עמוד הבית » צפת עיר קבלה, מיסתורין

צפת עיר קבלה, מיסתורין

צילום: סטודיו A
צפת אחת מארבע ערים הקדושות לישראל לפי היהדות כיום, היא מכונה "מטרופולין הצפוני".כולי נפעמת מסיור שערכנו בעיר צפת וגילינו מקצת מצפונותיה בעזרת תומר ושני המדריכים המהממים שלנו.כפי ששני אמרה לנו"באנו לגלות את ה נ ש מ ה של העיר המיוחדת הזו.

עיר הזוהר והקבלה, המזרח והמערב, הדתי והחילוני, הרוחני והגשמי – עיר שכולה בצבעים מיוחדים. הטבע המקיף את העיר כולל את הר הכרמל, הר מירון ונחל עמוד.  חשוב לי לציין, אני מכירה את צפת, התגוררתי שנים רבות בגינוסר שבצפון, אבל לגלות את מכמניה הרוחניים והעתיקים הכל כך מיוחדים טרם גיליתי במלואם.

מלון רות דן

את הסיור התחלנו במלון "רות דן" מלון יוקרתי בעיר צפת. המלון ממוקם במרכז העיר ומציע נוף מרהיב על הר הכרמל ועל העיר העתיקה. המלון מצויד במתקנים ושירותים מודרניים ומפנקים, ומציע אירוח מפנק ואיכותי לאורחיו. התחלנו בארוחת בוקר מפנקת ומזינה במרפסת על רקע הנוף הירוק מול הרים.כשראש העיר הגיע וסיפר לנו על תכוניותיו לפיתוחה של העיר ולהזמנת הרבה מבקרים לעיר, הנאבקת מבחינה כלכלית. מנהל המלון מר קיפניס סיפר והראה לנו את המלון המיוחד והיפיפה הבנוי כולו בתוך הסלע ובעצם מייצג את העיר צפת: סמטאות, מדרגות, נוף מהמם, מסתוריות, אוירה אינטימית בחדרים היפים שממש חצובים בתוך הקימורים של הסלע, מראה מיוחד במינו! בסיום הארוחה יצאנו לגלות את צפונותיה של העיר.

צילום: ציפי שמיר

ברעידת האדמה האיומה שחוותה צפת נהרסו כל המבנים שבשיפולי ההר וכמו דומינו מחריד נקברו כל הבתים והאנשים שהתגוררו שם ובשנים האחרונות מתחילים להתגלות תחת גלי ההריסות בתים ומבנים יפים ומיוחדים.על כך בהמשך,
מהמלון הלכנו ל"מימד" שהוא בעצם שער הכניסה לנשמה של צפת וגם קברו של האמורא ר' בנימין בר יפת. שער הכניסה לרוחניות….

מחלבת המאירי

לאחר שחווינו את המקום נכנסנו לעוד מבנה מיוחד חצוב בסלע והגענו למחלבת המאירי, כיום היא אטרקציה תיירותית פופולרית בעיר. המחלבה ממוקמת בעיר העתיקה והיא משמשת כאזור תעשייתי ותיירותי. המחלבה היא בעצם מחלבה אורגנית ומקומית שמציעה 2 סוגי גבינה פעמיים בשבוע. במחלבת ניתן לעקוב אחרי התהליך המלא של ייצור החלב, לטעום מוצרים מהחלבה ולרכוש מוצרים איכותיים ישירות מהמקום.

צילום: ציפי שמיר

יניב דור 6 למשפחת המאירי עבדת בתחום  הייטק והוא נענה לקריאת אביו והגיע לעזור לו לנהל את המחלבה המייצרת את הברינזה הבולגרית ( רכה וקשה) המיוחדת ואת הגבינה הצפתית הידועה. סיפר לנו את היסטוריה המשפחה. המאיר שאבי המשפחה הגיעה לפני 180 שנה מאירן הקים את המלבה בתוך הסלע היפיפה שמתחתיו התגלה מעיין שהוא אחד היובלים של נחל עמוד הנשפך לכנרת. ומשמש גם לייצור הגבינה. סבו החליט שהמחלבה עוברת בירושה במשפחה רק למי שמנציח את שמו מאיר המאירי וכך קרה 6 דורות .ואז אין מלחמת ירושה.
משם נכנסנו לחדר קטן ומעורר השראה ,הארכיון של אבא שלמה המאירי שהחליט בעבודת נמלים ללקט עובדות ולהנציח את אנשי צפת המיוחדים. הוא אמר העיר הזו היא לא רק אבנים, היא אנשים. בארכיון הקטן והמאובק מסמכים, תמונות בשחור לבן עם ניחוחות אותנטיים. שוב אנו עולים ויורדים, מדרגות, מדרגות, מדרגות, וחם חם! נושמים בכבדות אבל מרגישים התרוממות רוח.

בית עבו
הגענו לבית עבו אתר תיירותי והיסטורי בעיר צפת. הוא ממוקם בשכונת המחנה היהודי, בצפון העיר העתיקה. בית עבו הוא בית עתיק שנבנה במאה ה-18 ושימש כמקום מגורים ומסעדה למשפחת עבו, משפחה מוכרת בקרב היהודים בצפת. הבית מיוחד במבנהו המסוגנן ובאדריכלות הערבית המזרחית שלו, עוד מהתקופה העות'מאנית נמצא ספר התורה העובר בלג בעומר מידי שנה לקבר הרשב'י במירון ושם נשאר עד חג השבועות. ואז חוזר להטען מחדש בבית עבו עד לשנה הבאה. והילולה ובתהלוכה שמחה ורבת משתתפים.

צילום: ציפי שמיר

הגענו בשמחה לטעום יין ישראלי מקורי במזקקה היפה והמרווחת של אליהו המקסים במבנה שגם הוא התגלה במקרה בתוך הסלע. טעמנו אלכוהול מקורי תוצרת כחול לבן .מומלץ מאוד. הסמטאות מדרגות, חום ויופי מיוחד שהעיר מציעה. הגענו לבית המאפה של האיש המיוחד " יעקב של הבייגלה" טעמנו את הבייגלה, טעם גן עדן ממליצה בחום.

צילום: סטודיו A

עלינו לתצפית מוסיקלית מרהיבה, בנקודת המפגש בין הרובע האשכנזי לרובע הספרדי ושם פגשנו בשמחה את הכליזמרים הנהדרים של צפת שנגנו לכבודנו על המרפסת וסחפו את כולנו בשירה וריקודים. משם לבית הכנסת העתיק של האר"י הקדוש המיישם את אמרתו המפורסמת של ר' עקיבא" ואהבת לרעך כמוך". מקום מופלא מהמם בסלע שהתגלה גם הוא במקרה בתוך הסלע הוא " לבנות ולהבנות" שגם יזם בזמנו את פרויקט " תגלית" שבו סטודנטים מחו"ל באים להתבשם ולהתאהב בישראל וכמובן לעלות לארץ. פרוייקט מבורך!

בסיום הגענו לטופ של הרוחניות, כשנכנסנו להאזין למוסיקה המיוחדת של ביה"ס " מקאמת".בית הספר למוסיקה מהמזרח, פרס, מרוקו ותורכיה. סיפורו של מקום ייחודי והיחיד בעולם המלמד תלמידים מוכשרים את המוסיקה המיוחדת הזו. חווינו גם אנחנו חוויה מוסיקלית של סדנת מוסיקה חווייתית. ניסינו לשיר פיוט שכזה!