עמוד הבית » תחנת חלל אוסטרית אנלוגית במצפה רמון

תחנת חלל אוסטרית אנלוגית במצפה רמון

צילום: באדיבות משרד המדע
הסבלנות משתלמת: 20 שנה ישראל ממתינה לרגע המרגש, למשימה בינלאומית. תחנת חלל אנלוגית תנחת במצפה רמון. הכוונה: תחנת חלל אוסטרית, המדמה את המאדים הגיעה השבוע לבדיקות מחקר.

האירוע נחנך על ידי שגרירת אוסטריה חנה איקו לדבריה "אני שמחה להיות כאן, נרגשת ומצפה לשמוע על התוצאות המחקר ומאחלת לכולם בהצלחה". זהו אירוע היסטורי לישראל, כתבים מכל העולם הגיעו לסקר ולתעד את המשימה הבינלאומית במכתש אירוזיה.

צילום: באדיבות משרד המדע

מצפה רמון – המאדים הוירטואלי

ליעד יוסף, אסטרונאוט ישראלי, הוא חלק מצוות המחקר, החל להסביר "יש כאן משימות אנלוגיות, בשיתוף פורום החלל האוסטרי, המדמה את פני השטח על המאדים. אוסטריה כבר 20 שנה מחפשת אתרים המדמים את הקרקע של המאדים וישראל נבחרה כאתר פוטנציאלי למחקר.

נמצאים כאן צוות של 6 איש אסטרונאוטים ואסטרונאוטיות מהעולם, אשר יהיו חודש בבידוד וישתפו פעולה יחדיו ויבצעו ניסויים מדעים וטכנולוגיים בשטח, במתחם הביטאט ומחוצה לה, בדיוק כמו  במאדים. לפני שהאסטרונאוטים יוצאים מהביטאט, הם מחוייבים לשים עליהם חליפה של 50 קילו! שלוקח כ- 3 שעות ללבוש אותה ושעה וחצי להסיר אותה.

צילום: באדיבות משרד המדע

כל פעולה תעשה דרך מרכז הבקרה הנמצאת באוסטריה והם מדמים את התקשורת ביניהם בעיכוב של 10 דקות לארץ. המטרה היא לעשות ניסויים ולראות מה עובד כאן כולל ציוד, חליפות חלל, תקשורת ועוד.במידה ומשהו לא עובד כאן בשטח, תפקידנו לתקן זאת, כי שם זה לא אפשרי. הצוות כאמור,מקבל תוכנית מפורטת ממרכז הבקרה באוסטריה על לו"ז המשימות".

מתחם הביטאט צילום: באדיבות משרד המדע

שאלתי את מפקד המשימה ז'ואאו לוסדה, בכדי להבין מהו בעצם חקר חלל אנלוגי?

לדבריו "במשך תקופה ארוכה חיפשנו שטח מתאים מבחינה טופוגרפית, המדמה את פני השטח במאדים הרים, סלעים, קרקע עם אבנים,  אדמה יבשה, רוחות מנשבות, חול, קור בערב. התאהבנו באזור מצפה רמון הוא מתאים עבורנו מבחינה גאולוגית, ממש כמו פיסה קטנה מתוך המאדים. אנחנו רוצים להבין את המאדים. החשיבות העיקרית במחקר זה נושא המים. אנו מעריכים שהיו בעבר מים במאדים. יש לנו אפשרות בעתיד הרחוק להביא טכנולוגיה ולגור שם, הבעיה המרכזית היא המים. זה האתגר שלנו למצוא אותם".

ז'ואאו לוסדה מפקד צוות צילום: באדיבות משרד המדע

אלון טנצר בן 36, אסטרונאוט ישראלי במתחם הביטאט "אנו מתרגשים כשלוש שנים ליום המיוחל הזה. עבדנו קשה בשבוע האחרון וזה קורה".

מתחם הביטאט צילום: באדיבות משרד המדע

בנוסף לפיתוח המחקר חברת הולנדיה הקימה מעבדת שינה בהביטאט בתחום השינה בתנאי קיצון. כיום החברה ממשיכה את עבודה בנאס"א ופיתחה חומר "הטמפור " שעליהם האסטרונאוטים האנלוגים ישנים בהביטאט.

צילום: באדיבות אבי ברססט

כל מה שנותר לנו הוא לברך בדרך צלחה, את כל הנוגעים בדבר ונמתין לגילויי החוקרים.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה