עמוד הבית » שעיר או חלק? מדרון חלקלק

שעיר או חלק? מדרון חלקלק

צילום:pexels
השיער הוא מרכיב חשוב המשפיע על יופי ומשיכה, לטוב ולמוטב. בתקופה הקדומה, התפיסות החברתיות בעניין השיער היו ברורות - הגברים שעירים מטבע בריאתם, הנשים חלקות בהרבה, מטבע בריאתן.

שיעור באישה, רגליים, חזה, בית שחי ופנים שעירות, הוגדר ומוגדר כלא נשי, לא מושך, ונשים במשך השנים דאגו להיפטר בשלל דרכים משער גופן במקומות שהשיער נתפס כלא נשי ואף דוחה. עד היום, התפיסה החברתית המקובלת היא שגוף נשי חלק, ושיער ראש מרשים, הינם מרכיב מרכזי ביופי הנשי. אך כיום, בדור בו הזהויות המיניות עוברות טלטלה, אנו מגלים דברים חדשים שלא הכרנו בעבר.

הדוגמא הקלאסית – אותם הגברים שמסירים את שיער גופם, כולל במקומות אינטימיים. כיום, טיפולי הסרת שיער בלייזר איננה רק נחלתן של הנשים, תכשירים רבים להורדת שיער לגברים מוצעים למכביר בשוק האסתטיקה. האסתטיקה של החלקות לא פסחה על הגברים שכיום מציגים לראווה גופים חלקים, בעיקר כשמדובר בשרירנים מפתחי גוף.

צילום:pexels

ישנו הבדל עמוק בתפיסה הבסיסית שלנו לגבי שער או חלקות (כבר במקורות מצאנו הבדל בין שני האחים יעקב ועשו: "עשו אחי איש שעיר ואנוכי איש חלק", אומר יעקב אבינו). השער מסמל פרא, הוא צריך עיצוב וסידור. שער פרא, או גוף שעיר מדיי, נתפס בעיני רבים כפחות מושך. שיער מסודר, זיפים, או גוף גברי שעיר במידה, נתפס בדרך כלל כיותר מושך וסקסי. דשא הגדל פרא איננו יפה, דשא "מכוסח" ומסודר הוא נעים לעין. בחלקות יש משהו שהוא יותר נקי, מסודר. באופן סימבולי – חסר הגנות וחסר חציצה, משהו ישיר ללא מסכים.

יתכן לומר שהחיבור לגוף החלק מנקודת המבט הגברית, נובע בתפיסתו העמוקה בגלל שינויים רבים שעברו הגברים לגבי זהותם בדור השוויון והפמיניזם, ומה שנחשב גברי אז, הופך להיות פחות מושך בעיני נשים רבות וגם גברים עצמם מתחברים יותר לתיקוני יופי נשיים ו"משאילים" מהן את סודות היופי, כולל מייק אפ עדין שגם חלק מהגברים משתמש בו כיום. אין היום קונצנזוס בקרב הנשים שגבר חלק יותר סקסי מאשר גבר שעיר מידתי, ישנן כאלה שאף סולדות מגבר חלק למשעי בגלל שהן רואות בחלקות עניין נשי מטבע הבריאה, אחרות לעומתן מעדיפות את הגבר החלק יותר ואף החלק המוחלט, מה שנקרא – "חד וחלק". על גבר שעיר מדיי, ישנה יותר הסכמה "בין נשית" שהוא פחות מושך, המזל שיש היום פתרון וטיפול אסטטי כמעט לכל דבר.

אך, בעניין חיבור הנשים לגוף החלק של עצמ

צילום:pexels

אנו מגלים קולות ההולכים ומתחזקים, לצד ההפוך. את הקול הזה מרימות בעיקר נשים פמיניסטיות, שהכוונה שלהן היא טובה בשורשה, אך היא יצרה בלבול תפיסתי אצל חלק מהנשים (שהוא קטן יחסית). אנחנו מגלים כיום שישנן נשים שמעלות תמונות של עצמן עם שיער בבית השחי וברגליים, ומדגישות שהן לא מסירות את השערות הללו בגלל שזה הגוף שלהן והן לא מוכנות להשתעבד לחוקי היופי שקבעה החברה, או אם תרצו, שקבעו הגברים השוביניסטים. האמת היא, שאכן זכותה של אישה לגדל שיער היכן שבא לה, ואם היא שלמה עם עצמה, מה טוב.

יתכן שזאת פרובוקציה, יתכן שזאת ממש אמונה פנימית, אך מה שלא יהיה, נראה שכרגע הקמפיין הפמיניסטי של שיעור באישה לא עולה יפה, משום שכדי להרים קמפיין מוצלח וליצור הד ובאז צריך המון משתפי פעולה ממקום של הזדהות. לא קשה לפספס את מה שעולה ומתפרסם כיום ברשתות החברתיות ובאתרי ההיכרויות כדי להבין שנשים לא נמצאות במקום הזה, אותן נשים המציגות את גופן ב'שיא החלקות' ובבגדים מינימליים כדי למשוך תשומת לב. אם הן לא הסירו שיער לפני הצילום, הן כבר ידאגו לטשטש אותו בפוטושופ לפני פרסום התמונה.

יש שיכנו את התופעה הזאת של הגברים שלא נמשכים לשיעור נשי – שוביניזם, אך האם זאת האמת? האם מוקדי המשיכה שלנו בבני המין השני מושפעים אך ורק מתפיסות חברתיות והגברים הם אלה ש"הכתיבו" כביכול את גינוני היופי הנשיים מאז ומעולם? או שמא יש משהו באותם גינוני היופי של החלקות הנשית, משהו טבעי שבעצם מחזק את הנשיות הטהורה באשר היא?

צילום:pexels

הרי נשים רבות מודעות למוקדי היופי שלהן והן עדיין מאמצות את תיקוני היופי הנשי העתיקים בו בזמן שהן משתמשות גם בפלאי הטכנולוגיה בהווה, ומסירות שיער לצמיתות, מגדילות חזה, מותחות ישבן ובטן וממלאות בוטוקס. כמובן, יש כאלה שמתעמלות ושומרות על תזונה נכונה ומשיגות הישגים כדרך הטבע.

אבל מה שמעניין הוא, שהנשים הללו לא בהכרח עושות את כל הדברים הללו בשביל למשוך גברים ולמצוא בן זוג. כשתשאלו ותעברו על מחקרים וסקרים רבים תגלו דבר מעניין. את תיקוני היופי הנשיים, נשים עושות קודם כל בעבור עצמן, בשביל ההרגשה שלהן, וכמו שאמרו לי נשים רבות: "עשיתי את זה כדי להרגיש נשית יותר ושלימה עם עצמי". השלימות עם המראה החיצוני שלנו היא דבר חשוב, יכול להיות שנוח לנו עם איך שאנחנו נראים בכל מצב, ויכול להיות שלא, אבל אנחנו עושים את מה שביכולתנו על מנת להרגיש נוח עם עצמנו.

צילום:pexels

נראה שברובד העמוק, לא נוכל להתעלם מן העובדה, שהשלימות שלנו עם גופנו, מושפעת בדרך כזאת או אחרת ממה שהחברה מקטלגת כמושך וסקסי, וזה מה שמשפיע בעצם על איך שאנחנו תופסים את עצמנו כמושכים וסקסיים – גם אם אנחנו ברובד הגלוי, עושים את תיקוני היופי בעיקר למען עצמנו…

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה