עמוד הבית » תערוכה מחווה למעצב האופנה גדעון אוברזון

תערוכה מחווה למעצב האופנה גדעון אוברזון

צילום ניר קידר
מסע אחר בין הפסגות שאליהן טיפס אוברזון בהרי תרבות האופנה הישראלית, דרך פיסות בד וצבע, במעלה הגזרות ובין החוטים. זהו לא סיפורה של האופנה בישראל, זוהי "המהדורה המוגבלת" בראי ששת העשורים שבהם פעל ועיצב גדעון אוברזון

"אני אדריכל של אופנה", מכריז מעצב האופנה גדעון אוברזון בריאיון שנערך עמו ובכך מחדד את הפינות של עולם האופנה הישראלי, תוך יצירת רף גבוה ושונה, בעל חוקיות והגדרות ברורות, עד כדי יכולת שליטה מוחלטת בבניית יצירות ארכיטקטוניות עשויות בד וצבע.
גם מבלי לערבב בין מלט לבין בטון, בין חוט לבין מחט, מצליח המעצב ביותר מחמישים שנות יצירה לצקת שורשים עמוקים בתרבות הישראלית ולהגשים כאן בישראל את עקרונות האופנה העילית, אשר הייתה זרה כל כך בנוף המדבר והגלאביות.

בתחילת דרכו של אוברזון, כאשר תעשיית הטקסטיל בישראל פרחה, יכולתו של מעצב להטביע חותם הייתה טבעית יותר והתאפשרה נוכח חומרי הגלם המקוריים והתשתית הפורייה ליצירה. בכישרונו ונוכח ראיית הנולד, בחר אוברזון להתמקד בעיצוב מוקפד עם ניחוחות אירופאים, תוך התאמתו לקהל הישראלי ולמציאות הישראלית על שלל רבדיה. לגזרות המדויקות בהשראת האופנה העילית הצרפתית הוסיף טוויסט איטלקי חצי מרושל, הוקיר את ענף האופנה החלוצי שפעל סביבו ושאף לחדשנות בפסגה על פני ייצור להמונים.

לדברי רפאל וזאנה מאוצרי התערוכה "תערוכה זו מבקשת מהמבקר להדק חגורות ולהמריא למסע אחר בין הפסגות אליהן טיפס אוברזון בהרי תרבות האופנה הישראלית, דרך פיסות בד וצבע, במעלה הגזרות ובין החוטים. זהו לא סיפורה של האופנה בישראל, זוהי "המהדורה המוגבלת" בראי ששת העשורים שבהם פעל ועיצב גדעון אוברזון"

בתערוכה יוצגו עשרות פריטי אופנה מכל העשורים בהם יצר, מערכות לבוש, שמלות ובגדי ים שנאספו מנשות חברה ואספנים מישראל ומרחבי העולם וכן באדיבות ארכיון רוז לאופנה בשנקר, צילומים של מיטב צלמי האופנה בישראל בהם יקי הלפרין ז"ל, אבי גנור, מירי דוידוביץ', רון קדמי ועוד, תעודות ופרסים שקיבל אוברזון לאורך השנים, סקיצות מקוריות של עיצוביו, קטעי וידאו וארכיון, פסלים אומנותיים פרי יצירתו ועוד.

העשור הראשון ליצירתו בשנות ה-60 התאפיין ביציאתו אל האור של "המתכנן הצעיר הגאון שהופך אריגים ל…שירה", כפי שתואר במגזין "למרחב". שמלות צרות, שילוב של שכבות בד נוספות כאלמנט עיצובי או כז'קט, גזרות א-סימטריות, קפלים ואביזרי אופנה.

בשנים אלו חבר לנשות החברה והפוליטיקה הבולטות כאן, ובדרך זו – גם אל העולם כולו. מהתצוגה הפרטית המתוקשרת לנשיאת חוף השנהב ועד למדים הייצוגיים של חברת התעופה אל-על, פתיחת בוטיק האופנה לראשונה בתל אביב וקביעת סטנדרט חדש של צרכנות אופנה. ומעצב חברת האופנה "אלד".

