עמוד הבית » פתיחת שבוע הקולנוע היהודי

פתיחת שבוע הקולנוע היהודי

מימין דני מימראן, משה ליאון, דנה עזריאלי, רוני מהדב-לוין, סיימון וולטרס צילום: רפי דלויה
אירוע הפתיחה נערך בנוכחות אח"מים, יוצרים ושגרירויות מהעולם. גל גדות שלחה לקהל היושב באולם ברכה אישית מצולמת בוידאו שהוקרנה על המסך.

שבוע הקולנוע היהודי ירושלים עוסק בנושאי זהות ותרבות יהודית, וביטוייה בקולנוע המקומי והעולמי, והוא נערך כמיטב המסורת בחג החנוכה באולמות סינמטק בירושלים. שבוע הקולנוע היהודי כולל מעל 30 סרטים מ-15 מדינות, לצד אירועים מיוחדים, מפגשים עם אורחים, יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם, הקרנות בכורה, הרצאות ופאנלים בנושאים מגוונים, וכן הדלקת נרות משותפת בימי החג.

ערב הפתיחה החל בחשיפת תערוכת מחווה ליישובי העוטף עם תמונות מתוך קטעי ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים. נשיא מדינת ישראל לשעבר ראובן רובי ריבלין הדליק חנוכיה ונשא דברי ברכה. שגריר בריטניה בישראל סיימון וולטרס נשא דברים על הבמה, בסיומם הוקרן הסרט "נפש אחת" אודות סר ניקולס ווינטון, בנקאי בריטי צעיר שהציל מאות ילדים בשואה על-ידי הברחתם מהשלטון הנאצי בפראג, לאנגליה.

ראובן רובי ריבלין ורוני מהדב-לוין מדליקים חנוכיה צילום: רפי דלויה

בין האורחים שהגיעו לערב הפתיחה: נשיא מדינת ישראל לשעבר ראובן ריבלין ובת זוגו שרית צמח, נותנת החסות הראשית של שבוע הקולנוע היהודי דנה עזריאלי, שגריר בריטניה בישראל סיימון וולטרס ורעייתו אמה, שגרירת הולנד בישראל הגב' מרייט שורמן שהגיעה עם בתה, שגריר הונגריה בישראל זולטן סנטיגיורגי, במאי הסרט "מי מפחד מהעיר של היטלר?" גונתר שוויגר, נציגי חבר השופטים שרה ויהושע מינץ ועוד.

לדברי ראש העיר ירושלים, מר משה ליאון: "קשה לפתוח את שבוע הקולנוע היהודי בלי לדבר על ההתלבטויות שיש לנו בשבוע כזה. אנחנו נמצאים באחת התקופות הקשות  שידעה מדינת ישראל. אנחנו כבר חודשיים נמצאים באירוע שלא רואים בו את הסוף. שבוע הקולנוע היהודי ירושלים הוא שבוע מיוחד, הוא שבוע חשוב. אני מקווה שתהנו ותבואו כמה שיותר לצפות בסרטים, על אף המצב".

מנכ"ל סינמטק ירושלים ומנהל שבוע הקולנוע היהודי, רוני מהדב-לוין: "לא כך תכננו לפתוח את שבוע הקולנוע היהודי ה-25. כשליבנו והמחשבות שלנו עם החטופים החיילים, מקווים שכולם יחזרו הביתה בשלום. אנחנו קוראים לאירוע זה שבוע ולא פסטיבל, ובכל זאת אנחנו נרגשים להציג בפניכם חמישה ימים של קולנוע יהודי".

מימין רוני מהדב-לוין, ראובן רובי ריבלין, שרית צמח, דני מימראן צילום: רפי דלויה

סרט הפתיחה "נפש אחת" / One Life, של הבמאי ג'יימס האוז, הינו דרמה מרגשת שמבוססת על סיפורו האמיתי והמדהים של סר ניקולס ווינטון (בגילומו של זוכה האוסקר אנתוני הופקינס), שהיה אחראי על מבצע הצלה של מאות ילדים על-ידי הברחתם מהשלטון הנאצי בפראג, לאנגליה.

בצל האירועים, שבוע הקולנוע היהודי ירושלים נערך השנה ברוח התקופה, ובמתכונת מעודנת, צנועה מהרגיל, ומותאמת למצב. במהלך השבוע ייערכו אירועים מיוחדים שקשורים למצב ויינתן זרקור לתכנים ממוקדים בנושא. הסרטים המוקרנים עוסקים בזהות ובתרבות יהודית, באמונה ובאורח חיים, באנטישמיות וביחסים בין דתיים. כמו כן, מוקדשים תכנים לאירועי ה-7 באוקטובר, במסגרתם ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים בשיתוף ארכיון קיבוץ בארי – יערכו תערוכה ופאנל מיוחד בשילוב קטעי ארכיון מיישובי העוטף.

בתאריכים 9 עד 14 בדצמבר, בסינמטק ירושלים.