עמוד הבית » טיולי חמישישי מודרכים ברחבי הארץ בעלות סימלית

טיולי חמישישי מודרכים ברחבי הארץ בעלות סימלית

עכו. צילום: מרכז סיור ולימוד גליל
שיתוף פעולה בין ארגון אשכולות לקרן קיימת לישראל הוליד פרויקט חדש: טיולים מודרכים במהלך אוגוסט באתרים ובנופים מרהיבים הפרושים ברחבי הארץ בעלות סמלית של 10 שקלים למשתתף. הסיורים יתקיימו בימי חמישי בשעות הערביים הנעימות ובימי שישי בבוקר.

החופש הגדול כבר כאן, הילדים בבית והורים רבים טרודים בלמצוא רעיונות לטיולים, פעילויות ואטרקציות שיעזרו לעבור את החופש החם הזה בנעימים. אלא שעליית המחירים הדרמטית אשר לא פסחה כמעט על שום חלקה, הובילה גם להתייקרות פעילויות קיץ רבות מה שמקשה על רבים לאפשר לילדיהם להשתתף בהן.

קק"ל יחד עם ארגון אשכולות הרימו את הכפפה והם מציעים במהלך חודש אוגוסט 23' טיולים מודרכים ברחבי הארץ בעלות סמלית מאוד של 10 שקלים לאדם. הטיולים מתקיימים בימי חמישי בשעות הערב ובימי שישי בבוקר בין נופיה היפים של מדינתנו. בין שלל המסלולים שמוצעים ניתן למצוא סיור על גדות הירקון בתל אביב, בסוואנה של בקעת הירדן, סיור בעיר עכו העתיקה, במעיינות הסטף בהרי ירושלים, בעמק התכלת בצפת ועוד ועוד.

נחל חדרה. צילום: מרכז סיור ולימוד בשבילנו

סיורי שקיעה בימי חמישי בערב בשעות , 18:00-21:00,  בתאריכים: ט"ז אב 3.8, ל' אב  7.8, ז'  אלול 24.8

