עמוד הבית » סכיני מטבח: סוגים, בחירה ותחזוקה

סכיני מטבח: סוגים, בחירה ותחזוקה

צילום יחצ
אם אתם רוצים להתחיל את דרככם בעולם הבישול ולהשתלב בעבודה בתור שפים מקצועיים, עליכם לדעת להשתמש נכונה לא רק בחומרי גלם להכנת מזון, אלא גם בכלי המטבח, כאשר הבולטים שבהם הם סכיני מטבח. כל מי שנוגע באוכל, בין אם הוא מבשל דגים, מכין סלט או מטגן תפוחי אדמה במחבת צריך להשתמש בסכין המטבח. חיתוך נכון של חומרי הגלם הוא המפתח להכנת מאכלים ערבים לחך.

סכיני מטבח נחלקים לסוגים שונים

לסכין המטבח פנים רבות. היא מתחלקת לסוגים שונים, בהתאם לחומר הגלם שאיתו אתם מעוניינים לעבוד. אלה כמה סוגי סכיני מטבח שכדאי להכיר:

  • סכין לחיתוך לחם – בדרך כלל מדובר בסכין בעלת להב מתולם או משונן. המבנה המיוחד של הלהב מאפשר לחתוך את הקרום הקשה של הלחם מבלי לפגוע בו מצד אחד, ומצד שני לא לפגוע במרקם הרך של הלחם.
  • סכיני שף – סכינים ידידותיות למשתמש המיועדות למגוון רחב של פעולות: פריסה, חיתוך, קיצוץ, ריסוק ועוד. הסכינים מגיעות בדרך כלל באורך שבין 20 ל-35 סנטימטרים והן בעלות להב קשיח.
  • סכינים לחיתוך ירקות – סכינים אלה הם בדרך כלל בעלות להב חד ורחב, על מנת לאפשר לשף לאסוף את הירקות הקצוצים ולהוסיף אותם בקלות לסלט או לכל מנה שמתבשלת על הסיר.

אז איזו סכין מטבח כדאי לנו לבחור? אם אינכם מכירים עדיין את כל סוגי הסכינים, מומלץ להתחיל עם סכין שף מקצועית המכוונת לחיתוך כל חומרי הגלם כמעט. כך תוכלו להתאמן על האופן והדיוק שבחיתוך ובהמשך לעבור לסכינים למתקדמים.

למה צריך לשים לב כאשר בוחרים סכין מטבח?

בחירת סכין המטבח הראשונה שלכם צריכה להיעשות בקפידה. דבר ראשון, חשוב לרכוש סכין איכותית מחברה מוכרת וידועה המספקת אחריות. גם אם אתם מתפתים לרגע לרכוש סכין זולה ברשת מזון או בשוק, זכרו שהמחיר שאתם עלולים לשלם על הסכין הוא גבוה יותר. שכן, לא יעבור זמן רב עד שהסכין הזולה תצא מכלל שימוש, ואתם תצטרכו להשקיע כסף בסכין נוספת. זה לא אומר שצריך לבחור סכין יקרה במיוחד בתור התחלה, אך כדאי להשקיע סכום כסף עבור סכין איכותית באמת. שנית, בעת בחירת הסכין, יש לוודא שהאחיזה שלכם נכונה ושנוח לעבוד באמצעותה, בייחוד אם אתם מתכוונים לבלות במטבח במשך כמה שעות טובות.

האם אתם יודעים לשמור על הסכין?

ישנם אנשים, ושפים מתחילים בתוכם, שבטוחים שהם יכולים לזרוק את סכין המטבח למגירה עם שאר הסכו"ם לאחר שימוש או להשאיר אותה במשך שעות בכיור, מבלי שיהיה צורך לנקות אותה כלל. סכין מטבח, איכותית ככל שתהיה, דורשת תחזוקה. גם אם הלהב שלה עשוי מפלדת אל-חלד, חשוב לשמור עליו היטב. אחד הדברים הראשונים שצריך להביא בחשבון כאשר מחזיקים בבית סכיני מטבח הוא שחשוב למנוע מלהבי הסכינים להתחכך אלה באלה. אז בפעם הבאה שאתם מבשלים, הקפידו לשטוף את הכלים לאחר השימוש ובמקום לזרוק את כל הסכינים למגירה, תלו אותן על גבי מתקן מיוחד המפריד בין הלהבים.

מעבר לכך, לא מומלץ להשאיר את הסכין המלוכלכת זמן רב בכיור. עם תום השימוש חשוב לנקות אותה באמצעות מטלית רכה ומעט סבון כלים, ולאחר מכן לייבש באמצעות מגבת נייר או בד. כך סכין המטבח תהיה מוכנה לשימוש עד לפעם הבאה. כמו כן, חשוב להימנע מלבצע פעולות שעלולות לפגוע בלהב הסכין או לשרוט אותו. דוגמאות לפעולות אלה יכולות להיות הכנסת הסכין למדיח כלים או חיתוך הסכין מוצרי גלם קשים או קפואים. אם תקפידו לשמור על הסכין, היא תשמש אתכם לטווח ארוך.