עמוד הבית » מה קוראים עכשיו? המלצות לספרים שזה עתה יצאו לאור

מה קוראים עכשיו? המלצות לספרים שזה עתה יצאו לאור

צילום: כריכה קדמית
מהמדף היישר לרשימת הקריאה: ספרים חדשים ששווה להכיר ולצלול לתוכם.

דמוקרטיה במצוקה / חיים פדידה 

דמוקרטיה במצוקה עוסק בדמוקרטיה בכלל ובישראלית בפרט. בו ניתוח של מצב השלטון בישראל בראייה עמוקה, מפוכחת. הוא מצביע על כשלים מובנים בשיטה שאינם פתירים, אך מציע גם קרן אור: פתרון לוגי המתבקש מכל אלה: דמוקרטיית הריבון. פתרון מפתיע, המיועד לכל מושבות האדם באשר הן.הספר מוביל למסקנה הכרחית שדמוקרטיה היא ערך עליון, קו מכונן, ועם זאת מעיין מחדש בערך דמוקרטיה.
ספר זה חשוב לכל אדם בכל מקום וזמן. כן, גם לרוסי ברוסיה ולסיני בסין. כי כן מדובר ברוח הספר, בתרגום המנטאלי שלו במרחב ובזמן מישראלית לאמריקאית, ליפנית, לסינית ולהודית, לתרגום המנטאלי שלו משנת 2024 לשנים עתידיות. ולמה הספר חשוב לכל אדם? כי הוא מטיף לחרות האישית והפוליטית של האדם, לשליטתו בגורלו הוא וצאצאיו לעד. להקנות לכל אדם את זקיפות הקומה הנדרשת לקום ולטעון: השלטון עובד למעננו! רק דמוקרטיה! רוב-עם לכל החלטה! זו, האחרונה, תהיה סיסמת הספר לאורך הדרך.

הוצאה צמרת, כריכה רכה, 126 עמ', 2024

>>> סיור עם קסם של טעמים 

גניבות ספרותיות / נעה אבנד 

הספר גניבות ספרותיות הוא תמונת מצב כנה, בוטה, מקורית ומאוד משעשעת על ההוויה של מעמד הביניים בתפר בין העולם האנלוגי שנמחה למציאות דיגיטלית-טוטלית הנוכחית.

בעוד שעבור אנשים צעירים יותר הפלטפורמות הדיגיטליות הן מציאות מובנת מאליה, והם חיים את המוסכמות והקודים של המציאות הזו כבני בית, אנשים מגיל מסוים צפונה נכנסו לעולם הזה כמו הנזל וגרטל לבית המכשפה – מוקסמים מאינסוף הגדרות ואפשרויות שפתאום צצו. זהו מגרש משחקים שמנסח מחדש את הזוגיות, המין, מוסד הנישואין והגירושין ועוד ועוד. את הדברים האלה, את התחושה שאנחנו מוצרים שמשווקים עצמם בשוק חברתי קשוח, מביאה הסופרת לפתחם של הקוראים. זה עולם שלא מוכר לכל קורא והוא חושף לרבים את הפער העצום בין הפסאדה של המונוגמיה בת זמננו לבין "השטח". לא מדובר עוד בניהול רומנים, אלא בניסוח חדש לגמרי של מה זה להיות יחד.

העיסוק הבוטה בערך השוק של האדם-אובייקט מזכיר את מבטו המפוכח-אירוני של הסופר מישל וולבק, אך מעמיד דמויות נשיות עגולות, חשופות מאוד, שהפתטיות שלהן היא משעשעת ובו בזמן מעוררת חמלה ואהדה. חוויית הקריאה בספר משעשעת ונוגעת ללב. הכתיבה קולחת, מקורית ועשירה. כל זאת מתרחש במרחב תרבותי ישראלי מאוד, שנוגע, בהומור עצמי, בהווי המקומי – בצבאי, בפוליטי, בחברתי. הספר משתף אותנו בהוויה האנושית והישראלית של זמן היסטורי-חומרי-מעמדי עכשווי, ודווקא על שום הדבקות המוגזמת בפרטים הקטנוניים של החיים ושל חלום המימוש העצמי הנרקסיסטי של ה"מגיע לי" – דווקא על שום כל אלו הוא נוגע באימה להפוך לא רלוונטיים.

זהו ספר ביכורים של נעה אבנד, ילידת 1984. יש לה הרבה מה לומר על החיים במקום הזה בעת הזאת. היא כותבת מתוך הביוגרפי והבדיוני וכמובן מהפצע.

