עמוד הבית » "התובנות לספר איפשרו לי לתת מענה רגשי מנטלי"

"התובנות לספר איפשרו לי לתת מענה רגשי מנטלי"

מזל טוב רוחמה כהן עם ספרה מרחב מאפשר צמיחה, צילום: מור קופל
מזלטוב רוחמה כהן פיתחה שיטות ייחודית לליווי בהיריון, וללידה קלה ומתקדמ"ת, לליווי ולהדרכת הורים להתפתחות תינוקות מיטבית, והוציאה לאור את הספר "מרחב מאפשר צמיחה" וערכת קלפים ייחודית

מזל טוב רוחמה כהן, דולה ומטפלת הוליסטית, תומכת בהיריון, מכינה נשים ובני זוגן ללידה, לאחר הלידה, מלווה ומדריכה להתפתחות חושית מוטורית לתינוקות בשיטת "צעד ראשון", יועצת שינה ומדריכת הנקה, מנחת סדנאות להעצמה, לבישול טבעי ולאורח חיים מעגלי, פשוט ובריא. היא חיברה את הספר "מרחב מאפשר צמיחה – המדריך לחיים וללידה קלה ומתקדמ"ת", ופיתחה את ערכת הקלפים "מסרלה" – המדריך לשימוש יום-יומי" המסייעת לנשים ולגברים לעבור התפתחות אישית משמעותית.

היא תושבת מודיעין, נשואה מזה כ-40 שנה לאיש הייטק המומחה במכאטרוניקה ואם לשני בנים ושתי בנות, מהם שניים נוודים דיגיטליים: האחד בונה אתרים והשנייה אדריכלית המשלבים בעבודתם טיולים והיכרות עם תרבויות, טבע ואנשים. ילדה נוספת שלה נשואה ואם לילד בן שלוש וחצי וילד אחד נשוי ועובד בהייטק.

צילום: מור קופלר

מזלטוב רוחמה כהן פיתחה שיטה ללידה קלה ומתקדמ"ת: מחשבות, תחושות ורגשות, קולות, צלילים ונשימות, דימיון מודרך והרפיה, מגע, מזונות, תנועתיות ותנוחות בשילוב ידע ודרכי טיפול כמו: דיקור, עיסוי, רפלקסולוגיה, פרחי בך, תזונה טבעית ותרגולי יוגה – בדגש על גופנפש.

נשים ובני זוגן שרכשו את הכלים הכירו וזיהו איכויות ויכולות המצויות בחוכמתן הפנימית וחוו לידה מרגשת – כמה שפחות כואבת ומתמשכת. המדריך כולל סודות וכלים להתפתחות ולחיבור מתוך איזון שנועדו להעז ליצור, לברוא, להתחדש, לחוות, לשנות, להשפיע, להודות, לאהוב ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך של בריאה, יצירה ולחוש חיבור עם הטבע המופלא ואנרגיית הבריאה.

באמתחתה סיפורי הצלחה רבים של נשים שהיא סייעה להן ללדת באופן טבעי. באחת הלידות יולדת, שברחמה היו שני עוברים, עברה אצלה הכנה מקיפה לקראת הלידה. "היא הייתה נחושה ללדת באופן טבעי, ללא כל התערבויות. הגדרתי תיאום ציפיות בינינו ובין בן הזוג. כשהגיעה זמן הלידה וההתרגשות הייתה בשיאה ביקשה היולדת דימיון מודרך ואמרה לי: 'הביאי את הספר שלך ופתחי בעמוד הזה. אני רוצה ללדת בדרך שלי. התחברתי מאוד לדרך שתרגלתי מספרך'. זו הייתה הפתעה גמורה. הדרכתי אותה בנינוחות רבה וראינו כיצד היא רואה את הלידה בעיני רוחה. בין תרגולים והרפיה, היא ביקשה להיות במנוחה ואפילו הצליחה לישון עם בן הזוג. הרופא אמר לה שזה הישג שהיא הגיעה ללידה של תאומים ללא ניתוח קיסרי. היא ביקשה לאפשר לה ללדת כפי שראתה בעיני רוחה: 'כמה לחיצות ושניהם יוצאים זה אחר זה'. בבית החולים נערכו ללידת חירום כשהצירים החלו להתנהל בעוצמה. היולדת נשמה והתנשפה ובעלה נענה לדרישתה לא להיות בלחץ. הראש הראשון ביצבץ החוצה ואחרי כמה לחיצות התינוק היה בחוץ. היולדת צעקה לרופא: 'בבקשה תן לי ללחוץ עוד כמה לחיצות והתינוקת בחוץ'. כך ילדה היולדת ללא כל התערבויות. ללא כל ספק תחושת הסיפוק, כוח ההתמדה, התרגול והחיבור לכוחות הנפש שנבנו בהדרכות ושהתגלו ברגעי האמת, האמונה וההבנה להתכוונן למטרה השפיעו על אופן הלידה ותוצאותיה".