  1. המזרח הפרוע ברמת הגולן – סיור במזרח הגולן באתרים נסתרים ופחות מוכרים, בהדרכת מרכז אשכולות קשת יהונתן בשיתוף קק"ל. במהלך הסיור נכיר חורבות מרשימות, תלים געשיים ואתרים מיוחדים נוספים, נשמע על המרחב מהלך התקופות ההיסטוריות ולעת השקיעה נתחקה אחר בע"ח, עקבות ועוד. נטפס לתצפית בגבעת אורחה, משם נמשיך לחאן ג'וחאדר הממלוכי, אחר כך נצא לסיור טבע קצר במאגר בוטמיה שם נשמע על תרומתה של קק"ל לפיתוח של מאגרי מים בגולן ונסיים בטבילה רטובה במעיין הג'וחאדר.
  2. משמר הירדן הישנה – נטייל במושבה משמר הירדן הישנה בהדרכת מרכז סיור ולימוד ראש פינה של אשכולות. נסייר במושבה "משמר הירדן הישנה" של קק"ל,  נשמע את סיפורה מהקמתה ועד חורבנה במלחמת העצמאות, הקשיים בהקמת המושבה, התמודדות עם חקלאות, מחלות ועוד.
  3. עכו פנים רבות לה – סיור ברחובות עכו העתיקה בהדרכת מרכז סיור ולימוד גליל של אשכולות בשיתוף קק"ל. נצא לסיור ממרכז המבקרים אל שער היבשה וחוף החומה אשר יספק תצפית מרהיבה למפרץ חיפה. נמשיך דרך רחוב השוק אל מגדל השעון, החאנים העתיקים והנמל , נחזור דרך המגדלור ונקודת הפריצה לכלא עכו בחזרה אל מרכז המבקרים.
  4. מופע נודד בעיר העתיקה צפת – סיור בסמטאות צפת, בהדרכת מרכז רוח צפת של אשכולות בשיתוף קק"ל. מופע נודד מיוחד בסמטאות העיר העתיקה של צפת, בין בתי כנסיות עתיקים, בליווי ניגונים ופיוטי סליחות, שופרות, תפילות וסיפורי מקום.
  5. חלוצים וחולמים בחניתה ומערת קשת – סיור במערת קשת שבפארק אדמית של קק"ל בהדרכת מרכז סיור ולימוד מורשת הגליל העליון של אשכולות. נספר על היווצרות המערה והנוף המרהיב הנשקף ממנה, על נחישותם של החלוצים שעלו להקים את חניתה הסמוכה, על גבורתו של הקצין אמיר מיטל ז"ל שמונצח בתצפית נוספת סמוכה ועוד.
  6. ליל ירח בהר הגלבוע – בהדרכת מרכז סיור גלבוע מעיינות של אשכולות בשיתוף קק"ל. במהלך הסיור נצפה על העמק המדהים הנשקף מההר, נשמע סיפורים מאז והיום, נגיע למצפורים מיוחדים, ונתפעל מהכוח האדיר של טורבינות הרוח שעל ראש הגלבוע.
  7. סליחות וטבע בפארק המעיינות – סיור עם מרכז סיור ולימוד גלבוע מעיינות של אשכולות בשיתוף קק"ל בטבע הפתוח של עמק עמק המעיינות בו נצעד בשטחו של פארק המעיינות ונתחבר לימי הסליחות דרך השטח, המים והנופים.
  8. זיכרון יעקב שלי – סיור ברחובות המושבת הפסטורלית בין בתי הראשונים ואתרים מסקרנים. בהדרכת מרכז סיור ולימוד אשכולות בשבילנו בשיתוף קק"ל. נפתח "בבירכה", מקור המים הראשון של אנשי המושבה המשמש עד היום כמקווה טהרה ראשון במעלה, נמשיך אל לב המושבה והמדרחוב, נבקר בגן טיול הסמוך לבית הפקידות המשמש כיום מוזיאון העלייה הראשונה, נמשיך אל בית אהרונסון ונחשף למסירות הנפש ואהבת הארץ של מחתרת ניל"י. ברח' המייסדים נתרשם מהגלריות, מבתי הראשונים ומהאווירה הציורית של המקום. בבריכת בנימין נכיר את דמותו של "הנדיב הידוע" ותרומתו לאנשי המושבות. את סיורינו נסכם בסמוך לבית הכנסת הגדול והמפואר, הקרוי על שם אביו של הברון.
