עמוד הבית » פרידה קאלו – תערוכה? מייצג?

פרידה קאלו – תערוכה? מייצג?

מחווה לפרידה - גרפיקה ממוחשבת,צילום: גלי שנקר
כששמעתי שתערוכת פרידה קאלו עושה דרכה לישראל, היה לי ברור שאבקר בה ואסקר אותה. פרידה קאלו הייתה ציירת מקסיקנית שנודעה בעיקר בציורי הדיוקנאות העצמאיים שציירה.

היא נולדה במקסיקו בשנת 1907, והלכה לעולמה בגיל 47. שנה לפני פטירתה עוד הספיקה להציג תערוכת יחיד גדולה וחשובה. בן זוגה של פרידה היה דייגו ריברה, צייר בעל שם עולמי, קומוניסט בדעותיו, אף הוא ממוצא מקסיקני. דייגו נודע בעיקר בזכות ציורי הקיר המרשימים שלו שהשפיעו על אמריקה הלטינית.

אמנות מקורית לא תמצאו כאן

כשחושבים על תערוכה של ציירת ידועה, מצפים לראות יצירות מקוריות, ממש כפי שניתן לראות את יצירתו של לאונרדו זה וינצ'י 'המונה ליזה' במוזיאון הלובר בפריז. לאכזבתי, לא מצאתי ולו תמונה אחת מקורית, אלא הדפסים מקופלים על קאנבס. עם זאת ניתן להבין שמשמעות הצגת ציור שהשווי שלו יכול להגיע למיליוני דולרים, מחייבת היערכות מיוחדת, גלריה מוגנת ואבטחה 24/7 (בשנה שעברה נמכרה בניו יורק יצירתה של פרידה קאלו, Diego y yo, במחיר של שיא כמעט 45 מיליון דולר).

בכניסה לתערוכה מוצגים לוחות גדולים עמוסי מלל בעברית ובאנגלית, נראים כמו דפים מוגדלים מספר. דרך זו להעברת מסר מיושנת ומייאשת, ולרוב הישראלים לא טורחים לקרוא טקסטים ארוכים.

מחווה לפרידה. טכניקה מעורבת על בד.צילום: גלי שנקר

חזיון אורקולי ב- 360 מעלות

אז עם ויתרנו על תערוכת אמנות קלאסית העוסקת ביצירותיה של פרידה, ניתן להתחיל להינות ממה שיש בכל זאת במייצג העוסק בחייה. הדבר הראשון, הגדול והבולט הוא חדר ייעודי, סגור וגדול, עם תקרה גבוהה, בו מוקרן באופן מחזורי סרט באורך 30 דקות המגולל את סיפור חייה של פרידה קאלו. המייצג מוקרן על הקירות סביב, על הרצפה ועל התקרה, והחוויה מלווה בטקסטים ובקריינות בעברית.

לקראת סוף התערוכה ניתן להינות מחוויית מציאות מדומה. לאחר שנרכיב את המשקפיים המיוחדים, נצא למסע מרתק בשמים ובחלל הבנוי כולו ממוטיבים מתוך יצירתה של פרידה – מפרחים ועד אבטיחים. נראה את פרידה (מגולמת על ידי שחקנית) שרה, וסביבה נגנים המלווים אותה. נצא למסע על גבי המיטה שלה, שיוצאת מתוך ביתה של פרידה אל הרחוב הראשי ומשם ממריאה לשמים. הרעיון מבוסס על כך שלתערוכת היחיד שלה הגיעה פרידה עם המיטה אליה הייתה רתוקה לאחר פציעה קשה מאוד.

חנות התערוכה

כפי שמקובל ביציאה ממייצגים, מוזיאונים ותערוכות, לא ניתן לצאת מהמתחם מבלי לעבור דרך חנות המזכרות הכוללת אלמנטים פריטים שונים עם דמותה של פרידה – מחולצות ותיקים, עבור דרך ספלים ותחתיות ועד ספרים, פוסטרים ועוד.

לסיכום

אם נוותר על המחשבה שמדובר בתערוכת אמנות מקצועית, מדובר בחוויה לכל המשפחה שללא ספק משאירה בזיכרון מראות ומלמדת על אחת מן הציירות המפורסמות בהיסטוריה. מומלץ לבדוק ולאתר קופונים וכרטיסי הנחה לחברי מועדונים, כרטיסי אשראי ועוד.

המלצת צפייה – "פרידה" – הסרט

מומלץ לצפות בסרט הביוגרפי (המבוסס על הספר) אודות הציירת אשר יצא בשנת 2002 על ידי אולפני מירמקס. בסרט מגלמת סלמה הייק את דמותה של פרידה.

תערוכת פרידה קאלו – מוצגת במתחם – The Cube – בחולון, עד סוף אוגוסט 2022.

אודות המחבר: אבנר אברהם הינו אוצר ומוזיאולוג, בוגר לימודי תעודה מאונ' תל-אביב, מנכ"ל סוכנות המרצים והאירועים הבינלאומית – www.spylegends.co.il