ספרה של מזלטוב רוחמה כהן "מרחב מאפשר צמיחה" – המדריך לחיים וללידה קלה ומתקדמ"ת" הוא מדריך לחיים, להיריון מתחילתו, ללידה ולאחר הלידה, להנקה ולהתפתחות חושית מוטורית של התינוק. הספר נולד בעיצומם של קורסי הכנה ללידה, טיפולים הוליסטיים, זירוזי לידה, הנקה והתפתחות התינוק הכוללים היבטים פיזיים, רגשיים, מנטליים ורוחניים תודעתיים.

"בכל הכנה מצאתי את עצמי מביאה מעולמי המבוסס על כל ההיבטים של אורח חיים מאוזן", היא אומרת. "המידע בספר מבוסס על כל הלימודים וההכשרות שעברתי, ניסיוני הרב, משובים רבים שקיבלתי מנשים שליוויתי בהיריון ובלידה ובעיקר הקשבה ליולדות ולבני זוגן, למלוות ללידה, לאימהות שנכחו בלידה ומחברות שסייעו לכל יולדת. אני לא מתכוונת להשאיר אצלי אוצר כזה, שנותן מענה לתהליך ההיריון, שהוא חשוב בעיניי לא פחות מהלידה, וכולל מענה ראשוני ומעצים להורים טריים. החלטתי לפרוש על ציר הזמן מה עזר לי ולאחרות – מהכניסה להיריון ועד להתמודדות בגידול התינוק וצמיחה בזוגיות".

צילום:יחצ

מעבר ללידה פיזית מהווה הספר מדריך לחיים מאוזנים והרמוניים גם עבור מי שרוצה 'ללדת' את עצמה או 'ללדת' משהו מתוכה. "התובנות לכתיבת הספר איפשרו לי לתת מענה רגשי מנטלי, מאפשר התפתחות פנימית לאישה ולבן זוגה לגלות את כוחות הנפש בתוכם להתמודדות בחיים, בהיריון, בלידה וביום שלאחריה. הספר מכיל שירים להשראה, טיפים וכלים מעשיים. נשים קראו עם בן הזוג, חוו, תיעדו ואף היו שהגיעו עמו לחדר הלידה כדי להיעזר בו בזמן אמת", היא מגלה.

כמטפלת הוליסטית וכמלווה התפתחותית לאורח חיים בריא מאוזן ומעגלי היא נמצאת בהתפתחות פנימית וחיצונית ובעשייה מבורכת, כולל ערכת הקלפים "מסרלה – המדריך לשימוש יום-יומי" שפיתחה ומסייעת לנשים ולגברים לעבור התפתחות אישית משמעותית בשילוב חווית למידה רצופה בפנימיות התורה והחסידות.

