עמוד הבית » הדמיון והשוני בין עיצוב גרפי לחוויית משתמש

הדמיון והשוני בין עיצוב גרפי לחוויית משתמש

צילום pexels
תחום העיצוב עבר תהליך של התאמה לעולם הדיגיטלי, וכעת ישנם שני מקצועות ראשיים המשרתים את מתכנני האפליקציות, אתרי האינטרנט וממשקי אדם־מכונה נוספים כמו תוכנות סליקה, מערכות הפעלה של מחשב וטלפון או אפילו הדאשבורד ברכב חשמלי. במאמר זה נכיר את שני המקצועות, את ההבדלים הקיימים ביניהם והדמיון בין מעצב גרפי למומחה חווית משתמש.

מעצב גרפי ומומחה UX (חויית משתמש) – מהם ההבדלים ביניהם?

רבים מבלבלים בין מעצב גרפי ומומחה חויית משתמש. מומחה חוויית המשתמש, המכונה גם מומחה UX, מתכנן את הדפים ואת המעברים ביניהם במטרה ליצור התנהלות אינטואיטיבית בדף ללא צורך בהדרכה. המעצב הגרפי, מקבל את הנתונים שתכננה מחלקת ה-UX ובונה את הדף בהתאם להנחיות. הבדל נוסף הוא גרפיקה המיועדת לדפוס כמו פלייר, כרטיס ביקור או פולדר המעוצבים באופן בלעדי על ידי גרפיקאי ללא צורך בתכנון מוקדם על ידי אדם אחר.

מי הזיז את הכפתור שלי?

אחד המאפיינים החשובים ביותר בעיצוב חוויית משתמש הוא מיקום הכפתורים המשמשים לתפעול של האפליקציה, אתר האינטרנט או כל ממשק משתמש אחר (כמו כספומט). בעוד המעצב הגרפי מחליט כיצד יראה כל כפתור מבחינה חזותית, מומחה חוויית המשתמש מחליט היכן הוא ימוקם, באילו מסכים יופיע והאם יהיה שינוי בעיצוב שלו בממשק לטלפון או בממשק למסך גדול. לאחר שהתקבלו ההחלטות הללו, נקבע גם גודל הכפתור ואפילו הצבע שלו על ידי מומחה חוויית המשתמש. המעצב הגרפי מקבל את ההנחיות הנדרשות ויוצר עיצוב מרהיב שבו הוא יכול להשתמש ביצירתיות שלו ובידע שצבר במהלך לימודי עיצוב גרפי.

הפונטים

הן מעצבים גרפיים והן מומחי חויית משתמש שותפים יחדיו בבחירת הפונטים המתאימים. אם מדובר במודעת פרסומת, המעצב הגרפי (בחברת פרסום הוא עשוי להיות מכונה "ביצועיסט") יבחר את הפונטים המתאימים למודעה. אם מדובר בממשק שיש להפעילו באופן אינטראקטיבי, מומחה חוויית המשתמש עשוי לכוון את הגרפיקאי לפונטים עם מאפיינים מסויימים. למשל פונט עבה לצפייה נוחה בכותרות, צבע בולט עם ניגודיות גבוהה לבעלי קשיי ראייה או משתמשים מבוגרים וכדומה. גם פה, אם מדובר במוצר שאין צורך לתכנן את השימוש בו, הגרפיקאי יכול לבצע את עבודתו ללא צורך בשירותיו של אדם אחר.

שילוב שני התחומים

שני התחומים דורשים הן ידע בעיצוב והן הבנה של הדרך שבה אדם תופש את המיקום של כל אלמנט בדף. לדוגמה, ידוע כי אלמנטים הממוקמים בצד ימין של הדף מושכים יותר תשומת לב מאשר אלמנטים הנמצאים בצד שמאל. שני בעלי המקצוע יודעים לתכנן את הקומפוזיציה על הדף, כאשר הגרפיקאי מתמקד בהיבט האסתטי, בעוד מומחה הUX בהיבט הפונקציונלי. כיום, רבים בוחרים ללמוד את שני המקצועות במקביל כדי שיוכלו לקבל ערך מוסף בשוק העבודה של היום. לכן, גרפיקאים לומדים להיות מומחי UX, ומומחי חווית משתמש מחדדים את יכולותיהם בשימוש בתוכנות גרפיות בקורסי עיצוב גרפי.