עמוד הבית » כיצד משתקמים מהפוסט טראומה הלאומית וחוזרים לתפקד ולבחירה בחיים?

כיצד משתקמים מהפוסט טראומה הלאומית וחוזרים לתפקד ולבחירה בחיים?

צילום: pexels
אחד מסממני הניסיונות הנואשים לאחיזה בחיים ובניסיון ראשון להחלמה הוא רוח ההתנדבות הבלתי ניתנת לריסון לטובת הצבא והאזרחים מעוטף עזה ומיישובים בצפון הארץ. לפניכם ארבעה צעדים לפיתוח חוסן מנטלי על מנת לצלוח את המשבר הנוכחי

ביום שבת 7.10 התחוללה בארצנו קטסטרופה בממדים שכמותה לא הכרנו מאז קום המדינה. התמונות והסיפורים המזעזעים שנחשפו ועדיין נחשפים נראים כלקוחים ממלחמת העולם השנייה. אנטישמיות, אכזריות, רצח והתעללות המזוהים עם רוצחים פסיכופתים מהקולנוע ולא לוחמי חופש ערכיים. הקטסטרופה היא ללא ספק טראומה, ואנחנו הפכנו לא רק לאינדיבידואלים פוסט טראומטיים אלא לאומה פוסט טראומטית.

כעת נשאלת השאלה: כיצד משתקמים מהפוסט טראומה הלאומית וחוזרים לתפקד ולבחירה בחיים? הלא אין לנו פריווילגיה להתפרק כי אין לנו ארץ אחרת. אחד מסממני הניסיונות הנואשים לאחיזה בחיים ובניסיון ראשון להחלמה הוא רוח ההתנדבות הבלתי ניתנת לריסון, שבמסגרתה נרתמת מדינה שלמה לטובת הצבא ולטובת האזרחים. עשרות אלפי מתנדבים שחפצים לסייע זה מראה שמחמם את הלב ומשפיע על תחושת החוסן הלאומי, לעיתים, ביתר יעילות ומהירות מאשר הממשלה.

כיצד מצליחים להשתקם?

התשובה מקורה בפיתוח חוסן ועל מנת להבין מהו חוסן צריך להתבונן באדם ובטבעו. האדם הוא חיה חברתית, ולכן ההחלמה והשיקום יגיעו מטיפוח מעגלי שייכות ומעגלי השפעה. החברה האנושית בנויה ממעגלים חברתיים, שמייצרים מערכות יחסים ובימים של פוסט טראומה לאומית אנו צריכים לטפח ארבעה מעגלים של מערכות יחסים:

מערכת יחסים עם עצמנו – פיתוח חוסן מתחיל ממערכת יחסים איתנה עם המשאבים הפנימיים שלנו המהווים את המקור לפיתוח חוסן מנטלי וגמישות מחשבתית. הקשר עם עצמנו מתחיל בגוף וממשיך אל התודעה ואל העולם הרגשי.

מערכת יחסים משפחתית – התא המשפחתי הוא העוגן במשמעותי בחיי האדם, המשפחה שייכת למעגל הכלים השלובים שלנו ויסייע ונוכחותה תסייע בפיתוח חוסן של תפיסת הצוות, אחד למען כולם וכולם למען אחד. המקום שבו נשמע הקול שלנו באמת והאחרים זקוקים לנו הוא התא המשפחתי, ולכן חשוב מאוד לטפחו בימים אלו באמצעות הקשבה ושיח כנה.

מערכת יחסים קהילתית – הקהילה היא "קבוצת השווים" שלנו, שבה נמצא אנשים הדומים לנו ברמת בשייכות, תפיסת העולם והערכים. לכן טיפוח מערכות יחסים בקהילה תתרום לתחושת שייכות וחווית משמעות.

מערכת יחסים לאומית – בימים של שגרה, כשהעם שלנו משוסע בדעות ובתפיסות עולם שונות, נחשף השבוע העם שלנו ביופיו והפכנו לעם אחד בעת צרה. את האחידות הלאומית חשנו בהירתמות של יהודים בארץ ובעולם לטובת התמיכה באזרחים שנפגעו, בכוחות הביטחון ובצבא. השבוע התרגשנו כולנו מהרכבת האווירית שהחזירה ארצה אלפי צעירים שעצרו מסעות בעולם ולימודים אקדמיים צפויים וחזרו בפטריוטיות מעוררת התפעלות להגן על הבית ולהתגייס לצבא.

המלחמה יצרה מציאות כואבת עם ארבעה מעגלי שייכות:

מעגל האובדן הוודאי – משפחות שכולות שאיבדו בן משפחה.

מעגל האובדן הבלתי וודאי – משפחות החטופים שמצויות בדאגה והיעדר ודאות.

מעגל הנלחמים – כוחות הביטחון ואנשי צבא הנלחמים באויב.

מעגל העורף האזרחי – אזרחים התומכים בשלושת המעגלים האחרים, ובתקופה זו נרתם מעגל זה ללא הרף.

צילום: pexels

פיתוח חוסן אישי וחברתי יתאפשר בזכות קיום מערכות יחסים משמעותיות ומעצימות בין המעגלים השונים בין התומכים לנתמכים. מערכות יחסים אלו דורשות ניהול, תחזוקה ותקשורת כמו בכל ניהול של מערכות יחסים.