  9. סיור בסוואנה של בקעת הירדן – בהדרכת מרכז סיור ולימוד בקעת הירדן של אשכולות ובשיתוף קק"ל. נעבור את גדר המערכת באישור צבאי מיוחד, נצפה על מטעי התמרים הגדלים על גדות הנהר ונמשיך למרחב בתולי מלא טבע וציפורים אשר בעונה זו עוצרות למנוחה בפונדק הדרכים.
  10. הראשון לשומרון – במהלך הסיור שיתקיים בהדרכת מרכז סיור ולימוד שומרון של אשכולות בשיתוף קק"ל, נשמע על סיפורו של היישוב הראשון בשומרון –  קדומים. נצעד ברחובות ובין הבתים השונים עם סיפורי העלייה לקרקע של גרעין 'אלון מורה' , הקשיים והפריחה הגדולה של יישובי השומרון.
  11. על גדות הירקון: ראש ציפור – בהדרכת מרכז סיור ולימוד בשבילוד – סיור קליל ומרענן בימי הקיץ החמים בראש ציפור ומתחם שבע תחנות בפארק הירקון באתר קק"ל, בהדרכת מרכז סיור ולימוד בשבילוד של אשכולות. נתחיל בתצפית ראש ציפור, נשמע את סיפור הקמתו של הפארק, על אדם אחד עם חלומות גדולים, ועל 2 הנחלים שהביאו למקום את שמו המיוחד. משם נמשיך למתחם שבע תחנות, נשמע על הכפר שישב ממש כאן ועל החיים שעטפו את המרחב שסביב, נמשיך בסיורינו ונבקר בגן הסלעים ובגן הטרופי.
  12. יער צרעה – סיור באתר קק"ל: יער הנשיא – יער צרעה שבשפלת יהודה בהדרכת מרכז מדרשת חברון של אשכולות. נלך לאורך שביל הפסלים, נכיר את סיפורו של אזור הביניים, שפלת יהודה, נכיר את דמותו של שמשון ומלחמותיו בפלשתים, ונבקר בקבר שמשון.
  13. "טבורו של עולם" בירושלים – סיור סליחות מרגש ב"טבורו של עולם", הרובע היהודי בירושלים, בהדרכת מרכז עיר דוד של אשכולות בשיתוף קק"ל. חוויה לילית של סיור סליחות בעיר העתיקה של ירושלים, צעידה בסמטאות ומפגשים עם דמויות שונות וסיפורים שונים מסיפורי ירושלים.
  14. "מעבר לחומה" השכונות הראשונות בירושלים – סיור בסמטאות שכונות ירושלים הראשונות מעבר לחומות. בהדרכת מרכז ראשית ירושלים של אשכולות בשיתוף קק"ל. נתחיל במגרש הרוסים- שם נשמע את סיפור יציאתה של ירושלים מחומות העיר העתיקה, נמשיך לשכונות נחלת שבעה ולגן האנדלוסי מחנה ישראל ונסיים במשכנות שאננים- השכונה הראשונה לצאת מן החומות.
  15. מתיישבים בנגב – סיור בעקבות ההתיישבות בנגב ביער קק"ל, יער בארי ובאתר בארות יצחק הישנה, בהדרכת מדרשת נצרים של ארגון אשכולות. במהלך הסיור נשמע ביער בארי על סיפור 11 הנקודות, תובנות על ייעור הנגב, סיפור קו המים לנגב ובנקודה השנייה בארות יצחק הישנה ונלמד על הקרב על הנגב במלחמת העצמאות. נאזין גם לסיפור ההתיישבות בנגב עד ההתיישבות החדשה בחולות חלוצה ושותפות קק"ל בהקמתה.
  16. בירת הנגב ובית אשל – נתחיל את סיורנו בהדרכת מדרשת חברון של אשכולות במצפה בית אשל של קק"ל, נשמע על ההתיישבות בנגב ועל העלייה למצפי הנגב שהתרחשה לפני 80 שנה. משם נמשיך לסיור על שפת האגם החדש בפארק באר שבע ונדבר על טבע בלב העיר ועל הטיפוח של המקום שהתקיים בשיתוף קק"ל ותושבי העיר.
סיור טבורו של עולם. ארכיון עיר דוד – ירושלים הקדומה,צילום: אורן כהן

