עמוד הבית » המהפכן שעיצב את עולם היופי: סיפורו של ירין שחף – ממייסד לאייקון

המהפכן שעיצב את עולם היופי: סיפורו של ירין שחף – ממייסד לאייקון

ירין שחף, צילום: דור סבג
ירין שחף מייסד ובעלים של בית הספר למקצועות היופי שזוכה להצלחה במשך ארבעה עשורים, הוא דמות מרתקת וססגונית שמגלמת בתוכה המון סיפורים, חוויות וניסיון עשיר.

אף שהוא איש צנוע שאינו ממהר להתראיין ולשפוך את ליבו, בראיון לרגל יום ההולדת נרתם לספר קצת על הדרך המקצועית והאישית שעבר. כמייסד בית הספר למקצועות היופי, הוא הצליח לטבוע את חותמו המקצועי על הענף כולו.כ-78% מהעובדים בתחום הביוטי כיום הם בוגרים של בית הספר שלו. הישג יוצא דופן על היקף ההשפעה העצומה שלו על המקצוע.

למרות שהוא איש שמעדיף להישאר מאחורי הקלעים וממעט לחשוף את חייו הפרטיים בתקשורת, הוא גאה מאוד בעבודתו המקצועית ורואה בה את שיא הישגיו. האיפור והסטיילינג הם ליבת העשייה שלו והגאווה המרכזית בקריירה הפורצת גבולות הזו. דמותו של איש מקצוע מוביל, חלוצי ופורץ דרך שהצליח ליצור משנה ייחודית ומהפכנית בתחום העיצוב והיופי. אף שהוא צנוע ושמרני בחשיפה האישית, עבודתו המקצועית וההישגים שלה מדברים בעד עצמם ומהווים גאוות יחידה שהקדיש את חייו לכך. לרגל חגיגות ה-38 לבית הספר המוביל בישראל, ניסינו להבין מה הסוד שלו? אבל בלי טיפת כיסוי של פודרה.

איפור ירין שחף, צילום: יח'צ

איך כל זה התחיל?

שחף: "אלה היו אמצע  שנות ה- 80. באותה תקפה תעשיית קולנוע ישראלית החלה לפרוח, סרטים כמו אסקימו לימון הפכו לבינלאומיים. ערוץ 2 (היום ערוץ 12) החל בשידורי ניסיון ולמעשה סוף סוף הוצגה אלטרנטיבה לערוץ הראשון (כאן 11) שעד אז שלט בלעדית. תעשיית היופי תמיד משכה את ליבי: איפור בהפקות אופנה ומאחורי הקלעים של הצגות וסרטים ריתקו אותי. היכולת לשנות דמות  במשיחת מכחול – הייתה כפלא בעיני."

איך התברגת לענף?

"מייד שסיימתי את השירות הצבאי, פניתי לחברת 'רבלון' והצעתי עצמי לעבוד בתפקיד יועץ יופי בנקודת מכירה. אז באותם ימים, נשמע להם מאוד מוזר, שגבר צעיר רוצה לעבוד בענף שנחשב טריטוריה נשית בלבד. אבל, קיבלו אותי לניסיון. תוך זמן קצר קודמתי ליועץ יופי ראשי של כל החברה ובמסגרתו שימשתי כאחראי על כל הדיילות בארץ. באותם ימים, כשסצנת הקולנוע והטלוויזיה החלה לפרוח, חשבתי שאיפור לא נועד רק להיות אישי, אלא חייב להיות מקצועי ממש כמו בחו'ל."

בגיל 24 לפתוח בית ספר? לא יומרני מידיי?

האמת שכן, אבל לא ראיתי בעיניים. ב'רבלון'  מאוד התרשמו מהיכולת הוורבלית ומכושר ההדרכה שלי. אחרי שלוש שנים החלטתי לעזוב אותם. פניתי לחבר טוב שלי, שהיה צלם אופנה בראשית דרכו ובעלים של סטודיו, ברחוב שד' בן גוריון בת"א פינת דיזינגוף. ביקשתי ממנו לשכור את המקום שלו, פעמיים בשבוע אחה"צ. פרסמתי מודעה קטנה ב ״ידיעות אחרונות״ ותוך שבוע כבר מילאתי את הכיתה הראשונה. היה רעב גדול ללימודים מקצועיים, הייתי הראשון בענף בתי הספר. ככה לצד הברים ומסעדות ברחוב דיזינגוף של שנות ה-80, התקיים עולם צבעוני של ביוטי, שרק מעטים ידעו על קיומו.

שטח אפור, איפור ירין שחף צילום: יח'צ

בן כמה בית הספר היום?

"בית הספר הוקם בשנת 1986. מאז ועד היום, משמש כבית הספר מספר 1בישראל. הוא מוביל את מקצועות היופי. בין כתליו המקצועיים, עולם שלם של  קורסים, השלמויות  ובעיקר צוות הוראה מקצועי שחי את התעשייה."

מה סוד ההצלחה?

"על פניו, השניים חולפות האופנה משתנה, אבל, המשמעות של לימודים  מקצועיים עבורי, הרבה יותר רחבה. למעשה, התרומה של בית הספר למקצועות האיפור הסטיילינג והתסרוקות  – הפכה לכרטיס חובה לכניסה לענף."

בתי ספר אחרים נפתחו ונסגרו ?כיצד שורדים אחרי ארבעה עשורים ואיך נשארים רלוונטיים מתמיד?

"אני חושב שיתרונו וייחודו של בית הספר הוא לא רק במה שיש בו – הגם שיש בו הרבה. אלא, במקצועיות, לדוגמא: לבית הספר אין קו של מוצרי איפור, ולכן הוא לא חוטא בהתמסחרות או חוסר אובייקטיביות. התלמידים נחשפים לכל סוגי המוצרים והטכניקות. מדובר בהדרכה נטו, ובהדרכה אנחנו מספר 1".

קח אותנו לירין -הנער, איפה כל זה נולד?

"נולדתי בת"א בשנת 1962. אהבתי אל תחום האיפור נרקמה בשלב מוקדם בחייו. בהיותי נער נסעתי לטיול באיטליה וגיליתי שם עולם שלם ומרתק של איפור מקצועי. הכל החל תוך כדי נסיעה ברכבת מרומא לפירנצה, שם פגשתי במקרה מאפר ומאפרת מקומיים. השיחה הכובשת איתם, מילאה אותי בהתלהבות, אותה התלהבות שמלווה אותו עד היום."

מוביל חדשנות וטרנדים בארץ ובעולם. צילום: יח'צ

 

 בקרוב תסגור 62 להולדתך? לאיזה רגע אתה הכי מתגעגע?

"אני מתעסק בעיקר בעתיד. בתפיסת החיים שלי אני מאוד פרקטי. המילה 'נוסטלגיה' לא קיימת אצלי. ההנאה שלי לעשות כאן ועכשיו. כל מה שקרה אתמול, מבחינתי שייך לעבר. אני מגדיר את עצמי כויז'ואליסט, לא אמן ולא מנהל בית ספר, אלא אדם שיוצר ויז'ואל שלם בעזרת איפור, שיער וסטייל". אומר שחף, ומבקש לסיים את הריאיון ולחזור אל העבודה שהוא כל כך אוהב.