זה הזמן להכיר את מודל ארבעת הקודקודים, שהוא כלי אפקטיבי לניהול מערכות יחסים מכל סוג.

קודקוד הנראות – קודקוד זה אחראי על הקשר עם הגוף הפיסי לפיתוח חוסן. חוסן מנטלי מתחיל בגוף ואלו הצעדים הנדרשים לפיתוח חוסן:

אנרגיה – הקפידו על פעילות ספורטיבית אחת ליום על מנת לשמור על תדר אנרגטי גבוה של הגוף.

תזונה – הקפידו על תזונה מאוזנת, אוכל בריא ולא להתפתות לאכילה רגשית שעלולה בסוף המלחמה למצוא אותנו עם כמות עודפת של משקל.

טיפוח – הקפידו על טיפוח הגוף הפיסי, החליפו את הפיג'מה בבגדים יפים וצאו לסיבוב סידורים בחוץ לבושים יפה ומטופחים .

השבוע ראיינתי את מוטי עזרא שחילץ את בתו מהתופת בעוטף עזה. כששאלתי אותו מה עשה ומתוך איזה מניע ענה:"הגוף שלי יצא לדרך ראשון". גוף אנרגטי וזקוף הנמצא בתנועה מתמדת הוא צעד ראשון לפיתוח חוסן.

קודקוד הקול – זהו קודקוד התקשורת האחראי על  קול האינטואיציה, קול התקשורת הבין אישית, העברת מסרים, ניהול כעסים, העמדת גבולות, פתרון סכסוכים והותרת חותם מכל סוג שהוא הזדמנות להשמעת הקול הייחודי של כל אחד מאתנו בתוך מערכות היחסים שלנו.

הדרך לפיתוח חוסן עוברת דרך תקשורת ואלו הצעדים הנדרשים:

השמיעו את קולכם ודברו בכנות על התחושות שלכם.

הצטיידו ברגישות לאחרים ואפשרו להם לחלוק קשיים.

הרשו לעצמכם לומר לא ולשים גבולות למה שלא נוח לכם בתקופה זו.

מיצאו דרך להותיר חותם ולהשמיע קול בתקופה זאת.

זיכרו כי מי שלא ישמיע את קולו יחוש שקוף, וזה כשלעצמו יפגע בחוסן שלו. חוסן מנטלי מתאפשר רק אם נמצא דרך לביטוי ולהשמעת הקול הייחודי שלנו בתוך מערכות היחסים שאנו מנהלים.

קודקוד המשאבים – זהו הקודקוד האחראי על שימוש ייחודי בכישרונות, יכולות ונטיות בתוך מערכות היחסים שאנו מנהלים, והוא משמעותי בפיתוח חוסן. אותם כישרונות ויכולות יוצרים גם מכנה משותף בתוך מערכות יחסים ומעגלי תמיכה. האזרחים הרבים שנרתמים בתקופה זו לטובת אחרים הם ביטוי מצוין לשימוש במשאבים לפיתוח חוסן אישי, חברתי, קהילתי ולאומי.

צילום: pexels

הצעדים המומלצים לפיתוח חוסן בזכות המשאבים:

התנדבו למען אחרים בקהילה שלכם ואף ברמה לאומית. ההתנדבות מעניקה תחושת משמעות.

זהו כישרונות שלכם ועשו בהם שימוש למען אחרים.

זיכרו כי כשאנו עושים שימוש בכישרונות שלנו הפוטנציאל שלנו ממומש, ועקב כך תחושת המשמעות, הערבות ההדדית והשייכות תורמות לפיתוח החוסן שלנו.

קודקוד הערכים – זהו הקודקוד האחראי על התאמת מערכת הערכים שלנו לדפוסי התנהגות ביומיום המקדשים את כבוד האדם. ערכים מובילים כמו: נתינה, חברות, הקשבה, חמלה, אהבה, סבלנות, אושר וכנות יש להתנהג לפיהם על מנת שלא יהפכו לסיסמאות ריקות. כלומר להפוך ערכים לדפוסי התנהגות. פיתוח חוסן מנטלי מתאפשר כשמערכת האמונות והערכים הופכת לדפוסי התנהגות.

תרגלו ערכים באופן הבא:

נתינה – תהפוך להתנדבות למען אחרים

אמת – תתורגם ליושרה ולכנות בלתי מתפשרות.

נאמנות – תתורגם למסירות למי שזקוק לנו.

הקשבה – תאפשר לנו לרתום יותר סבלנות וחמלה לאחרים.

לסיכום, ארבעת הקודקודים הם מפתח בשפה אימונית שיאפשר לכל אחד מאתנו לפתח חוסן כאינדיבידואלים וכחברה.

מערכות יחסים הן העוגן של החברה שלנו, ולכן עלינו להשקיע בהן ולפתח חוסן באמצעותן.

שיהיו לכולנו ימים שקטים.

מאת ורד גרנדיר פרוכטמן, מאמנת מנטלית ומפתחת מודל ארבעת הקודקודים לפיתוח חוסן מנטלי