בימים אלו היא עובדת על ספר ילדים חדש וייחודי. "מצאתי את עצמי יוצרת, כותבת, מלחינה ומאגדת בספר את כל השירים לילדים, להשביח את החיבור בין ההורים וביניהם, ולתרום להתפתחות חושית מוטורית לתינוק בקלילות. השירה היא רכיב מרפא בחיי. כך למשל, כשהחלמתי מהאבנים בכיס המרה כתבתי שיר ידידותי לאבנים. אני נוגעת במעגלי החיים ותמיד חיפשתי תשובות לשאלות קיומיות ולשאלות רוחניות על מהי המשמעות שלי בחיי ובעולם הזה. מכל מה שלמדתי, הבאתי למטופליי, להרצאות ולסדנאות את מה שבוודאות עבד עליי, הצמיח אותי, קידם, השריש בי חוויה עמוקה והעניק תשובות ותובנות פנימיות. כשהבנתי שהתודעה מחוברת לחוקי היקום והטבע, התעוררה הודיה בחיי למציאות ועוד יותר לזכות להעביר את זה הלאה בדרכים ייחודיות לקהלי יעד מגוונים. אין ספק כי כל חוויה שחוויתי בחיי סייעה לי למצוא את הכוחות בנבכי נפשי,  העצימו בי את הרצון לאפשר למטופלים לגלות את כוחות הנפש בהם ואת הפוטנציאל הטמון בהם, ולדעת שגם במצבי כאב הם יכולים לחיות באיזון ובהרמוניה. כשגיליתי כבר בגיל שש את התזונה הבריאה והטבעית נכנסתי למעגל התפתחותי לאורך השנים, והתחנות השמחות והכואבות במסע חיי הובילו אותי ללימוד תחומים מגוונים, שנתנו לי ונותנים גם לאחרים מענה רחב לחקור, לגלות, להתנסות, לצמוח, לגדול ובעיקר להודות".

היא נולדה בפתח תקוה, אחות צעירה לשני אחים, וכבר בגיל שש נמשכה לתזונה טבעונית והפכה לטבעונית. אמה הייתה צמחונית, סבתה גידלה צמחי מרפא ותבלין וסבה ריפא בדרך הטבעית. בגיל 12 נבחרה לייצג את בית הספר בכדורעף, ושנה לאחר מכן הצטרפה לקבוצת כדורגל הנשים של הפועל פתח תקוה ואף שיחקה בנבחרת ישראל בכדורגל נשים מול נבחרות מחו"ל, כולל שער כבוד שהבקיעה במשחק של ישראל נגד הולנד שהסתיים בהפסד 12:1.

לאחר לימודיה בתיכון בן גוריון בפתח תקוה המשיכה לסמינר למורות ובסיום הלימודים התגייסה כעתודאית לחיל האוויר. לאחר שירותה הצבאי עבדה כמורה במושב בני עטרות. "בכול יום אהבתי והתרגשתי מחדש לפגוש ילדים רכים, סקרנים והורים תומכים מפרגנים ושותפים לדרך", היא נזכרת. במשך שש השנים האחרונות בהוראה סייעה להקים את החווה האקולוגית "אדם וחווה" במודיעין והנחילה לדורות הבאים חיבור לאדמה, ליסודות, לסביבה, לצרכנות נכונה, למלאכות קדומות, לחקלאות ברת קיימה, לאהבת האדם והטבע, ולהתפתחות אישית במרחב מצמיח.

לפני 25 שנה החלה ללמוד קבלה וחסידות, שנתנו לה כלים לחיים אמיתיים ומשמעותיים. "במסע חיי מתוך הלימוד, החקר והגילוי התגלה עולם קסום ועמוק על מקומי בעולם זה ועל מקומם של האחרים בחיי עם משמעות למציאות הבאה אליי והשליחות שלשמה הגעתי לעולם. החיים אינם הופעת יחיד אלא בעומקם, מטרתם לאחד וליצור חיבור בינינו תוך ערבות הדדית, קבלת האחר, אכפתיות והתנהלות יומיומית בהלימה (בהתאמה) לחוקי הטבע".

היא הפכה למטפלת הוליסטית ולמלווה לאורח חיים בריא, מעגלי ומאוזן העוסקת בזירוז לידה דרך איכותיות מגע, מאבחנת ומלווה התפתחותית המשלבת הדרכה להורים, להתפתחות חושית ומוטורית של התינוק והחיים סביבו כמשפחה בשיטת פלדנקרייז, תומכת בהריון ומכינה נשים ובני זוגן בלידה ולאחר הלידה.

