עמוד הבית » רונית נוביק אמנית רב תחומית, חיבור בן האדם לטבע

רונית נוביק אמנית רב תחומית, חיבור בן האדם לטבע

רונית נוביק, צילום: באדיבות רונית נוביק
רונית נוביק אמנית מחברת שני ספרי שירה והציגה את ציוריה בגלריות בארה"ב, כיום יוצאת במופע חדש הנקרא "שינויים" אשר יתקיים בגלריה על האגם ברעננה

ספרי על ילדותך בארץ והחשיפה לתחום הציור ואומנות

נולדתי בישוב עומר, ליד באר שבע. הייתי יחסית ילדה שקטה ומאד ביישנית. אף אחד לא מאמין לי היום שהייתי ילדה שקטה… מחייכת…אהבתי להתכנס בחדר שלי, לצייר, לכתוב שירים ולהמציא הצגות עם הבובות שהיו לי. גם בבית הספר הייתי מאלו שמשרבטות על המחברות. שלא לדבר באוניברסיטה שהשרבוטים עלו על הכתב. ולמרות הכל חשבתי שאהיה פסיכולוגית קלינית. לא חשבתי שאהיה אמנית. אחרי שירותי הצבאי משהו התהפך לי בראש. התלבטתי לאיזה כיוון ללכת. אבי ז"ל עודד אותי ללכת לכיוון אמנותי. אמר לי "קיבלת כה הרבה מתנות לא חבל לא לממש אותם?" אז התחלתי את דרכי האמנותית בלימודי אמנות במכון אבני בתל אביב שאז היה מקביל לבצלאל. התחתנתי, עברתי לחיפה, ושם עשיתי את התארים באמנות באוניברסיטה והשלמת תעודת הוראה במכללת אורנים. מה שהוביל אותי בהמשך לנהל וללמד בבית ספר לציור שהקמתי. אהבתי ללמד תלמידים את טכניקת עפרונות האקוורל שבעיניי נוחים, זמינים וקלים לשימוש בכל שלב.

צילום: רונית נוביק

מה הייחודיות של האומנות שאת מתמחה והאם ניתן להתפרנס כיום כאומן?

אני  יוצרת רב-תחומית. ציירת, כותבת, מלחינה, שרה ומשחקת. בעבר גם רקדתי. בתחום הציור: חובקת 40 תערוכות יחיד בארץ ובארה"ב. ציורים של אקריליק על קנבס וגם רישומים על נייר. אוהבת את קו התפר שבין האבסטרקט המופשט לריאליזם. נושאי הציור עוסקים בחיבור והקשר בין האדם לנוף האורבני ולטבע. ממש אוהבת לצייר עצים. בעיקר חלקי עצים. משאירה מקום לדמיון. מה שמייחד את ציוריי: נועזות הצבעים והשילוב לכאורה הלא הגיוני בין הצבעים שנראה בהמשך כמו נולד להיות כך. ציורים עם המון תנועה כמו ריקוד. ההשראה להם? החיים עצמם!

בתחום הכתיבה: פרסמתי שני ספרי שירה. את הראשון שרפתי למוות, מה שהרבה עושים לספר ביכורים…מחייכת… והשני "ממך-אליך" שירים וציורים, יצא לאור לפני יותר מעשור. בתקופה שלימדתי אמנות גם יסדתי ניהלתי מגזין לתרבות ואמנות שנקרא "נטו ארט נט". חושבת שהוא היה המגזין הראשון שקיבל הכרה כמגזין מן המניין למרות שהיה אינטרנטי. הוא גם הודפס למנויים. אני אוהבת להיות חלוצת דרך. כתבתי בו כתבות אמנות ותרבות, בנוסף לכתבים שקיבצתי בו בקפידה. נתנו לו את נשמתנו. האג'נדה שלו הייתה אמנות ללא צהוב ומקום נכבד גם לאמנים מוכשרים שטרם התפרסמו לצד אמנים מוכרים מאד. המגזין שרד 5 שנים עד שעייפתי וסגרתי אותו. נורא קשה לנהל מגזין. המון אחריות ועבודה.בתחום השירה וההלחנה- תחום שנכנסתי אליו ממש בשנתיים האחרונות. בא לי בהפתעה.

צילום: רונית נוביק

איך נכנסת לעולם השירה?

