עמוד הבית » תערוכת NFT "אחד מסוגם"

תערוכת NFT "אחד מסוגם"

צילום: אלכסיי שמובסקי, קין סקיי סטודיו
עבודתו של היוצר הדיגיטלי האמריקאי ביפל (Bepple) הקרויה בשם "כל הימים", נמכרה ע"י בית המכירות הפומביות כריסטי'ס במחיר שובר שיאים בעולם הדיגיטלי של 69.3 מיליון דולר במרץ 2021. NFT זאת תערוכה קבוצתית של ארבעים עבודות המוצגים במוזאון תל אביב

NFT זוהי תערוכה של יוצרים ויוצרות מן הארץ והעולם. מוזיאון תל אביב מציג תופעה תרבותית- טכנולוגית זו בפעם הראשונה. כאשר נכנסתי לחלל המוזיאון נעמדתי אל מול אחד מקירותיו הפנימיים אשר מוקרן עליו וידאו ( video installation) המציג את המשך רחבת המוזיאון וקירותיו באופן ווירטואלי בעוד עליהם תלויים עבודות ווירטואליות מרהיבות צבעים ודמויות וירטואליות בגודל אדם מטיילות במרחב. תצוגה לא קונבנציונלית זו של המוזיאון גרמה לי חשק להיכנס אל מאחורי המסך ולחפש את המשך התערוכה, אך עצרתי את עצמי.

צילום: אלכסיי שמובסקי, קין סקיי סטודיו

קהל האורחים מוזמן לשוחח עם תמה (TAMA) אשר פותחה במיוחד עבור מוזיאון תל אביב ע'י המעבדה למציאות מתקדמת באוניברסיטת רייכמן. תמה היא דמות וירטואלית חכמה היודעת שלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית. בזמן שעל הצג מופיעה המילה listening בירוק קהל המבקרים יכול לשאול אותה כל מה שירצה לדעת אודות התערוכה.

תערוכה רדיקלית זו מעלה שאלות בנוגע להעתק ולמקור, הרי אין בה מקור מוחשי שאפשר לגעת בו בין קירותיו הגדולים של המוזאון ואילו את מקומו של המקור תופס קישור מרחב וירטואלי אשר מציג את העבודות המשתנות ללא הרף דרך המרחב החי במוזיאון. אם אין מקור הרי שההעתק הופך בפעם הראשונה בהיסטורית תולדות האמנות ליצירה עצמה ולו זו בלבד, הקהל נעלם, תפיסת הכמות והמרחב משתנות וביחד עם כל שינויים מדהימים אלו משתנה בהתאמה גם מקומו של המוזיאון כמוסד אוסף ומציג.

צילום: אלכסיי שמובסקי, קין סקיי סטודיו

ההיבט המשפטי של יצירות NFT,מורכב מאוד מפני שבשעה שהיוצר הוא הבעלים של העותק שיצר, נשללות ממנו זכויות היוצרים על עבודתו זו. בכל מקרה, אם אי פעם תרצו לקנות את אחד מהיצירות בתערוכה תמיד תוכלו לפנות אל תמה…

אוצרת: מאיה ויניצקי. אוצרת משנה: יוני אבידן

התערוכה פתוחה: 6.7.22 –  3.12.22

מאת: אלינור וולנרמן

תגובה

הוספת תגובה