סיורים בימי שישי בבוקר בין השעות 10:00-13:00, בתאריכים: א' אלול 18.8 , ח' אלול 25.8

  1. אל קניוני מרכז הגולן – סיור באתר קק"ל: חורשת דליות וסביבתה, בהדרכת מרכז סיור ולימוד קשת יהונתן של אשכולות. נכיר את פעילותה של קק"ל בפיתוח מרחבי טיול בגולן, נצפה בקניון שיוצר את מפל בזלת, לאחר מכן נלך לאורך המצוק של נחל דליות בו מקננים עופות דורסים לבסוף נגיע לתצפית על העיר גמלא העתיקה. נמשיך לבית הכנסת העתיק דיר-עזיז ולטבילה מרעננת במעיין כנף.
  2. עמק התכלת בצפת – סיור בעמק התכלת בצפת בהדרכת מרכז אורות הגליל של אשכולות. נסייר בבוסתנים העתיקים, נשמע על ההתיישבות הקדומה של הקהילה שחייה בצפת, נהנה מהנופים הקסומים ונשכשך רגליים בנקבה הקטנה.
  3. בשביל החלב – מעיינות גוש חלב – סיור בנחל גוש חלב של קק"ל בהדרכת מרכז סיור ולימוד מורשת הגליל העליון של אשכולות. נספר על הכפר המיוחד, נבקר בבית הכנסת העתיק ונהנה משכשוך במעיינות הנחל הזורמים כל השנה.
  4. טבע עירוני וגשרים תלויים בפארק נשר – סיור בפארק נשר של קק"ל, שבליבו מסתתר נחל קטן ויפה ועליו נפרשים שני גשרים התלויים בין שתי גדותיו של הנחל , בהדרכת מרכז סיור ולימוד גליל של אשכולות. בין שכונותיה של נשר מסתתר לו פארק יחודי ובליבו אטרקציה המתאימה לכל גיל: הגשרים התלויים מעל נחל "קטיע".  המסלול מתחיל מגני המשחקים בפארק וכולל שביל יחודי  שנפרץ לזיכרו של סגן אורי בינמו,   בן העיר נשר שנהרג  בחג החנוכה בעת שניסה לעצור בגופו מחבל מתאבד.
  5. "חופים הם לפעמים געגועים" נחל חדרה – בהדרכת מרכז סיור ולימוד בשבילנו של ארגון אשכולות. נפתח "בגלעד אבשלום", שם נשמע את סיפורו של אבשלום פיינברג מחולל מחתרת ניל"י. נטייל לאורך הנחל שבשנים האחרונות עובר שיקום וטיפוח, נראה ונשמע על החיים בנחל, על קיימות ושמירה על הטבע, נבין איך מפיקים אנרגיה בארובות המתנשאות מעלינו  ואיך נעזרים במי הנחל מבלי לפגוע בו. בחורשת האקליפטוס, נשמע על התיישבות וחלוציות ומה הקשר בין האקליפטוסים לייבוש הביצות.כמו כן נשמע על תופעת הכרישים המגיעים לחוף הסמוך בחורף ועל חשיבותם האקולוגית.
  6. שומרים על הנחל – בהדרכת מרכז סיור ולימוד בקעת הירדן אשכולות ובשיתוף קק"ל. בעמק מחולה שבצפון בקעת הירדו התגלו לאחרונה מספר נביעות מרהיבות, מי התהום באיזור גבוהים ומתפרצים בשפע ואתם מוזמנים להכיר פנינות טבע חבויות אלה. בסיור נצפה על עמק הנביעות , נמשיך באישור צבאי מיוחד למפל הנסתר של הבקעה בו נובעים מים חמים וקרים משכבות הסלע, משם נלנחל צפצפא המתחבר לירדן ונסיים בנקיון ושיכשוך בעין סוכות .
  7. ההר הטוב הזה – סיור באתר הר כביר בהדרכת מרכז סיור ולימוד שומרון של אשכולות ובשיתוף קק"ל. נתצפת על אחת הערים החשובות בארץ ישראל – שכם. נשמע על סיפורי התנ"ך המרתקים החל מאברהם אבינו  יעקב, האחים וממלכת ישראל.  נבין את המשמעות של מעמד הקללה והברכה ונסיים בתצפית צפונה לעבר עמק תרצה המרהיב.
  8. ראש ציפור – סיור קליל ומרענן בימי הקיץ החמים בראש ציפור ובמתחם שבע תחנות בפארק הירקון באתר קק"ל, בהדרכת מרכז סיור ולימוד בשבילוד של אשכולות. נתחיל בתצפית ראש ציפור, נשמע את סיפור הקמתו של הפארק ועל שני הנחלים שהביאו למקום את שמו המיוחד, משם נמשיך למתחם שבע תחנות, נשמע על הכפר שישב ממש כאן ועל החיים שעטפו את המרחב שסביב, נמשיך בסיורינו ונבקר בגן הסלעים ובגן הטרופי.
  9. מעיינות הסטף – סיור באתר קק"ל: הסטף , בהדרכת מרכז סיור ולימוד מדרשת חברון של אשכולות. נטייל בסטף שבהרי ירושלים,  נראה את חקלאות ההר העתיקה, נכיר מעיינות שכבה, סוגי חקלאות שונים ונבין את חשיבותה של התפילה על הגשם. בנקבת המים נהנה מחוויה רטובה.
  10. טבע ירושלמי – סיור באתר קק"ל: יער ירושלים- שביל הארז, בהדרכת מרכז ראשית ירושלים של אשכולות. נצעד לאורך שביל הארז ונכיר את הריאה הירוקה של ירושלים- יער ירושלים. נגיע אל פינה המוקדשת לזכרו של אילן חלימי ז"ל, נתצפת אל נוף הרי מערב ירושלים, נצעד על טראסות קדומות ונשמע על תקופת ההתנחלות והחקלאות הישראלית באזור.  נראה שלוחות ותעלות מגן ממלחמת העולם ה-1, נגיע לחירבת חמאמה ונשמע על פעולות הגדנ"ע במקום ועוד.
  11. תנ"ך בשפלת יהודה – סיור באתר קק"ל פארק איילון – קנדה, בהדרכת מרכז סיור ולימוד מדרשת הרי גופנא של אשכולות. נהלך בשבילי הפארק ונשמע פרקים מרתקים בתולדות ישראל מימות יהושע בן נון ועד מלחמת ששת הימים. נתחיל את הסיור סמוך לחורבת עקד ונבקר ברכס התותחים, בבית הקשתות, בתל איילון ועוד.
  12. מתיישבים בנגב – סיור בעקבות ההתיישבות בנגב ביער קק"ל, יער בארי ובאתר בארות יצחק הישנה. בהדרכת מדרשת נצרים. במהלך הסיור נשמע ביער בארי על סיפור 11 הנקודות, תובנות על ייעור הנגב, סיפור קו המים לנגב ובנקודה השנייה בארות יצחק הישנה,  ונלמד על הקרב על הנגב במלחמת העצמאות. נתחבר סיפור ההתיישבות בנגב עד ההתיישבות החדשה בחולות חלוצה ושותפות קק"ל בהקמתה ונחווה את החלוציות בנגב.
צפרות בבקעה. צילום: מרכז סיור ולימוד בקעת הירדן

הוספת תגובה

הוספת תגובה