זה החל בתקופת הגראדים שנחתו על המרכז, במלחמה האחרונה. בתקופה זו גם נחת גראד אישי בחיי כשנפרדתי מזוגיות משמעותית. נכנסתי לתקופת אבל של עצב, בדידות וגעגועים. בדידות לא קשורה לכמה חברים יש בחיי, אני מוקפת חברים. אבל הרגשתי בתוכי בודדה. פרידה תמיד מהווה נקודת משבר ותפנית. ממשבר אנו צומחים. אז נכנסתי לחנות מוסיקה, קניתי לי גיטרה. זוכרת שהמוכר הביט בי בתמיהה, מכיר אותי, שאל ממתי אני מנגנת. השבתי לו שאין לי מושג בלנגן. ישבתי בממ"ד הוצאתי אקורדים פשוטים, כתבתי טקסטים חדשים ומוצאת את עצמי מלחינה ושרה. הכאב שבי הפך לשירים. לא תכננתי לשיר זה פשוט היה חזק ממני. וככל שהעזתי לפרסם את השירים- התגובות חיזקו אותי בדרך. אנשים הזדהו, התרגשו, הבנתי שהם סוג של ריפוי לי ולאחרים. בשלב מסוים שהבנתי שזה הופך למקצוע- התחלתי לקחת שיעורי פיתוח קול אצל נעמי בר המופלאה שהעניקה לי עוגן בעצמי. את רוב שירי מלחינה בעצמי ולשמחתי גם מוסיקאים מוכשרים מלחינים את שירי. ביניהם: אבי ארמוזה וטל אופק. עובדת עם מעבדים מוסיקלים נהדרים ומוכשרים מאד: עדי חייט, מאיר סרור ומי שעיבד את רוב שירי- עודד וייס. בהודיה על כך.

צילום: באדיבות רונית נוביק

בעבר הופעת במופע מצליח מאד ומתוקשר עם בן זוגך לשעבר. איך זה השפיע על המופע החדש שלך-"שינויים"?

מופע "חשמל" כיכב גם בהבימה וגם בטורי הופעות בארה"ב וקנדה. תקופה מהממת שלא אשכח לעולם. שם גיליתי את עצמי כפרפורמרית ושחקנית. היינו זוג מאד בולט ונוכח עם סיפור היכרות יוצא דופן שעורר את ערוצי התקשורת. הוזמנו להתארח בתכניות טיוי ובעיתונות. אז ישבתי יום אחד וכתבתי את הסיפור המטורף שלנו, על האומץ שהיה לי לטוס לדייט בניו יורק, הקושי וההתמודדות שלו לעשות עליה אחרי 30 שנה בארה"ב בעקבות אהבה ומימוש זוגיות יחד, ובכלל אתגרים של זוגיות פרק ב'. ביקשתי ממנו שיעצב בטקסט את דמותו, וכך נולד מופע שהצליח מאד. שש שנים של הופעות בכל מקום אפשרי עד לקורונה שקטעה הכל. מאחר שכבר התנסיתי בכתיבת מופע, וכבר היה לי ניסיון במה- היה לי אומץ ותשוקה בתקופת קורונה לכתוב וליצור את המופע היחיד שלי "שינויים" הבנתי על בשרי ששינויים הם הדבר הכי קבוע בחיים. הצמיחה הכי גדולה שלי הייתה משינויים שנכפו עלי, לא מתוכננים, שגרמו לי לצאת מאזור הנוחות שלי ולגלות בתוכי דרכים נוספות. דווקא כשהולכים לאיבוד אנו מגלים דרכים חדשות ומקומות שלא הכרנו לפני. במופע מספרת על אנקדוטות אישיות מהחיים- איך לצאת בשלום ולצמוח משינויים.  על חלום זוגי שמתנפץ בפנים ובו זמנית חלום אחר שנולד ומצמיח כנפיים-מימוש עצמי. בסופו של דבר הכל לטובה, כל אדם נכנס לחיינו עם תפקיד מסוים. משתפת בסיפוק שיש בחיפוש ומציאת ייעוד. בכוח ההודיה, משלבת שירים גם מוכרים וגם מקוריים, גם הומור וגם צבעים. מופע קליל עם תובנות ושמחה.

ידוע לי  שבנית מועדון חברים סגור של מגוון אמנים בארץ מעל 7 שנים הנפגשים אחת לחודש בביתך מהכן הרעיון?

