עמוד הבית » על הרגלי חשיבה שיעשו לכם טוב

על הרגלי חשיבה שיעשו לכם טוב

צילום: unsplash
בתרבות בה אנו חיים, רובנו מדברים על הרגלי אכילה, הרגלי שינה, הרגלי צפייה בטלוויזיה, הרגלי למידה, הרגלי בילוי, בציפייה שהרגלים אילו יעזרו לנו לשלוט באיזשהו אופן על חיינו. אם נתעמק נבין שכל סוגי ההרגלים מכוונים לשליטה בפעולות אוטומטיות שאנו עושים באופן לא מודע. ולכן במקום להיאבק בהרבה חזיתות בו זמנית, היה פשוט יותר אם היינו ניגשים לטפל בשורש של כל ההרגלים, ואילו הם הרגלי החשיבה.

מהיכן אנו חושבים?

מחשבות תמיד היו ותמיד יהיו, הן קופצות, הן מפתיעות, הן מפריעות, הן טורדניות ולפעמים גם אובססיביות. אקהרט טולה אמר שאנשים חושבים שהם חושבים, כי שימוש במושג "אנחנו חושבים" מרמז על רצון ועל בחירה, אבל בפועל מצבנו איננו כזה, זוהי הצהרה כוזבת, כי "אנחנו חושבים" משול בדיוק כמו לומר "אנחנו מעכלים עכשיו את האוכל" או "אנחנו מזרימים את הדם עכשיו בעורקים", למעשה המחשבות שלנו הן לא רצוניות ואנו לכודים באשליה של מחשבות שהעצמי שלנו חושב שהוא חושב.

אז אם העצמי שלנו חושב שהוא חושב, זה אומר שאנו לכודים בדפוסי מחשבה אוטומטיים שמגיעים מהחלק הלא מודע שלנו. דפוסי מחשבה אוטומטיים ייצרו עבורנו דפוסי פעולה והתנהגות אוטומטיים. דפוסים מסוג זה עלולים לגרום לנו לגשת לארון לקחת חטיף ואחר כך להצטער שאכלנו אותו, לכעוס כשמשהו לא מסתדר כפי שרצינו, לשפוט אחרים ללא מחשבה, להגיב באימפולסיביות וכיוצא בזה. אילו גם סוגי הדפוסים שיחזקו את תחושת הנפרדות שלנו ויובילו אותנו על פי רוב לנהוג בדרכים שלא תמיד יטיבו עימנו או הסביבה שלנו.

צילום: unsplash

 

>>> " היו האור אשר אתם מבקשים לראות" 

כל עוד דפוסי המחשבה הלא רצוניים מנהלים אותנו, ברירת המחדל שלנו תהא לחשוב שלילי על מה שהיה ועל מה שיהא, מחשבות שליליות על מה שהיה עוסקות על פי רוב בהאשמה, בביקורת ובשיפוט של עצמנו או של האחרים. ומחשבות שליליות על העתיד עוסקות בדרך כלל בפחדים ובדאגות על מה יהיה. ככל שלא נהייה מודעים לאופן בו אנו חושבים, סביר להניח שנמצא את עצמנו לכודים בתפיסה מאוד צרה של העצמי כי  רצף המחשבות השליליות הבלתי פוסק לא יאפשר לנו לעצור, להתבונן ולהעריך את החיים מנקודת מבט רחבה יותר.

מהו הקשר בין נקודת מבט רחבה יותר למחשבות ולרגשות?

קיים קשר ישר בין סוג המחשבות שלנו לסוג הרגשות והתחושות שהן מעלים בנו, מחשבות שליליות מובילות ליצירת רגשות שליליים, ומחשבות חיוביות יובילו ליצירת תחושות ורגשות חיוביים. מחקרים הוכיחו כי רגשות חיוביים מעוררים רצון להיות פרו חברתי, יכולות לראות את האחר ולהיות בנתינה, ולכן גם לראות "מעבר לעצמנו" ולהרחיב את נקודת המבט שלנו. אם אנו רוצים יותר רגשות חיובים עלינו ליצור במודע הרגלי חשיבה מודעים וחיוביים שיעזרו לנו בכך. אם לא נהייה מודעים נמצא את עצמנו ממשיכים להאמין למה שהמחשבות שלנו מספרות לנו, והרבה פעמים הסיפור יהא עגום, לא נעים, לא חיובי ולא טוב.

אם נעצור לרגע ואשאל אתכם כעת, האם אתם מודעים לסוג המחשבה האחרונה שעברה לכם בראש האם תוכלו לזהות אם זו הייתה מחשבה חיובית או שלילית? מומלץ לתרגל עצירה כזו כמה פעמים ביום.

צילום: unsplash

מהי חשיבה מודעת?

חשיבה מודעת היא חשיבה מתבוננת שעוסקת בברור התשובות לשאלות, על מה אנו חושבים? איזה סוג מחשבות אנו חושבים?  והאם אנו רוצים להזדהות עם המחשבות?  כשאנו מבינים שמחשבות שליליות מובילות לרגשות השליליים שאנו חשים, אנו יכולים לפעול לשנות זאת, אם אנו לא מודעים לכך שאנו חושבים שלילי לא נוכל לעשות דבר. ברגע שהתחלנו לעלות למודעות את המחשבות שלנו, אנו  גם יכולים להתחיל להפעיל שיקול דעת, האם באמת זה מה שאנו רוצים לחשוב עליו? האם באמת סוג כזה של חשיבה תקדם אותנו ותיטיב עימנו?

כשאנו חושבים באופן מודע, אנו יכולים לעזור לעצמנו ולשפר את מערכות היחסים שלנו עם בני המשפחה שלנו, עם הילדים שלנו, עם ההורים שלנו וגם עם עצמנו. אנו יכולים לבחור להתחיל לחשוב מחשבות חדשות שיועילו לנו יותר, אנו יכולים לבחור להסיט את כיוון המחשבות למקום הרצוי לנו. חשיבה מודעת עוזרת לנו לפרום בהדרגה את הקשרים שמפעילים אותנו באופן אוטומטי, ככל שנעלה למודע את המחשבות שלנו, נזהה אותם, נתיידד איתם, נפעל לשנות אותם, נוכל לבחור במחשבות חדשות וטובות יותר, ובכך נרחיב את התודעה שלנו ונשפר את הדרך בה אנו תופסים וחווים את החיים.

צילום: unsplash

 

מהי הדוגמה הקלאסית להרגל חשיבה מודע?

לתרגל חשיבה מודעת זוהי פרקטיקה של ממש ויש מגוון של תהליכים ורמות, הדוגמה הכי קלאסית להרגל חשיבה מודע, חיובי ואפקטיבי הוא תרגול  חשיבה על הטוב הקיים. בעבר כתבתי על הכרת הטוב ועל מחקרים שמוכיחים את השפעות החיוביות במספר הקשרים. מה נוכל ללמוד מכך? שחשיבה אקטיבית על מה שטוב בחיינו והערכתו, תוכל לעלות את רמת התחושות והרגשות החיוביים, ולהפוך אותנו להיות יותר שבעי רצון ומאושרים. ולכן ככל שנהפוך את החשיבה על הטוב שבחיינו להרגל,  נוכל לחוש יותר ויותר תחושת הכרת תודה אמיתית שתגיע מהלב ותשמור עלינו ממוקדים בהווה. תרגול הרגלי חשיבה יומיומית שעוסקים בהכרת הטוב, יעזרו לנו לחווט מחדש את המוח שלנו ולהרחיב את נקודת המבט.  כשאנו  מתרגלים ומתמידים, אנו יכולים לשנות בהדרגה את המציאות שלנו לטובה, נוכל להשפיע באופן מודע על הדרך בה אנו מגיבים או פועלים, נוכל להיות יותר רגועים ויותר שמחים בחלקנו.

אם נסכם, נוכל לומר שהרגלי חשיבה מודעת הם כלי בידנו לחיות חיים טובים ומיטביים במגוון מישורים. כל פעם שנעלה למודע את סוג המחשבות שאנו חושבים, נתבונן בהם ונבחר לפעול באופן חיובי, אנו נמשיך להתקדם עוד צעד קדימה להרחבת המודעות שלנו.

אם נחזור לדוגמה של הכרת הטוב ואשאל אתכם כעת, האם תוכלו לחשוב תוך דקה על עשרה דברים טובים שקרו לכם היום ?אם לא הצלחתם דעו שיש לכם עוד עבודה רבה לעשות, אני מזמינה אתכם לחשוב על כך ולהתחדש במחשבות טובות וחדשות.

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

 

כלנית פילו, A.M, מתמחה בייעוץ והדרכת כלים לטיפוח מיינדסט חיובי עבור ילדים ומשפחות, ומחברת הספר סוד המילים הקסומות.

ליצירת קשר:   calanit@maagalim-m.com

למידע נוסף:  www.maagalim-m.com