העשור השני ייזכר בזכות המעבר מילד הפלא של תעשיית האופנה המקומית אל כוכב בזירה הבינלאומית: ארה"ב, אוסטרליה וניחוחות של ברזיל. לצד עיצוביו לבית האופנה "משכית", אשר היוו עבורו אתגר וקפיצת מדרגה משמעותית, המשיך לעצב קולקציות חדשניות ונועזות והחדיר את אורך המידי אל לב העשייה. כמו כן שימש מעצב הבית של אופנת "ניבה" וכמובן צלל למים עת השיק קולקציית בגדי ים לראשונה.

אל שנות ה-80 העליזות מגיע גדעון אוברזון מוכן מתמיד. עשור של יצירה פורה, כזו שניתן להגדירה כססגונית. חנוכת בית האופנה המשתרע על פני שש קומות מנצנצות בצפון הישן של תל אביב, השקות קולקציות בחברת הנשים המוכרות והמשפיעות ביותר וחדירה מסיבית לתחום האביזרים ובהם משקפי השמש המוגזמים. ועם זאת, ישבן אחד חשוף מצליח לתפוס את הכותרות הראשיות ותשומת הלב כאשר בשנת 1986 כרזת פרסום ענקית שלו, שבה מצולמת הדוגמנית המצליחה פזית כהן שרועה על החוף בבגד ים, מצליחה לעורר סנסציה לאומית.

פרסומת פזית כהן צילום יקי הלפרין

בעשור הרביעי בגדי הים הפכו לסיפור הצלחה גם בעולם המבוגרים וגם בעולם הילדים. הצבעוניות הבולטת של שנות ה-80 נשארה אך התבקשה לעבור שדרוג והתאמה לתחילת העידן הדיגיטלי – יותר שסעים, יותר מחשופים, יותר דגשים על הארכיטקטורה של הבגד והחותם האישי. בעשור אקלקטי זה בלט אוברזון גם בחיבתו לפיסול והשימוש בברונזה, בברזל ובשאר המתכות ביצירותיו, שאף הוצגו בתערוכה בגלריה.

שנות ה-90 ותחילת אוטוסטרדת המידע הביאו גם למיצובם של מותגים מקומיים ובינלאומיים, כל אחד בתחומו, ולמרות הצהרתו של אוברזון כי הוא אוהב פרטיות ושונא המון", שמו הפך לאייקון בזירת התרבות המקומית.

עיצוב גדעון אוברזון צילום רן יחזקאל

המעבר לעשור החמישי הגיע עם התרחבות רשתות האופנה והייצור ההמוני ובתוך כך שמר אוברזון על הסלידה שלו מצרכנות של טרנדים והמשיך לעצב קו ייחודי משלו תוך הבלטת השוני שברכישת אופנה עילית לזו שמיוצרת ללבישה יומיומית. ברוח עידן הסלבריטאיות ומלחמות הביצה, מתמנה אוברזון בשנת 2004 למעצב העל של חברת האופנה הוותיקה והמתחרה "גוטקס".

דוגמנית תמי בן עמי צילום אבי גור

העשור השישי מתאפיין עם התרחבות נוספת של המותג לתחומי עיצוב נוספים, לשיתופי פעולה עם גופים מסחריים (מטבחים, בתי כלבו) ולהקמת מתחם עיצוב ויצירה שבו פרש את חסותו על ארבעה מעצבים צעירים. זה גם העשור אשר בסופו פורש אוברזון (בשנת 2018) מעיצוב קולקציות חדשות אך ממשיך בעיצוב בגדי הים למותג הנושא את שמו.

 פתיחת התערוכה:23.3.2021

נעילת התערוכה: 31.8.2021

מיקום: גלריית המשכן בית מאירוב – רחוב הרצפלד 31, חולון

שעות פתיחה: שלישי עד חמישי בשעות 20:00-17:00

                     שישי ושבת 13:00-10:00

הכניסה לגלריה ללא תשלום

נסיינית מערכת: אחד התערוכות המיוחדות, כחול לבן אילנה כרמלי ורפאל זאנה עטפו באלגנטיות וחן את התערוכה במרשימה, ישנה נוכחות וריחות של היסטוריה של העם עם מנהיגים ואנשים מובלי דעת קהל, פרטי הלבוש של גולדה מאיר ראש ממשלת ישראל. גדעון חתם והטביע את חותמו בחברה הישראלית ובפרט בבגדי הים היוקרתיים. צאו לחוויה הבלתי נשכחת.

הוספת תגובה

הוספת תגובה