עמוד הבית » תיירות בצל מלחמה: הירידה בהיקף הטיסות, היעדים הבטוחים לישראלים – ואיך נזהרים?

תיירות בצל מלחמה: הירידה בהיקף הטיסות, היעדים הבטוחים לישראלים – ואיך נזהרים?

צילום: shutterstock
נדמה כי שערי נתב"ג סגורים בתקופה מורכבת זו אך למעשה, יש עדיין לא מעט מדינות ברחבי העולם שמקבלות ישראלים בברכה ולא חלה עליהן אזהרת מסע. אז לאן כדאי לטוס, ואיך תעשו זאת באופן הבטוח ביותר?

מעיין מליח

המלחמה המתחוללת בימים אלו משפיעה על כולנו ונראה שגם על ענף התיירות: על לא מעט מדינות חלה אזהרת מסע וזה מביא ישראלים רבים לוותר על חופשה חלומית מעבר לים, ולהישאר בארץ. אך האם למרות הסיכונים הברורים מאליהם, יש מדינות שניתן לטוס אליהן בבטחה – בין אם לחופשה, להירגע או לבקר משפחה, וללא חשש? ואם בכל זאת החלטנו לטוס, למה כדאי שנדאג מראש עוד טרם היציאה מהארץ? רמז: להצטייד בביטוח נסיעות מתאים. הנה כל הפרטים.

מדינות עם אזהרות מסע

לפי רשות שדות התעופה, בחודש נובמבר האחרון חלה ירידה חדה של כמעט 78% במספר הנוסעים שעברו בשדה התעופה בן גוריון, וזאת לאחר כזו חמורה יותר של 41% גם בחודש אוקטובר. אין מדובר בפלא, אלא בירידה ברורה שנגרמה בעקבות המלחמה, ובעיקר, בשל המיעוט בטיסות ורשימת המדינות הנמצאות תחת אזהרות מסע, ההולכת וגדלה מרגע לרגע.

נכון לחודש דצמבר 2023, יש 80 מדינות אליהן אזהרת המסע הוחמרה מרמה 1 לרמה 2, ביניהן כאלו שאנו הישראלים אוהבים לבקר בהן לא מעט כמו אנגליה, צרפת, איטליה, גיאורגיה, הולנד, יוון ועוד, מדינות שהועלו לרמה 3 כגון בוסניה והרצגובינה, אריתריאה, דרום אפריקה, קירגיזסטן, וכמה שנמצאות כעת ברמה 4 – בחריין, בנגלדש, צפון הודו, סודאן, עומאן, דרום הפיליפינים, קטאר, אזור הקווקז ברוסיה, תוניסיה, והיעד שאנו הישראלים כל כך אוהבים – טורקיה. עם זאת, הרשימה דינמית מאוד ולכן, כבר בשלב תכנון הנסיעה, מומלץ להתעדכן בה כל העת, ולבדוק באיזו רמה נמצא היעד אליו תרצו לנסוע.

המדינות הבטוחות למסע

לצד מדינות שעד לפני פרוץ המלחמה נהגנו לבקר בהן בהמונינו וכעת לא ממש מעוניינות בנו, ישנן כאלו שמקבלות בברכה יהודים וישראלים ובהן נוכל לחוש בטוחים, באופן יחסי לתקופה כמובן. ביניהן נמצא את ארה"ב, שמטפסת מעלה ברשימה גם בזכות תהליך הענקת הפטור מויזת כניסה שהחל לפני מספר חודשים, קנדה, פולין, צ'כיה והונגריה אליהן הישראלים מאוד אוהבים לנסוע, מונטנגרו, קפריסין, דרום קוריאה, וגם מדינות שצעירים אוהבים לנסוע אליהן לטיול הגדול אחרי צבא כמו קוסטה ריקה, אקוודור, גוואטמלה, נפאל, מקסיקו, קולומביה ועוד. עם זאת, גם כאשר מתכננים נסיעה ליעדים הבטוחים יותר, חשוב להתעדכן בהנחיות סמוך למועד הטיסה, ולנקוט בכמה שיותר אמצעי זהירות כדי לשמור על עצמכם.

מה חשוב לזכור לפני שטסים?

