים להעביר זאת גם לילדיהם.

כיצד ניתן לפתור הבעיה או לפחות להפחית את עוצמות הפחד?

מרפאות מעוצבות מסייעות להשרות אווירה נעימה ורוגע. שילוב מסכי טלוויזיה באזור ההמתנה במרפאה מסייע בהסחת דעת המטופל ממחשבותיו לגבי הטיפול המתקרב.

ישנן מרפאות שיש בהן מסך בחדר הטיפולים, בתקרה מעל כיסא המטופל, על מנת שיצפה בתכנים במהלך הטיפול ויסיח את דעתו מהטיפול.

גישה מיוחדת של הרופא המטפל – לעיתים אי הוודאות מהטיפול שעתיד להיעשות מלחיץ בפני עצמו. הגישה הרווחת כיום במרפאות היא לתת למטופל תחושת שליטה על הדברים שנעשים בתוך פיו. דבר זה נעשה באמצעות מתן הסבר על התהליך הרפואי שהמטופל עתיד לעבור כאשר הרופא לא מוותר על פגישת היכרות ובדיקה ראשונית.

פגישה מקדימה כזו כוללת תיאום ציפיות, מתן אפשרות לשאול שאלות ושיתוף המטופל בתכנית הטיפול העתידית– כל אלה תורמים להרגעתו של המטופל החרד.

טשטוש הכאב והרעש המאיים – התקדמות גדולה חלה באיכות החומרים המשמשים את רופאי השיניים וכחלק מכך בחומרי האלחוש העומדים לרשותם. במטופלים בעלי סף חרדה נמוך ניתן לטפל כיום בעזרת גז צחוק, המיועד לילדים ומבוגרים כאחד, ומאפשר נינוחות במהלך הטיפול.

הטיפול בעזרת גז הצחוק (סדציה נשאפת) הינו בטוח לשימוש כאשר הרופאים מודרכים כיצד להשתמש בו. כדבר שבשגרה ישתמש הרופא המטפל באמצעי אלחוש רפואיים שמוזרקים לאזור בעזרת דקירה עדינה שגם אותה ניתן לטשטש בעזרת משחה מאלחשת החוסכת את תחושת הדקירה. כמו כן, המכשור במרפאות הוא ללא עוצמת רעש כבעבר.

שיטות להפגת החרדה – במקרים מיוחדים של פחד שלא ניתן להתגבר עליו, אפשר להיעזר באמצעים שונים כמו האזנה שקטה למוזיקה בזמן הטיפול, צפייה בטלוויזיה, עמעום תחושות הפחד על ידי חשיפה הדרגתית לטיפול, שיטות מעולם הרפואה המשלימה כגון היפנוזה או דמיון מודרך ולפעמים גם טיפול תרופתי מקדים.

רפואה מונעת – הקפדה על היגיינה אורלית (גהות הפה) וביקורים שוטפים במרפאת השיניים אצל השיננית ורופא השיניים יסייעו לשמור על בריאות הפה והמשנן ולהימנע מטיפולים מורכבים ומפרוצדורות הכוללות אלמנטים "מפחידים" יותר (כירורגיה וכדומה).

פתרונות נוספים לטיפול בחרדה דנטלית במידה ולא צולחים את כל האמצעים בשלב הראשוני הינם:

1. טיפול בסדציה הכרתית- טיפול המתבצע ע"י מתן תרופות מטשטשות במינון נמוך בו אנו עדיין שומרים על מצב הכרתי של המטופל. הטיפול מיועד בד"כ למספר פרוצדורות קטן ולזמן טיפול קצר. הטיפול נעשה רק על ידי רופאים מומחים או כאלה שעברו הכשרה ספציפית וזכו לאישור ממשרד הבריאות. במרפאות כללית סמייל אף מגדילים לנקוט משנה זהירות כאשר טיפול כזה מבוצע ומלווה רק בנוכחות רופא מרדים.
2. הרדמה כללית (מלאה) – טיפול זה נעשה רק במקרי קצה בודדים. הטיפול חייב להתבצע רק בליווי רופא מרדים הבודק כל העת פרמטרים חיוניים של המטופל באמצעות המוניטור. הטיפול מונגש הן לילדים והן למבוגרים ובו נשמר העיקרון לסיים את מרבית הטיפולים, אם לא את כולם, ביום אחד.

לסיכום, חרדה דנטלית הינה תופעה שכיחה ברמות שונות בקרב האוכלוסייה הרחבה, אך יש כיום מודעות רבה לנושא ובהתאם גם מגוון דרכים להתמודד עמה. מרפאות כללית סמייל והצוותים הרפואיים והמקצועיים ערוכים לטפל בכך ומעניקים פתרונות הן מבחינה אמוציונלית ופסיכולוגית והן מבחינה פרקטית.

חשוב מאוד לא לתת לחרדה הדנטלית להתבטא בדחיית ביקורים סדירים אצל רופא השיניים אחת לכחצי שנה על מנת לשמור על בריאות הפה והשיניים בפרט ובריאות הגוף בכלל, והעיקר לא לפחד כלל.

הכתבה נכתבה ע"י  ד"ר אורון שמואלי מנהל מרחב מרכז בכללית סמייל.