צילום: כריכה קדמית

הוצאת שתיים, כריכה רכה, 166 עמ'

אבא חכם/ קובי שמעוני 

מטרתו של ספר זה היא להגביר את המודעות של הקוראים למציאות הסובבת אותם, לפקוח את עיניהם, להסביר את המניעים הפנימיים של התנהלות לא נכונה ולעקור אותם, על מנת שיפעלו בצורה נכונה וישיגו שליטה על מהלך חייהם; להיות מובילים ולא רק מובלים, להיות נוכחים בחייהם ולא רובוטים שחולמים על חיים אחרים וליצור מציאות רצויה ולא כזו המוכתבת על ידי אחרים.הספר משול לאבא חכם שמדריך את בנו בנושאים מגוונים, והעצות הגלומות בו יכולות לשנות חיים ולמנוע טעויות דרמטיות. הספר נועד על מנת למנוע מהקוראים להתחרט בהמשך הדרך על פעולות שביצעו ואף על כאלה שלא ביצעו. די במשפט אחד בספר שיובן ויופנם, על מנת לשנות לטובה את מסלול חייו של הקורא ואת תפיסת עולמו.

צילום: כריכה קדמית

הוצאת צמרת, כריכה רכה, 196 עמ'

חיים חדשים / רחל טקלה 

ביום האחרון של חופשת הקיץ ג'סי עוברת לגור בבית של סבא שלה ומתכוננת לשנת הלימודים שבפתח. אף אחד לא הזהיר אותה מהטורנדו שמגיע ושואב אותה לתוך עולם מלא בקסם. היא מתעוררת בתוך אחוזה ענקית ומהר מאוד נמצאת בסכנת חיים. ג'סי לא יודעת שזאת רק תחילת ההרפתקה בעולם החדש שמתגלה לה.
היא מגיעה לבית הספר לקסם ומכירה חברים חדשים, אך בזמן שהיא מסתגלת לעולם ג'סי מוצאת את עצמה מסתבכת במלחמת האחים הגדולה. ויקטור, המכשף המרושע, מנסה להשתלט על עולם הקסם במשך שנים ארוכות. אחיו התאום, מנהל בית הספר לקסם, מאמין בנבואה הישנה האומרת שמבית הספר יצא מי שיציל את העולם ויחזיר את השלום. המאבק ביניהם גורר לתוכו את שאר התושבים ומתחת למעטה יערות העד המקיפים אותו, עולם הקסם מלא במתח ופחד.
ג'סי וחבריה יוצאים עם לוחמים מיומנים למסע למציאת הדרקונים העתיקים, על מנת להשיג עוד כוחות קסם לצידם במלחמה נגד ויקטור. העתיד הולך ומסתבך כשהם מתמודדים מול אימונים קשים, קרבות, רעלים, חיות משונות, חטיפות ובגידות.

צילום: כריכה קדמית

צמרת הוצאה לאור, כריכה רכה, 447 עמ'

מלקוס/ שלומי יונה 

יום אחד האמא חיכתה לבן הקטן שלה מחוץ לבית הספר ולקחה אותו לאכול פלאפל. אחרי שניגבה לו את הטחינה מהפנים היא ביקשה ממנו לעזור לה לגלות לאן אבא שלו הולך בערבים. היא נתנה לו שטר של חמישים והבטיחה עוד חמישים אם הוא יצליח. כשאמרה את זה היא החזיקה בפנים שלו והוסיפה שהוא חייב, אחרת יקרה משהו רע. הכסף והפלאפל לא העלימו את הפחד של הקטן והוא ביקש מאחיו שיבוא איתו. אבל הוא רק השיב בחיוך שמבלי לעקוב הוא כבר יודע לאן הדפוק הזה הולך.

שנות השמונים. בשכונה המנומנמת בעיר הדרומית שעל סיפו של המדבר, משחקים הילדים. הם מתגנבים לקולנוע ולמשחקי הכדורגל, הם עוקבים אחרי שכנות משוגעות ומשליכים אבנים על חלונות. אבל אין תמימות בילדות הישראלית הזאת שמשרטט שלומי יונה, ואין נחמה. הילדים במלקוס סובלים מהזנחה; הם חוטפים מכות רצח ולומדים על החיים מוקדם מדי והרבה מדי ובעיקר – אין מי ששומר עליהם.

בשפה ייחודית, ביצריות ובזעם שלומי יונה משרטט במלקוס, ספר הביכורים שלו, קווים לדמותה של ישראל אחרת ומציב בפני הקורא מראה שקשה להסיט ממנה את המבט. סיפור "הצינור" התפרסם בכתב העת "מאזניים".

 

צילום: כריכה קדמית

הוצאה בשתיים, כריכה רכה, 151 עמ'

 

תגובות 3

הוספת תגובה

  • לא הצלחתי להוריד את ״גניבות ספרותיות״ מהידיים. קראתי אותו בשקיקה! הוא ספר מצוין, קולח, מרתק ומצחיק. צחקתי ממנו בקול רם, דבר שלא קרה לי מקריאת ספר, אולי אף פעם…
    הוא מהספרים האלה שגרמו לי לחשוב על החיים שלי, על הבחירות שאני עושה, על הגברים שאני מתאהבת בהם ועל הקשרים שלי עם ההורים שלי והמשפחה שלי. וזה מרגש. מומלץ בחום.