לפני שטסים, חשוב לקחת בחשבון מספר דברים שיתכן שלא היינו חושבים עליהם בעבר. ראשית, יש לבחור בחברות תעופה מוכרות וידועות, לא לטוס בכזו שאין לישראל יחסים מדיניים עמה (גם לא בטיסות פנים בארצות אחרות), לבדוק מראש את מסלול הטיסה ולוודא כי אינה עוברת מעל ארצות ערב עימן אין לישראל הסכם שלום, לאסוף מראש מספרי טלפון של שגרירויות וקונסוליות ביעד המבוקש, רק למקרה הצורך, כמו גם טלפונים של קהילות ייעודיות או בית חב"ד, וגם לתת הרשאה לאיכון מרחוק של הטלפון הנייד שלכם לקרובים אליכם, למקרה שבו יהיה צורך לאתר אתכם.

החשיבות ברכישת ביטוח נסיעות לחו"ל

הדבר החשוב ביותר שכדאי לדאוג לו טרם הנסיעה הוא רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל . אמנם חשיבותו רבה בכל נסיעה, אך היא מתגברת פי כמה בתקופה זו. חשוב לרכוש ביטוח מתאים שיכלול את כל הכיסויים הנדרשים וכן כאלו הרלוונטיים לתקופה זו בפרט: ביטול או קיצור נסיעה – במקרה הצורך, או במידה שאזהרות המסע ישתנו לפני הנסיעה, וכיסוי רפואי ותרופתי מלא, לכל מקרה בו תזדקקו לקבל טיפול רפואי במדינת היעד. זה הזמן להשקיע כמה שיותר בכיסוי ולא להתפשר על חברה שתספק לכם גם שירותים חשובים מעבר לאלו הבסיסיים. ביטוח ישיר למשל, מעמידה לרשות המבוטחים מוקד חירום שזמין 24 שעות ביממה, מציעה אפשרות של קבלת פיצוי מידי באפליקציית ביט ואפילו הטבות למגוון אטרקציות בחו"ל. זאת כמובן לצד מחיר זול ומשתלם, מה שישאיר לכם יותר כסף לבזבוזים ויאפשר לכם לטוס וליהנות בראש שקט.

כיצד יש להתנהג בתור ישראלים המטיילים בחו"ל בעת הזו?

לאחר שסידרתם את כל הבירוקרטיה הנדרשת ובחרתם יעד מומלץ, יש כמה כללי התנהגות שכדאי להקפיד עליהם בזמן השהייה שלכם בחו"ל. ראשית, נסו להסתיר סממנים יהודיים לרבות דגלים, מגני דוד ופריטי לבוש עם כיתוב בולט בעברית. בדקו אם ביעד שלכם מתרחשות הפגנות או מחאות, גם קטנות ושקטות ככל שיהיו, כנגד ישראל, והקפידו להתרחק מהן ככל האפשר. נסו שלא לדבר בעברית בקול רם כאשר אתם נמצאים בקרבת התקהלויות כמו גם לשמור על נימוס וכבוד בכל אינטראקציה עם תושבי המקום. במדינת היעד, באם אתם מתאכסנים במלון, הקפידו לבחור מקום עם אבטחה, עם לובי ודלפק קבלה מאויש 24 שעות, וכספת לכל חפצי הערך שלכם, כאשר אתם מקפידים לשאת את הדרכון שלכם עליכם בכל זמן ולא להשאירו במלון. כל אלו יפחיתו את הסיכוי שתיקלעו לאירוע לא נעים כלשהו, ויבטיחו שתשובו הביתה בריאים ושלמים.

אז איך צפוי להיראות ענף התיירות ב-2024?

למרות המלחמה, נדמה כי נשוב לחזות בטיסות רבות שיוצאות מישראל, בפרט לקראת האביב וחג הפסח. הסברה אומרת כי יתכן שהמצב הבטחוני, הכלכלי והרגשי יגרמו לנו לרצות לטוס פחות, אך רק בירידה של 20% פחות או יותר מן התקופה המקבילה בשנה שעברה. יחד עם זאת, יתכן שבדומה לתקופה שאחרי הקורונה, התיירות תהיה חלק מתהליך ההתאוששות וההחלמה, והרצון בנחמה יגרום לישראלים רבים להזמין חופשה, בפרט לקראת הקיץ.

לסיכום, אין ספק כי כולנו זקוקים לחופש בתקופה הנוכחית, ואלו מאיתנו המעוניינים לצאת אל העולם הגדול בהחלט יכולים לעשות זאת. לצד זאת, כדי להבטיח חזרה בטוחה וחוויה מהנה, חשוב להתייחס ברצינות יתרה לאזהרות המסע, לרכוש ביטוח נסיעות מתאים ומקיף ולשמור על כללי התנהגות וזהירות בעת השהייה במדינת היעד. נסיעה מהנה.