כבר בילדותה אהבה לטפל באמה שהתאלמנה. "אמי יצאה לעבודות פיזיות בקיץ ובחורף, וכששבה מהעבודה חיכתה לה גיגית מים חמים / קרים לטבול את רגליה הדואבות וידיה הלאות. אמי חשה הקלה, חשה את הריפוי בידיי ובירכה אותי. במשך השנים הרחבתי את טיפולי המגע באמי. עם השנים נמשכתי כמו דבורה לצוף ללימודי רפואה משלימה. התחלתי בלימודי תזונה טבעית כדי להבין יותר את אורח החיים הטבעוני שבחרתי לחיות במטרה לתת מענה לצורכי הגוף והנפש. שילבתי איכויות מגע כמו: עיסוי רפואי, פרחי באך, צמחי מרפא ותבלין, רייקי, ביאורגונומי ורפלקסולוגיה, וכך מצאתי את עצמי צוללת במרחבי הטיפולים לא.נשים כדי לתת מענה למכאוביהם ובהם לאמי ולבני המשפחה".

לאחר שנפטרה אמה הרגישה מזלטוב רוחמה התרחקות מהצורך לטפל באנשים, אבל אז נקרתה לדרכה היוגה צחוק, ששינתה את חייה והובילה אותה לגעת בשמחה ולצמוח ממנה. כבר בהיותה מורה העבירה סדנאות ושילבה את הצחוק בכיתה ובמפגשים כמו: הורים וילדים, מסיבות ימי הולדת, אירועים משפחתיים וחברתיים. עם הצחוק בא הרצון ללמוד לימודי הכנה ללידה ודולה בלידה כדי לגעת עוד יותר בשמחת החיים.

מזלטוב רוחמה: "עבורי לראות לידה זה לגעת באלוקות, ביופי הבריאה והיצירה ובמהות החיים, וכך אני גם  מעשירה את ארגז הכלים שלי עבור נשים הריוניות ויולדות. משם נסקתי ללימודי הנקה והתפתחות חושית מוטורית לתינוקות בשיטת פלדנקרייז, מה שהשלים את מתן המענה ליולדת, לתינוק, לאם ולאב ואפילו לסבתא. פתחתי את ביתי לסדנאות הכנה ללידה, להתפתחות תינוקות לאימהות וסבתות, והשמחה החלה לנבוע, ברוך השם, וממשיכה להתעצם".

צילום: מור קופלר

הצורך להעמיק בלימודי תזונה בריאה החל לאחר מות אמה. מזלטוב רוחמה הייתה אמורה לעבור הסרת כיס מרה בשל התפתחות אבנים, אך החליטה לטפל באבנים בכיס המרה בדרך טבעית. במשך שנה שלמה חקרה ובדקה כיצד תוכל לטפל בעצמה, למדה לעומק על כיס המרה, ציירה, נשמה והקפידה על תזונה שהתאימה למצבה. באולטרסאונד האחרון שעברה באותה שנה התברר שהאבנים נמסו. "ראיתי את השילוב הרגשי, המנטלי והפיזי והתודעתי בהסרת האבנים ההדרגתית בכיס המרה. אז נפתח בפניי עולם קסום, כמו גם הרצון לגעת בלימודי גופנפש ואלו הזדמנויות נפתחות לנו מדי יום. כיום אני משלבת סדנאות במרכזי יום לקשיש, עמותות כמו ויצו, מטב, בתים חמים במודיעין, דיור מוגן,  המעשירות ונותנות מענה לשימור ושיפור הזיכרון, הקשב והריכוז, דרך מתקדמת: מחשבה, תנועה, קולות, צלילים ונשימה, דימיון מודרך והרפיה, מזונות והשפעתם על אורח חיינו ותפקוד המוח, תודעה ובינה יציבה".

במבט לאחור היא מבינה שבכול פעם שצץ אתגר חדש בחייה הוא הוביל אותה לפיתרון, שגרם לה להחליף זווית ראייה, גישה לחיות חיים עם גמישות מחשבתית ועירנות למציאות שהיא פוגשת ולהמשיך הלאה ממקום גדלות, לתת ולהעביר לאחר הלאה, "כי אם התאפשר לי אז לכול אחת זה אפשרי. הוכחתי לעצמי וגם דרך המטופלים שסל הכלים שלי עובד גם על אחרים בהתאמה עימם. הסלוגן שלי הוא: הגוף יודע וזוכר לרפא את עצמו רק צריך לתת לו את התנאים המותאמים לו".

לאתר האינטרנט של מזלטוב רוחמה כהן:
https://www.mazaltov-baby.co.il/

מאת יהורם גלילי