חיפשתי וליקטתי חברים מכל הארץ שדומים לי בערכים ועוסקים באמנות אם במקצוע ואם בתחביב ראשי. להיות אמן זה לא דבר פשוט. ד.נ.א שונה. כשהבנתי שאני אמנית זה סידר בי המון פערים ושאלות בעצמי, קהילת אמנים יחדיו עוזרת לכולנו להבין את הייעוד ולחלוק את האתגרים המשותפים. היה נמאס לי לתרץ את עצמי מדוע איני יכולה לעבוד בעבודה שגרתית, מדוע אני זקוקה לריגושים, אסטרונאוטית בזמנים, מתעופפת במחשבות, זקוקה וניזונה גם לאהבת קהל, רגישה מאד וכו… עם החברים שלי הכל טבעי וזורם. כולנו דומים בזה, הפכנו למשפחה. כל אחד בא למפגשים שנערכים בדירתי כדי לתת ולשמוח. בביתי גיטרות, קלידים, מיקרופונים וכולנו משתוללים יחד שמחים ומשמחים. ביחד אנו מהווים השראה זה לזו ליצירה חדשה ובכלל.

צילום: באדיבות רונית נוביק

איך את מחלקת את הזמן בן עבודה לפנאי ועד כמה העבודה משפיעה על חיי חברה?
להיות אמן זו עבודה ללא שעות. מצד אחד הראש יצירתי בטירוף ועובד שעות נוספות. מצד שני צריכה משמעת עצמית כדי ליישם את הרעיונות ולממשם. חשיבה נוספת זה ליישם אותן באופן שיביא פרנסה. מורכב…לשמחתי עבודתי היא גם התחביב שאוהבת. משתדלת להישאר אופטימית בכל מה שקשור לפרנסה. כל החיים לומדת גבולות ואיזון.  בתקופה זו המופע שלי בראש הסולם ולא מוותרת על הקלטת שירים חדשים והתפתחות בתחום. השירה מוציאה מעצמי רגש. מוצאת זמן איכות לחברים, למשפחה, וכשיש בן זוג כמובן הכי שם. אוהבת זוגיות.

לאיזה קהל יעד המופע "שינויים" מיועד? היכן כיום את מופיעה עם המופע?

המופע פתוח לקהלים מגוונים מאחר והוא ורסטילי ומדבר על מה שחשוב באמת ובכל גיל. הגוף מתבגר אבל הלב נשאר צעיר גם בגיל 70 ועדין יש בנו תשוקה לעשות את שאוהבים ולמממש את עצמנו. כולנו חווים פרידות, מעברים, בגידות של הגוף, כולנו ובכל גיל מתמודדים עם שינויים. ואין על לשיר יחד, לגרום לקהל שלי לאופטימיות וצחוק. המופע פתוח להזמנות לחוגי בית, אירועים פרטיים, אירועי נשים, וכנסים. המופע הבא ב 30/8 בגלריה על האגם ברעננה.

מתוך המופע שינויים, צילום: באדיבות רונית נוביק

מה הפחד הכי גדול שלך ?
פוחדת מהמוות. מרגישה שיש לי עוד מה לעשות בעולם. פוחדת מרוע- אין לי כלים מולו.

מה היה רגע השיא שלך ?
היו לי כמה שיאים: כשהבן שלי נולד, כשהתערוכה שלי הראשונה נולדה בגלריית תירוש ביפו, כשהצגתי בגלריות נחשבות בארה"ב מה שהיה לי כחלום שהתגשם, כשהופעתי שוב ושוב על במת הבימה- היה לי קשה להאמין שהגעתי לזה, וכשפצחתי במופע יחיד והאומץ לשיר בו את שיריי- מי היה מאמין שאעשה את זה. חלומות אכן מתגשמים וגם ניסים קורים…

איפה את רואה את עצמך בעוד 5 שנים?
מקווה שעל במות ושאמשיך לממש את עצמי. שאהיה בזוגיות מצמיחת כנפיים ומקווה שאהיה גם סבתא… מחייכת.  מה שלא יהיה שיהיה לטובה ובהודיה

תגובות 3

הוספת תגובה

  • קראתי בשקיקה! כמה כישרון, כמה מוטיבציה וכמה השראה באשה אחת!
    תודה על כתבה נפלאה✨️

  • רונית נוביק אישה רבת פלאות ושינויים. קסם של אישה ונשמה ענקית. אומנות רב תחומית מופלאה.כל מה שהיא נוגעת, יש בו מגע מרפא של קסם. כל כך כיף לקרוא את הכתבה, קראתי אותה בשקיקה וכל מילה מדויקת ואם הייתי יכולה לכתוב הייתי מוסיפה ומוסיפה. למי שעדיין לא צפה במופע המעולה או חווה את אחת מיצירותיה, מציעה שיעשה זאת בהקדם. רונית מכניסה את הקהל לעולמה הקסום והמרפא ושואבת אותנו למסע של אומנות וצלילים.