עמוד הבית » הגיינת הפה לפני ההריון

הגיינת הפה לפני ההריון

צילום pixabay
התחלת לקחת חומצה פולית, את יותר מודעת למה שאת אוכלת וכל ערב את מוסיפה עוד ועוד פריטים מתוקים וקטנטנים לסל הקניות בעלי אקספרס כנראה שמגיע לך - מזל טוב ! את מתכננת היריון! אבל מעבר לדברים הברורים כמו אכילה נכונה, נטילת תוספי תזונה ופעילות ספורטיבית מבוקרת יש עוד משהו חשוב שעליך לעשות – בדיקה אצל רופא שיניים.

בהכנות להיריון רבות מאיתנו נוטות לשכוח כי חשוב לדאוג ולטפל גם בהיגיינה אוראלית. טיפולי שיניים לפני ההיריון יכולים למנוע התערבות כירורגית מיותרת וחלילה מצבים רפואיים שעלולים להשפיע על מצבו של הילוד – בדיוק בשביל זה ריכזנו עבורך את כל מה שחשוב לדעת על היגיינת הפה והטיפולים הנדרשים לפני ובמהלך ההיריון. .

עוד לפני שראית שני פסים כחולים על המקל חשוב לקבוע תור לבצע בדיקה מקיפה אצל רופא השיניים הכוללת צילום ובדיקה ידנית. חשוב לסיים בהקדם את כל טיפולי השיניים ההכרחיים כגון סתימות, עקירות וטיפולים מורכבים כמו טיפול שורש. בנוסף, מומלץ לבצע ניקוי אבנית אצל שיננית. חשוב לזכור שבמהלך ההיריון נמנעים מכל טיפול, מתן תרופה או התערבות כירורגית שאינה דחופה והכרחית. במידה ויש צורך בטיפול, הוא יבוצע החל מהשליש השני.

שינוים הורמונליים במהלך ההיריון עלולים להגביר את כמות החיידקים בפה ולהתפתחות דלקות חניכיים. חיידקים אלה יכולים לחדור אל מערכת הדם של העובר ולגרום לסיבוכי היריון ואף ללידה מוקדמת. נשים הסובלות מהקאות בשליש הראשון צריכות להקפיד על שימוש יום יומי במי פה וצחצוח יסודי, אשר ינטרלו את הפגיעה שיוצרים מיצי הקיבה בשיניים.

במידה ולא הספקת להיבדק לפני ההיריון ואת נאלצת לעבור טיפול במהלך ההיריון, איך תדעי מה מותר ומה אסור?

צילום pixabay

טיפולים דנטאליים

צילום דנטאלי:  חושף את העובר והאם לקרינה. מומלץ לא לעבור צילום כזה אך במידה שאי אפשר לדחות את הטיפול חשוב לשים לב שהרופא מניח על פלג גופה העליון של האישה סינר עופרת שתפקידו לסנן את הקרינה.

 הרדמה:  אין לבצע הרדמה מלאה, אך ניתן לבצע הרדמה מקומית כל עוד חומר ההרדמה לא מכיל חומרים המסוכנים לאישה (כגון אדרנלין).

 סתימה:  החל מהשליש השני והלאה ניתן לבצע טיפול זה. חשוב לטפל בסתימות בהקדם על מנת שלא יחמירו והאם תזדקק לטיפול מורכב יותר כמו טיפול שורש.

ניקוי אבן אצל השיננית:  בנוסף על בדיקת וטיפול אצל שיננית לפני הכניסה להיריון, מומלץ להגיע גם במהלך ההיריון לביקור.

עקירה כירורגית:  הינה הליך ארוך יותר מסתימה או עקירה רגילה. התהליך דורש שכיבה ממושכת על הגב ועלול להביא למצב שרחם האישה לוחץ על כלי הדם. קיים סיכוי לפגיעה בזרימת הדם התקינה. גם חומרי ההרדמה בהם משתמשים בעקירה כירורגית, הינם חזקים יותר מהרדמה רגילה ומומלץ להימנע מהם, אם ניתן. אם מדובר בעקירה הכרחית, המחייבת טיפול מידי, מומלץ לבצע את הטיפול כשהמטופלת שוכבת על צד שמאל וכך למנוע לחץ על כלי הדם.

השתלת שיניים: אין לבצע בזמן ההיריון.

נטילת תרופותכמו בכל תרופה בתקופה זו, גם כאשר מדובר באנטיביוטיקה לטיפול בדלקת, או במשכך כאבים יש להיוועץ עם הרופא המטפל ולוודא שמדובר בתרופה שניתן ליטול בזמן ההיריון.

 טיפול אסתטי:  שהחל לפני ההיריון כגון טיפול אורתודנטי, ניתן להמשיכו בזמן ההיריון בהתאם להשגחת והוראת הרופא. טיפולים אסתטיים שאינם הכרחיים כגון הבהרת שיניים מומלץ לבצע לאחר הלידה.

שיהיה במזל טוב!

על הכותב:
ד"ר ישראל בק – המרכז לרפואת שיניים מתקדמת
https://www.facebook.com/israell.beck/

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה