עמוד הבית » פסטיבלים בהודו – אונם Onam

פסטיבלים בהודו – אונם Onam

דמויות בתהלוכה צילום רוני גורופי
כשמטיילים בהודו, נתקלים בהרבה שמחה וצבע והרבה פעמים רבות מתקבלת התחושה שגם שגרת החיים ההודית נראית כמו פסטיבל מתמשך ובלתי פוסק. יחד עם זאת, ישנם זמנים ומקומות בהם הססגוניות והשמחה מטפסת לשיאים חדשים.

רוב החגים העיקריים מתקשרים לאלים והאלות ההינדואים ולסיפורי המיתולוגיה המרתקים שלהם.בסדרת הכתבות הזו רוכזו הפסטיבלים הצבעוניים והשמחים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר.והפעם פסטיבל האונם במדינת קראלה, גן העדן הטרופי של דרום הודו.

 פסטיבל האונם Onam בקראלה

חג הקציר הקרלאי מתקיים כל שנה באוגוסט-ספטמבר ונמשך 10 ימים.

כמו מרבית החגים בהודו, גם הוא מקושר כמובן לסיפור מיתולוגי. וכמו כן, כמובן שיש לסיפור המיתולוגי גרסאות שונות, היום אספר את הנוסח הנפוץ ביותר בקראלה, המדינה הטרופית בדרום מערב הודו.היה היה בקראלה מלך אדיר וכביר בשם 'מהבלי' Mahabali.למרות שמהבלי היה שד, הוא היה מלך טוב, צודק, נדיב לנתיניו ודבק באל וישנו, בדיוק כמו סבא שלו שנקרא 'פרהלד' (אותו אחד מפסטיבל ההולי).

פוקאלאם מנדלה מעלי כותרת. צילום רוני גורופי

ההצלחה הכבירה של מהבלי והעובדה שכל הנתינים שלו העריצו אותו גרמה ל'דוות' (Devas) – היישויות השמימיות מגן העדן, לקנא בו מאד. מעבר לכך שהוא כבש את כל העולם, הוא גם התחיל לכבוש את גן העדן, והדוות החליטו שחייבים לעצור אותו איכשהו ופנו לאל הראשי וישנו לעזרה.

וישנו התגלם כגמד בשם 'וואמאנה' Vamana והשתתף באירוע בו המלך מהבאלי העניק למשתתפים זכות לבקשת משאלה ולקבלת מתנה, מתוך העושר האדיר שלו – יהלומים, פרות, אדמה, זהב וכדומה.

קטקאלי צילום רוני גורופי

כשהיגע תורו של ואמאנה (הלוא הוא לא אחר מאשר וישנו), הוא אמר שהוא צנוע ומבקש רק פיסת אדמה בגודל של שלוש פסיעות. זה שעשע את מהבלי, כי הבקשה אכן הייתה צנועה מאד. כמלך עם כבוד הוא כמובן עומד במילתו ונעתר לבקשה.

באותו רגע וישנו שינה את מימדיו להיות גדול כמו העולם כולו ובשני צעדים הקיף את כל העולם וכל גן העדן ובעצם כלל את כל מה שהיה למאהאבאלי ושאל אותו מה עליו לעשות עם הפסיעה השלישית – מהבלי אז הרכין את ראשו בדבקות, כי כבר הבין מי עומד מולו והזמין את וישנו להניח את רגלו על ראשו.אקט זה של דבקות נגע לליבו של וישנו שהעניק למהבאלי המתקה של העונש והבטיח לו שפעם בשנה הוא יוכל לחזור לבקר את הממלכה ואת הנתינים שזוכרים את תקופת שלטונו הזוהרת.

ארוחת סדהיה על עלה בננה. צילום רוני גורופי

וכך, בכל שנה במהלך עונת הגשמים המוריקה, המלך-שד המיטיב והנדיב מגיע לבקר ולכבודו חוגגים בקראלה את האונם.רוב מנהגי החג מתקיימים בבתים הפרטיים בחיק המשפחה והם כוללים: ללבוש בגדים חדשים ומסורתיים – חולצה ו'מונדו' לגברים (מעין בד שנכרך סביב הגוף כחצאית) וסארי לבן לנשים. נהוג לערוך סעודות מסורתיות מפוארות ועשירות הכוללות עשרות מנות שונות ומוגשות על צלחת מעלי בננה (סאאדיה), לקשט את הכניסה לבית עם מנדלה שנקראת 'פוקאלאם' ועשוייה מעלי כותרת של פרחי עונה בשלל צבעים, להתנדנד בנדנדה בחצר, ריקודי עם בעיקר על ידי נשים, לצפות במופעי 'קטקאלי' תיאטרון-מחול קלאסי שממחיז את סיפורי האלים, לפגוש ולבקר את בני המשפחה המורחבת.

ביום הרביעי של האונם, בעיר טריסור Trissur מתקיימות תהלוכות הפוליקאלי Pulikali, בהן חבורות גברים עבי כרס מתחפשים לטיגריסים ועורכים תהלוכות מטריפות ומרהיבות ממש לקול תופים מקפיץ ושמח.

פוליקלי צילום רוני גורופי

 

במהלך ימי החג מתקיימות ברחובות הערים בקראלה אינספור תהלוכות שמחות ומלאות צבע. בתהלוכות אלו צועדים אנשים שמחופשים לשלל דמויות של אלים ויצורים שמיימיים, מלווים בלהקות מתופפים.

בזמן האונאם מתקיים גם מירוץ סירות נחש בנהר ה'פאמפה' במסלול שמוביל אל מקדש קרישנה ב'אראנמולה' Aranmula. במירוץ מתחרות עשרות נבחרות של חותרים מכל כפרי הסביבה. בכל סירת נחש כזו ישנם כ-110 אנשים. רובם עוסקים בחתירה והיתר עוסקים בעידוד החותרים. קהל רב מגיע לצפות ולעודד את המתחרים והאווירה מחשמלת.

מרוץ סירות נחש בארנמולה. צילום רוני גורופי

מכיוון שמדובר בעונת מונסונים, מעט תיירים מגיעים לקראלה במהלך האונם. למי שאוהב פסטיבלים מיוחדים ואוטנתיים ולא מפחד מקצת גשם, אני ממליצה בחום להגיע לקראלה בזמן זה …

—————————

רוני ג'ורופי– מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו. רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com