עמוד הבית » המדינה חוגגת עצמאות 75 שנה עם הסגל הדיפלומטי

המדינה חוגגת עצמאות 75 שנה עם הסגל הדיפלומטי

נשיא המדינה
יום העצמאות, יום רביעי, ה' באייר תשפ"ג, 26 באפריל, נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל אירחו קבלת פנים חגיגית לכבוד יום עצמאותה ה-75 של מדינת ישראל, לסגל הדיפלומטי המוצב בישראל.

בקבלת הפנים הרשמית בגינת בית הנשיא, התכבדו האורחים בטעימות יינות בוטיק ישראליים, גבינות איכותיות, שוקולדים, וגלידה ישראלית משובחת. כמו כן, הדיפלומטים נהנו מהופעה מוסיקלית של 27 נגני תזמורת ירושלים מזרח ומערב, תזמורת רב תרבותית, בה חברים מוסיקאים ומוסיקאיות משלושת הדתות, מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים המרכיבים את החברה הישראלית, בליווי הזמרים אברהם דה קרבליו וישראלה אסגו.באירוע השתתפו כ-400 אורחים, ביניהם שגרירים, קונסולים כלליים, ונספחים צבאים מכ-120 מדינות וארגונים, וכן ראשי עדות דתיות בישראל. עוד השתתפו באירוע שר החוץ אלי כהן ורעייתו ענת ומכובדים נוספים.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

להלן דברי הנשיא באירוע :

מכובדיי, דיפלומטיים, חברים. זהו עונג גדול עבורי ועבור מיכל לארח אתכם בקבלת פנים זו בבית הנשיא בירושלים, כדי שנחגוג ביחד את ציון הדרך ההיסטורי הזה—יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל! מסורת זו של מפגש דיפלומטי ביום העצמאות החל עם נשיאה הראשון של ישראל, ד״ר חיים ויצמן, שאמר פעם: ״נסים מתרחשים לעתים, אולם צריך לעבוד קשה מאוד כדי לגרום להם לקרות.״ ואכן, מדינת ישראל בת ימינו היא נס של ממש, נס שנדרשנו לעבוד קשה מאוד להשיגו.כאשר אבותינו הכריזו על הקמתה של מדינת ישראל ב-14 במאי 1948—מדינה המושתתת על חזונות הנביאים לעולם של חירות, צדק, ושלום—רבים האמינו שמדינתנו הקטנטונת לא תשרוד. מעטים השכילו לנבא את המשך דרכו של סיפורנו המפתיע. כיום, מדינתנו נמצאת בחזית המאמצים ליצור עולם טוב יותר עבור כולנו, ברוח החזון המכונן שלנו. אנו ניצבים בקדמת החדשנות בתחומי הרפואה, המדע, הטכנולוגיה, והקיימות, בשיפור בריאותם של ילדים וגישה למים נקיים במדינות מתפתחות, בהעצמת הביטחון התזונתי באזורים צחיחים, ובמאבק במשבר האקלים ואיומי סייבר ברחבי הגלובוס, בנוסף לעוד תרומות כה רבות בתחומים רבים אחרים.

נשיא המדינה עם ראשי המשלחות הדיפלומטיות, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

כמובן ששום דבר מזה לא מובן מאליו. החירות שמעניקה לנו העצמאות מלווה באחריות אדירה. ועבודתנו לא תמה. זוהי עבודה מתמשכת. את עצמאותנו ואת היסודות הדמוקרטיים עליהם היא נשענת—אין לקחת כמובנים מאליהם! יש להגן עליהם, תמיד. כמובן שבדמוקרטיה, המחלוקת ואי-ההסכמה הן טבעיות. למעשה, הן קריטיות. והעובדה כי, בבואנו לציין 75 שנים של עצמאות, העם בישראל מנהל דיון נוקב סביב שאלות עקרוניות אודות מערך הבלמים והאיזונים שלנו ממחיש כי השיח הדמוקרטי בקרבנו תוסס וכי אזרחינו מעורבים. גם זו אות לגאווה, גם כאשר היא דורשת מאיתנו להתייצב למלאכה הקשה של ההקשבה איש לרעהו, וההכרה כי קיים מגוון רחב של דעות.

