עמוד הבית » צילום דוקומנטרי בין המדפים: זיו קורן חושף צילומי מלחמה

צילום דוקומנטרי בין המדפים: זיו קורן חושף צילומי מלחמה

הרצאתו של זיו קורן, צילום: נעמה משיח כהן
זיו קורן הוא צלם דוקומנטרי מוערך בישראל ובזירה הבינלאומית, המתמחה בתיעוד אירועי מלחמה וסכסוכים. ביום 7 באוקטובר, התעורר קורן ובנותיו לקולות אזעקה בתל אביב, לאחר נפילת טיל באזור. קורן, הידוע ביכולתו להגיע לאזורי אימתניים, יצא מידית לתעד את האירוע.

הרצאתו של קורן נפתחה אתמול בצהריים באולם מלא בקהל שהגיע לשמוע את חוויותיו של קורן, בעזראלי שרונה בת"א. קורן ממשיך בהרצאתו  ומספר שחזר לביתו לאחר תיעוד הטיל שנפל בת"א. קורן נחשף בטלוויזיה לסרטון שצולם על ידי התושבים המתעד את מחבלי נוחבה נוסעים ברכב טנדר לבן  בשדרות ויורים לכל עבר באקראיות. כצלם מנוסה, קורן השתומם לנוכח אירוע הטרור המזעזע הזה,המטלטל ומבין מהרה שמדובר באירוע לא רגיל בהיקפו וחומרתו. הוא התארגן עם צוות קולגות בצילום וחש למקום האירועים המזעזעים בדרום. בדרכם, נתקלו בירי מטורף של פצ'מרים וטילים  ממחבלים ולנגד עיניהם נגלה תרחיש קשה מנשוא. שורה של רכבים על הכביש, כשבני הנוער נורו ע"י נוחבה חמאס שברחו מהמסיבת נובה והמחבלים ירו לעברם ללא רחם.

אולם הרצאות בעזראלי שרונה, צילום: נעמה משיח כהן

 

>>>חג המצות הלא – שלם: מחכים לחטופים בבית 

קורן מיד הבין שמדובר באסון אימתני, זוועות שמדינת ישראל טרם חוותה כמותן. הוא החליט לקחת על עצמו את המשימה הקשה והחיונית ולתעד את הזוועות בצילומיו כתיעוד היסטורי חשוב. האירוע המטורף נמשך שלושה ימים, ובמהלכם קורן הצליח להיכנס עם כוחות צבא לקיבוץ בארי שנכבש על ידי המחבלים. "זו הייתה שואה שקשה לתאר במילים," סיפר קורן בהמשך, "לצד הלוחמים האמיצים שנלחמו במחבלים, תיעדתי בצילומי את קרבות הגיהינום – עדות אילמת לאימת הרגעים."

צילום: נעמה משיח כהן

 

בצילומיו הגראפיים המזעזעים, קורן ליכד את מלוא זוועות האירוע, את היקפו הנרחב והשפעותיו ההרסניות. יכולתו המקצועית לתעד דרמות ומשברים הפכה את תיעודו לעדות חיה וחשובה לאירוע שטלטל את האומה. לאחר השליטה המחודשת של צה"ל באזורי הלחימה, החל קורן בתיעוד מסע הכניסה הקרקעית של הכוחות לרצועת עזה. בעדשת מצלמתו נשזרו תמונות קשות, הנצחת הנרצחים, תיעוד משפחות החטופים, ובמיוחד מיצג השולחנות הריקים שהפך ויראלי ברשתות החברתיות בישראל ובעולם, משדר את הכאב והחלל שהותירו אחריהם החטופים.

קורן המשיך לתעד מנהרות טרור אימתניות ברצועת עזה, חשף סבלם של פצועים וחיילים ולבסוף גם את תהליך ההשתקמות והחזרה לשגרה של הלוחמים. "אני רוצה להיות אותנטי", הדגיש קורן, "לבוא ממקום שקוף, לתעד את הזוועות ללא מורא או פניות, ולהשאיר חותם היסטורי על התקופה הזו באמצעות הצילומים שלי."

יכולתו המקצועית של קורן לתעד דרמות ומשברים במלוא עוצמתם ואמינותם, הפכה את תיעודיו לעדות חיה, קשה וחשובה לאירועי הלחימה והטראומה שזעזעו את האומה כולה. בצילומיו הגראפיים והמזעזעים הוא ליכד את מלוא זוועות המלחמה, היקפה הנרחב והשפעותיה לצד גילויים של עוצמה אנושית ולאומי לצד זיכרון קולקטיבי ומבחינה היסטורית ואמנותית של התקופות הקשות שעברה מדינת ישראל.

בהרצאתו, מציג קורן את צילומיו המזעזעים והחשובים מזירות הלחימה, תוך כדי סקירה אישית של חוויותיו וההשלכות הטראומטיות של המלחמה. ההרצאה מהווה עדות מכוננת לפרויקט התיעודי החדש, המבקש להנציח את הזיכרון הלאומי דרך עיניהם של היוצרים הישראלים.

ההרצאה של זיו קורן חלק מיזם "Sarona Talks" שהחל מינואר 2024. להביא חוויה תרבותית-אמנותית בסביבה קמעונאית ומסחרית כמו קניון, זו דרך טובה לחשוף קהלים רחבים לתכנים מעמיקים ומרתקים. לקיים הרצאות של אמנים ויוצרים ישראלים מפורסמים, במקביל לרכישות בקניונים מעל 300 ש"ח, היא רעיון יצירתי שמשלב את החווייתי והתרבותי עם הקמעונאי והצרכני.

בסופו של דבר, כפי שמנהל השיווק של "שרונה" ציין, נשארת למבקרים חוויית זיכרון יוצאת דופן, בזכות השילוב בין הרכישה הצרכנית לחוויה התרבותית המרוממת. יוזמה כזו עשויה לחבר באופן חדשני בין קהלים שונים לתחומי האמנות והיצירה הישראלית. ההרצאה הבאה של הצלם איתי אנגל ב-31.5 ואני משער שתהיה חוויה מעשירה נוספת במיזם החדשני.