עמוד הבית » "סעי בובה" – סרט של איתן כהן

"סעי בובה" – סרט של איתן כהן

פוסטר סעי_בובה: Tulip Entertainment
ה DSM, שהוא ראשי התיבות של Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, מהווה את התנ"ך אם נרצה, של הפרעות ומחלות הנפש והוא הספר המרכזי של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית.

אם אין למה שיש לך מספר, תיאור סימפטומים ואבחנה מבדלת, אתה כנראה בריא. סביב הפוליטיקה של המנואל הזה, שמתעדכן מדי כמה שנים, תוך שמתקיים לרוב וויכוח סוער על אפיון וכלילה של הפרעות או מחלות, קיימת ספרות, עיתונות ודיבייטים אקדמיים טעונים. כך למשל נחשבה ההומוסקסואליות, החל משנות החמישים למאה הקודמת להפרעה, תוך שהיא מתויגת מדור לדור של הספר המוביל הזה להפרעה בנטיה המינית, תוך שלעיתים הוגדרה ההפרעה כקונפליקט עם רצונו האמתי של האדם. רק בשנת 1987, הוצאה ההפרעה מן הספר ורק בשנת 1990 קיבל ארגון הבריאות העולמי את המלצת איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי וביטל את התפישה כי הומוסקסואליות היא הפרעה.

צילום באדיבות: Tulip Entertainment

דומה כי הקונפליקט הזה, מקבל ביטוי טעון בסרטו של איתן כהן, אחד מצמד האחים הקולנוענים, בסרט אשר שבר אף הוא את שותפות היצירה ארוכת השנים של האחים כהן. האחים היוצרים, מביטים בקולנוע לא מעט, במודע או שלא במודע, דרך המאבק שבין מה שאמור להיחשב, או נחשב בעבר להפרעות ומחלות נפש, ולבין הגדרת הנורמליות. התוצאה בסרטיהם, היא לרוב סיטואציה מוקצנת, לעתים על סף החלום או ההזיה, עם דמויות פלקטיות במתכוון לפעמים, שמאתגרות את הקונבנציות של החברה האמריקאית.

ב"סעי בובה", או בשמו המקורי – Drive-away dolls,, או כפי שהוצע בהתחלה  בידי היוצרים –  drive away dikes, "הימלטו, לסביות", מתואר מסע המלטות של שתי לסביות בשנת 1999 ברחבי ארצות הברית, כשהם סוחבות באופן הסמלי ביותר סוד טראגי ואכזרי בבגאג' המכונית שהן שוכרות ומזוודה עם דילדואים גנובים ורבי ערך.

צילום באדיבות: Tulip Entertainment

התמהיל הזה מבטיח מפגשים מן הסוג הקיצוני שרק החברה האמריקאית על דמויות השוליים שלה מסוגלת לייצר. הרכילות מספרת כי בת זוגו של כהן, העורכת המיתולוגית, קוק, של סרטי האחים, חיה עמו בזוגיות עם ילדיהם המשותפים תוך שהיא מצהירה על עצמה כי היא לסבית. לא יכול להיות יותר סרט "מלחמה" מסוג זה, כמו המניפסט הקולנועי הזה של בני הזוג.

יוטיוב: באדיבות  טוליפ אנטרטיימנט

במובן זה, זהו קולנוע האחים כהן טיפוסי, שגורם לך לפקפק, כפי שאמרה פעם המלכה ויקטוריה כשביקרה במוסד לחולי נפש – כשפגשה את החולים והכריזה בפניהם – אתם הנורמליים, אנחנו הרוב! ההרהור אודות מיהו הנורמלי, הוא גם המאפיין של הסרט הזה, וגורם לצופה לצאת בתחושה מהורהרת ואף פרנואידית משהו.

צילום באדיבות: Tulip Entertainment

 

בקיצור, לחובבי הז'אנר, הקומי טראגי אקספרסיבי הזה של האחים כהן, מומלץ בחום.

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.