כנשיא המדינה, אני פועל סביב השעון לקיים דיאלוג שיסייע לנו להגיע להסכמה לאומית רחבה בסוגיות החיוניות הללו. אני מונע על ידי האמונה הנחרצת כי באמצעות רצון טוב ונכונות להיכנס לדו-שיח כן, הדמוקרטיה שלנו אכן יכולה לצאת מהתהליך הזה מחוזקת מתמיד.כמדינה שנולדה לתוך סכסוך ומלחמה, ישראל גדלה וזכתה לראות את ההתפשטות המדהימה של השלום ברחבי אזורנו. תהליך זה החל עם שותפותינו פורצות הדרך מצרים וירדן, ומאז, קול השלום התעצם והתעצם. הנורמליזציה התפשטה באזור, עם הסכמי אברהם עם איחוד האמירויות ובחריין, מרוקו וסודן, אשר מובילים מעגלים מתרחבים של שגשוג וקדמה.

נשיא המדינה עם מנהיגי העדות הדתיות, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

המציאות החדשה הזו כבר משפרת חיים ומטפחת שגשוג באזור כולו, היא פותחת בפנינו הזדמנויות רבות-מספור בתחומי המסחר, הטכנולוגיה, האנרגיה, והביטחון. היא גם מציעה לנו משהו יותר חיוני בצומת הדרכים הקריטית הזו עבור האנושות כולה. היא מציעה פרדיגמה חדשה של שיתופי פעולה. היא מציעה הוכחה כי אכן—ביכולתנו לרתום את המיטב שיש בכולנו לרווחת הכלל. והיא מזכירה לכולנו במזרח התיכון כי אנו חולקים שכונה ועתיד. כי אנו עומדים להרוויח כל כך הרבה מהתמודדות משותפת באתגרים מולם אנו ניצבים כולם.

נשיא המדינה ורעייתו עם קונסולי הכבוד, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

חברים, ייתכן כי הבחירה בשלום היא בחירה שאנו נדרשים לקבל שוב ושוב. ושומה עלינו להמשיך ולקבלה. זה נכון גם כאשר, ודווקא כאשר, איראן ושלוחותיה בעזה, סוריה, ולבנון—קרי, חמאס, חיזבאללה, והג׳יהאד האסלאמי—חתרו בשבועות האחרונים לעשות הון מהדיון הפנימי בישראל, כאשר הם מפרשים באופן מוטעה את החיוניות של השיח הפנימי והדמוקרטי שלנו כחולשה. וכפתח לזריעת כאוס. במשך חודש הרמדאן, תקופת קדושה וחסד עבור כה רבים, הם הכתימו את הנוף היפיפה שלנו בהרס ובאלימות וגדעו את החיים של ישראלים ותיירים חפים מפשע. הבהרנו כי תמיד נעשה הכל על מנת להגן על אזרחינו. כי נילחם לשמור על היציבות, בעוד ידנו מושתת בשלום לכל עמי האזור, לרבות שכנינו הקרובים, הפלסטינים. חבריי, אני מזמין את כולכם להיות שותפים במסע שלנו אל עבר עולם טוב יותר, בטוח יותר, עדין יותר, ושלו יותר עבור ילדינו. אני מודה לכל אחת ואחד מכם באופן אישי על היחסים שלכם עם בית הנשיא, על הדיאלוג, ועל שיתופי הפעולה עם מדינותיכם, ועל העבודה המתמשכת עם הצוות שלי ואיתי.

 

אני רוצה להודות במיוחד לידידי, אלי כהן, שר החוץ שלנו, על מנהיגותו, לרונן לוי, מנכ״ל משרד החוץ, ולכל הסגל הנפלא והמוכשר במשרד החוץ הישראלי, אשר עובדים איתנו לחיזוק יחסי החוץ של ישראל. חשוב מאוד כי קולנו יישמע בערי הבירה שלכם!  תודה לכם שוב. יום העצמאות שמח!