עמוד הבית » חתולים – המדריך השלם למגדלים חדשים

חתולים – המדריך השלם למגדלים חדשים

צילום: FREEPIK
בתרבות המערבית נחשב הכלב לחברו הטוב של האדם. תפיסה זו השתרשה עמוק בתודעה הקולקטיבית, בין היתר בשל הנטייה הטבעית של כלבים להפגין חיבה ולהרעיף אהבה על בעליהם. לעומת זאת, מערכת היחסים של חתולים ובני אדם נחשבת בעיני רבים למורכבת יותר.

. מחקרים שנערכו בעשור האחרון מפריכים את הטענה הרווחת, לפיה חתולים נקשרים לבני אדם אך ורק מטעמים "אנוכיים", כמו אוכל וקורת גג.  חתולים, אמנם, אינם מוחצנים כמו כלבים בכול הנוגע להבעת חיבה, אך הם בהחלט מראים אהבה ונאמנות לבעליהם בדרכים שונות.

כול הסיבות לאמץ חתול

בשנים האחרונות גוברת והולכת ההתעניינות בעולמם של חתולים ובצורות התקשורת שלהם עם בני אדם. לאימוץ חתול יכולים להיות יתרונות רבים. הנה כמה מהתכונות והמחוות המיוחדות שהופכות אותם לפופולאריים בקרב אוהבי החיות:

יש להם השפעה תרפויטית

חתולים הם מופנמים מטבעם ואינם מתמסרים בקלות. מסיבה זו הם מעוררים הזדהות רבה בקרב אנשים מופנמים וביישנים. אנשים אינטרוברטים (מופנמים ולעיתים אף חרדתיים) נוהגים לצפות בסרטוני חתולים ולשאוב מהם נחמה ועידוד. מגדלי חתולים מדווחים אף הם על ההשפעה התרפויטית של החתולים שלהם על חייהם: הם מפחיתים תחושות של לחץ וחרדה, מעניקים השראה לבעליהם ומניעים אותם לפעולה ולעשייה חיובית.

כי האהבה שלנו אליהם אינה תלויה בדבר

על פי מחקרים, חתולים מסוגלים לזהות דיבור אנושי המכוון אליהם, אך לא תמיד מגיבים אליו. בעלי החתולים, כאמור, שואבים את סיפוקם מהאהבה האינסופית שהם מרעיפים על חתוליהם אך לא מצפים למחוות הדדיות באותה מידה. אנשים שבוחרים לאמץ חתול לא מפחדים מדרך ארוכה. טיפוח הקשר עם החתול הוא תהליך הדרגתי ודורש סבלנות והתמדה, אך שכרו בצדו.

כי הם אנושיים

גורי חתולים דומים מאוד לתינוקות אנושיים, יש להם עיניים גדולות יחסית ואף ופה קטנים. חתולים נולדים, בדומה לבני אדם, עם עיניים כחולות אפורות שצבען מתחלף בבגרותם. ישנם גם מחקרים, המראים כי חתולים נקשרים לבעליהם כשם שתינוקות נקשרים להוריהם.

כי הם עצמאיים

חתולים, בניגוד לכלבים, "בייתו את עצמם": הם מתנקים לבד ועל-כן אינם זקוקים למקלרת לרוב. בנוסף הם יודעים מגיל אפס לעשות צרכים בארגז, ולהעסיק את עצמם במשך שעות ארוכות. עם זאת, הם עדיין זקוקים למחוות של חיבה ואהבה מצד בעליהם.

כי יש להם תוחלת חיים ארוכה

חתולים חיים 12-16 שנים בממוצע ובמקרים מסוימים אף מעל ל-20 שנה. תוחלת החיים תלויה, כמובן, במטפלים ובאיכות הטיפול.

כי הם נאמנים

איך חתול מראה אהבה ומגלה נאמנות לבעליו? ישנן כמה מחוות מיוחדות שהחתולים מקדישים לבעליהם באופן בלעדי, וביניהן:

  1. זיהוי הקול שלכם – מחקרים גילו כי חתולים מגיבים בעוצמה מוגברת לקול של המטפלים בהם ומגיבים בעוצמה פחותה לקולותיהם של אנשים זרים.
  2. מצמוץ ארוך –  זוהי דרך תקשורת נוספת בין חתולים לבני אדם. המצמוץ מבחינת החתול הוא שווה ערך לחיוך – אם תמצמצו אל החתול שלכם, ישנו סיכוי גדול שישיב לכם באותו מטבע.
  3. חיכוך – כשחתולים מרגישים בנוח בחברת אנשים הם נוטים להתחכך, להיצמד ואף להתכרבל איתם על הספה או במיטה.
  4. חשיפת הבטן – מרבית החתולים לא ירשו לאנשים לגעת בבטנם, ואף עלולים להגיב בתוקפנות אם מישהו חודר למרחב האישי שלהם. חתולים המפתחים קשר אמיץ עם בעליהם מאפשרים להם לגעת בבטנם וללטף אותם.
  5. מתנות –  חתולים נוהגים "לשתף" את בעליהם בצייד. פגרים של בעלי חיים הם אמנם מתנה מפוקפקת עבורנו, אך מבחינת החתולים זהו סמל לאמון ולהערכה.
  6. ליקוק בלשון מחוספסת – ליקוק היא מחווה השמורה לדמויות המטפלות והקרובות ביותר אל החתול, ומעידה על האהבה הגדולה השוררת בין החתול לבעליו.

דברים שכדאי לדעת לפני שמאמצים חתול

לפני שאתם מחליטים לאמץ חתול חשוב שתהיו מודעים להיבטים הבאים:

חתולים שורטים כדי לפרוק מתח

חתולים הם ציידים מטבעם, ועל כן הם זקוקים למשחקים שמדמים את פעולת הציד. לפני שאתם מכניסים חתול הביתה, חשוב לדאוג לו לצעצועים שיאפשרו לו להוציא אנרגיה ולחזק את ציפורניו. חתול משועמם עלול לשרוט אנשים ורהיטים על מנת לפרוק מתחים.

אסור לתת לחתול להסתובב לבדו בחוץ

חתול שמסתובב בחוץ באופן חופשי עלול לברוח, להיות מותקף על ידי כלבים / חתולים אחרים או להידבק בזיהום, ועל-כן אסור לחתולים לשוטט לבדם מחוץ לחצר. אם אתם לוקחים את החתול לטיול, הקפידו לעשות זאת עם רתמה מיוחדת.

חתולים אוהבים ספייס

חשוב שלחתול תהיה פינה שקטה, נעימה ונקייה עם ארגז חול לעשיית צרכים, שם יוכל לרבוץ להנאתו באין מפריע.

היגיינה

חתולים, כאמור, מנקים את עצמם. יחד עם זאת, חשוב להקפיד על שגרת טיפוח קבועה. הקפידו על ניקוי האוזניים והעיניים של החתול וצחצחו את שיניו באופן קבוע.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה