עמוד הבית » עצב של סתיו – הסתיו ואלמנט המתכת בראי הרפואה הסינית

עצב של סתיו – הסתיו ואלמנט המתכת בראי הרפואה הסינית

צילום: pexels
זה הסתיו עם הענן ועם הרוח המייבב, ואם אתה סתם ציניקן בכל זאת זה צובט בלב" (יחיאל מוהר).סתיו היא עונה של התכנסות ברפואה הסינית.

סתיו מסמל את ראשית ההתכנסות והתנועה פנימה ואת ההפנמה. אנחנו נפרדים מהמיותר ואוצרים פנימה את התמציות, כדי לא להסתובב עם מטען עודף לקראת החורף. תחושה של סיום תהליך. לכן, הסתיו מסמל לפי המסורת הסינית גם פרידה, עצב, אבל ואובדן. משהו שהיה ואיננו.

הסימנית הסינית של סתיו מסמלת עלה אדום כבד ונוטה מטה. אחרי הקיץ מלא השמש, האדם קם מוקדם יותר, עם הנץ החמה וקריאת התרנגול, כדי לתרגל נשימה. השעות של הריאות הן 3:00-5:00 לפנות בוקר. האקלים היבש של הסתיו יכול לפגוע בריאות, שחייבות נוזלים לייצור גזים ושחלוף חומרים.

לכן, מומלץ לעשות תרגילי נשימה בסתיו, כדי לרכך את האיכות המדכאת המתכתית שלו. הנשימה מניעה צ'י ואנרגיה בגוף, שואפת את הרוח ואוספת את הצ'י פנימה, ומטהרת את צ'י הריאות לקראת החורף.

צילום: pexels

אלמנט מתכת – Jin

ברפואה הסינית 5 אלמנטים, כשכל אלמנט שייך לעונה. המתכת היא האלמנט השייך לסתיו, וזו הפילוסופיה היחידה בה מתכת היא אלמנט. כשהסינים דיברו על מתכות הם דיברו על מינרלים ומתכות בבטן האדמה, כמות קטנה, מתומצתת, מרוכזת ויקרת ערך של חומר, שנוכחותו קריטית להרכב האדמה.
אנשי מתכת הם אלכימאים: מהתמצית יכולים ליצר משהו יקר ערך, והברק שלהם יכול להאיר על אחרים. אנשי מתכת מתאפיינים ביכולת אבחנה ושיקוף המציאות בצורה חדה ומדוייקת, שלא תמיד נעימה לשומעים. מצד שני אלה אנשים מעוררי השראה: זן מאסטרים, אנשי רוח, אנשים הרמוניים, עם שקט ועומק, בעלי עולם פנימי עשיר. אם יתנהלו לאט ובאיפוק. אוהבי ניקיון טוהר ואסתטיקה, ומאד חשובים להם הגבולות – ההפרדה.

צבע המתכת והסתיו הוא הצבע הלבן, צבע השמיים רגע לפני השחר, צבע שמסמל אבל ופרידה ברפואה הסינית.

הרקמה הרגישה ביותר בסתיו היא העור, שמהווה גם את הריאה השלישית וגם את הגבול שלנו בין הפנים לחוץ. שם נמצאת גם שכבת המגן על הגוף מפני פתוגנים חיצוניים: וירוסים, חיידקים וכו.

הטעם המומלץ בסתיו הוא חריף (Xin ) של קינמון, בצל, ג'ינג'ר ושום. החריף מניע ומפזר את הצ'י בגוף וכך עוזר לשכבת הצ'י המגן להגן עליו.

צילום: pexels

הרגש האופייני לסתיו ולמתכת צער/יגון/אבל. אבל נחווה סביב אובדן של משהו או מישהו: מוות, מערכת יחסים. מה שהיה איננו ולא יחזור יותר. ככל שאנחנו מתבגרים – החיים מזמנים לנו יותר סיטואציות של אובדן, גם של אנשים, גם של יכולות, אידיאלים. בספר ה-su wen הסיני כתוב: "להתעלם ממוות זה כמו להתעלם מהחיים עצמם".

הצליל המאפיין את המתכת הוא צליל הבכי, יש א.נשים שנשמע זאת אפילו בדיבור שלהם. הקול נובע מעולם פנימי עמוק ועשיר שקשה להוציאו החוצה ולכן החזה נסגר ויוצא צליל בכייני.

לאנשים רבים יש נטיה להדחיק את העצב. אבל השהיה ברגש היא טובה לזמן מסוים, כדי לקבל פרופורציות. ההמלצה הבריאה בהקשר של אלמנט המתכת היא לשחרר, לעשות Let go. מי שחלש מבחינת אלמנט המתכת עשויים להיפגע אצלו הריאות והמעי הגס, שהם האיברים השייכים לאלמנט זה. זה קורה גם כשרגש האבל יוצא משליטה, ואז א.נשים יכולים.ות לחוות עצירות, אסטמה ואפילו מחלות ריאות.

צילום: pexels

פתולוגיות של אבל וחוסר יכולת לשחרר יכולים לבוא לידי ביטוי גם באספנות פיסית או רגשית, ללא תכלית. אספנות מראה על התנתקות מעולמו הפנימי של האדם והיצמדות לעולם החומרי. התיקון של אספנות כפייתית היא צדקה – זה הזן, הריכוך של המתכת.

לסיכום ולעניין, המלצות הסינים לעונת הסתיו ובריאות הריאות הן: לנשום, לשחרר ולתבל את הכל בקצת חריף😊

חושו בטוב,

עינת ברקן, מטפלת ברפואה סינית ויפנית ומנהלת רשת ג'ונו360-  רפואה משלימה משולבת לנשים

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה