עמוד הבית » כמה קלוריות יש בפירות קיץ?

כמה קלוריות יש בפירות קיץ?

צילום FREEPIK
בכל חלקי הארץ כבר מרגישים היטב את הקיץ ההולך ומתקרב. זהו הזמן בו הבגדים מתחלפים, ההרגלים משתנים ואנו שותים יותר ולעיתים אוכלים פחות. וכל מי שאוהב פירות יודע שזוהי גם העונה המשובחת ביותר, כשעל המדפים במרכולים ממתינים לנו הענבים, השזיפים, משמשים, נקטרינות, מלונים, אבטיחים, ומה לא?

כמעט כולנו גם יודעים שלפירות יש ערכים תזונתיים טובים ובריאים, ביניהם ויטמינים, מינרלים. סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון לרוב. רכיבים אלו תורמים לתקינותן של כלל המערכות, החל בכלי הדם והלב, דרך מראה העור ועד למערכת החיסונית ומערכת העיכול.

יחד עם זאת, רובנו יודעים, ובוודאי מי ששומר על דיאטה, שבפירות יש כמויות בלתי מבוטלות של סוכרים. אמנם, בניגוד למוצרים מתועשים מדובר בסוכרים טבעיים, אולם בכמויות גדולות גם הם יכולים להשפיע על הגזרה.

ומכיוון שלכולם חשוב להיראות טוב, בעיקר בקיץ כשהשכבות יורדות, שווה לברר כמה קלוריות יש בפירות הקיץ.

קלוריות ואינדקס גליקמי

כאשר מדבר על מדידה של קלוריות ענבים, משמשים, אפרסקים וכדומה, יש לשים לה להבדל בין שני מונחים. האחד הוא קלוריה שמשמעה כמות מסוימת של אנרגיה, שיש בכמות מסוימת של הפרי. האנרגיה הזו אמנם חיונית לפעילות הגוף אולם בכמויות גדולות הגוף מתחיל לאגור אותה בצורה של שומנים, מה שלא רצוי במיוחד לגזרה. המונח השני הוא האינדקס הגליקמי, המתאר את כמות הגלוקוז (סוכר) בדם אחרי שאוכלים כמות מסוימת של מאכל. למעשה, האינדקס הגליקמי לא מאוד משמעותי לדיאטה, אלא לאיזון רמות הסוכרים בדם – דבר חשוב במיוחד לסובלים מסוכרת, ולכל מי שמצוי בקבוצת סיכון לסוכרת.

מדד הקלוריות של פירות הקיץ

במאמר זה לא נסקור את כל פירות הקיץ אלא רק את האהובים והבולטים שבהם, כאשר מקום של כבוד מקבלים כמובן הענבים. מדד קלוריות ענבים מראה שיש בכל שניים עשר ענבים בערך שישים קלוריות. זו אמנם כמות לא קטנה אך אינה יוצאת דופן בהשוואה לפירות הקיץ האחרים, כאשר לענבים ירוקים יש אינדקס גליקמי נמוך ואילו לשחורי בינוני.

כמובן שיש לענבים גם יתרונות בריאותיים רבים, אך במאמר זה לא נעסוק בהם. מכאן נעבר אל האבטיח שהוא באמת רווי סוכרים ובכל כוס שלו יש חמישים קלוריות, עם אינדקס גליקמי גבוה, ואילו בן דודו המלון אפילו משמין יותר עם שישים קלוריות בכוס אבל אינדקס גליקמי בינוני. אם יש פרי קצת פחות מסוכר הריהו השזיף, עם רק עשרים קלוריות ליחידת פרי, ולעומתו באפרסק יש חמישים קלוריות ליחידת פרי – אגב שניהם עם אינדקס גליקמי נמוך.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה