עמוד הבית » "סוד החיים הפשוטים" – סרט של אריק בנארד

"סוד החיים הפשוטים" – סרט של אריק בנארד

פוסטר של הסרט צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ
ההתנוודות – היא תופעה ארוכת שנים וימיה כימי ההיסטוריה האנושית, והיא מתייחסת לאלה שלא מצאו את מקומם בציביליזציה המסודרת והמאורגנת, זו שהתארגנה עוד בימי קדם ביישובים וערים, לרוב ערים עם הירארכיה מובחנת של אלה שיש להם ואלה שאין להם כלום.

הסרט שתורגם לעברית כ"סוד החיים הפשוטים", בצרפתית – "הדברים הפשוטים" או בשמו באנגלית – A GREAT FRIEND – מציג בדיוק את הדילמה הזו, אבל לא ביחס לאנשי המיליציה של רובין הוד ביער שרווד בימי הביניים החשוכים, או ברועים הכנענים שהחלו לפשוט על הערים של תקופת הברונזה בארץ ישראל ולהחריב אותן.

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ

>>>האם ניסיון מיני הוא אישו? 

הסרט הזה עוסק באנשים בני זמננו שנדמה שיש להם הכל, והם נמצאים בפסגת החיים כפי שאדם בעשור השלישי למאה העשרים ואחת יכול רק לדמיין להיות בה. אבל, האירוע המחולל מתחיל כשאדם שיש לו הכל נשאל האם הוא מאושר. הרגע הזה, הופך את קרביו, ומאותו רגע, בהתקף חרדה איום, הוא מתחיל לחפש את האושר. את האושר הוא מתחיל למצוא בהיפוכם של החיים שהיו לו עד כה, בכפר מרוחק מן הציביליזציה, צורך את מה שהוא צריך ואותו בלבד, והכל כשחברות בלתי אפשרית הופכת אט אט לסיפור אהבה. הנוסחה המאוד אירופית הזו, המאוד צרפתית הזו של ההערצה לחיים קרובים לטבע, בלי טלפון סלולארי ובלי חשמל, היא הנוסחה המנצחת של הסרט. ואכן, המפגש בין שני אנשים שמצאו עצמם מבקשים מפלט מהמירוץ והצורך להשאר בפסגה, אל מול החיים הפשוטים, היו תמיד בחזית הכתיבה הספרותית.

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ

 

הסופר דוסטוייבסקי, למשל, בן המאה התשע עשרה ברוסיה בשיא העידן התעשייתי, הפך לסנדלר, תוך שהוא הוגה את ומטיף לרעיון ה"נארודיניקים", אנשי העם הפשוטים, ולא ידע כנראה עד כמה רעיונותיו בדבר הפשטות יחלחלו לכל נימיה של החברה המערבית, ואפילו אנשי העליה השניה למשל כאן בארץ ישראל, שבחרו לעזוב את קצב החיים האירופיים ולהגיע לנופים הפראיים במזרח התיכון לא היו קיימים אלא בזכות סחף של רעיונות אוטופיים נפלאים אלה.

צילום: באדיבות קולנוע חדש בע"מ

ומנקודת מבט אישית  – חינו של הסרט, מצוי במקום שבו הוא מעורר את מבט עיניו של הישראלי החדש בטבע הפשוט, בכמיהה לפרישתו של הישראלי מן המירוץ לכסף, כוח ותהילה. בקיצור, סרט עם נופים עוצרי נשימה, דמויות ססגוניות בשתקנותן כמו נופי הפרא, ובעיקר נקודה נפלאה למחשבה בעבור אלה שמצויים במרוץ שסופו לא נראה.

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן" [בקישורית  https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222/], ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.