עמוד הבית » ״עשו אומנות לא מלחמה״

״עשו אומנות לא מלחמה״

צילום באדיבות עדי סייג
תערוכה חדשה של הצייר דוד רויטמן במרכז מורשת בגין בירושלים

דוד רויטמן, למד בצבא איך לירות, אבל בין המטווחים מצא זמן גם לצייר. בתערוכה שתוצג החל מחודש אוגוסט, במרכז מורשת בגין בירושלים, מציג האומן ציורים אשר נעשים בשיטה חדשנית ע״י ירי בנשק חם על מכלים עם צבע הניתזים על בדי קנבס.
שלא בכדי, נבחרה התערוכה הנפלאה להיות מוצגת במרכז מורשת בגין וזכתה להכרה ופרסום בינלאומיים. בתערוכה, מוצגים ציורי פורטרטים של מנחם בגין ז״ל, יצחק שמיר ז״ל, זאב ז׳בוטינסקי ז״ל, סימלי שלום ומורשת ישראל.

צילום יחצ

אחרי סדרת פיגועים בלב ישראל בשנת 2002, כשבשיאם הפיגוע במלון פארק נתניה, ישראל מחליטה לפעול במלוא הכוח נגד תשתיות הטרור.
ארבעה חודשים לאחר הפיגוע הנורא דוד רויטמן מוצא עצמו בלב מחנה הפליטים בג׳נין משרת בגדס״ר חטיבה 5 אשר סופגת אבדות קשות ועל אף שעברו 20 שנה מאז, לדבריו אין יום שהוא אינו נזכר וחושב על אותם האירועים הקשים בג׳נין כאילו קרו אתמול.

צילום באדיבות עדי סייג

בתערוכת הציורים של האומן ניכרת אהבתו למורשת עם ישראל מחד ומאידך כאבו של לוחם לצד חלום של שינוי והתקווה לשלום. בחיפוש, אחר דרך לבטא את הרעיונות שלו מוצא דוד דרך משלו שתאפשר לו להעלות את רעיונותיו וחוויותיו משרותיו הצבאי על בדי הקנבס. הדרך בה בוחר דוד רויטמן לבטא את רגשותיו מהווה מקום לשיח ציבורי מחויב מציאות השימוש בירי הנתפס לצורך שלילי ואגרסיבי והפיכתו לדבר חיובי ליצור אומנות. בנוסף, יצירותו מהווה מקום לדיון אקטואלי על הכאב והאתגרים הנפשיים איתם מחוייבים להתמודד החיילים הקרביים על צלקות ווטראומות שנאלצים לחוות הלוחמים בעת השירות הצבאי ושנותרים אחריו.

“Make love not war” שר ג׳ון לנון זמר-יוצר סופר ופעיל שלום אנגלי אגדי לפי הסלוגן המוכר להפצת שלום ואחווה עולמיים המתחברים עם שמה של התערוכה – ״עשו אומנות לא מלחמה״ בשירו המפורסם כנגד מלחמת ויטנאם.

לאחר הביקור בתערוכה הנפלאה ניתן להזמין סיור מודרך במרכז מורשת בגין. הסיור, ילווה את המבקר הרבה מעבר לזמן הן בעת הביקור במוזיאון וגם לאחריו. במהלך הסיור יחשפו המבקרים לארבעת התחנות המרכזיות בחייו של מנחם בגין ז״ל.
״לא בזכות הכח שבנו לארץ אבותינו שבנו אליה בכח הזכות…״ ובה כל תושביה, כאזרח, כגר, יחיו בחרות ובצדק, באחווה ובשלום״ מנהיג עם ישראל אשר ביקש להיזכר כמי שמנע מלחמת אחים.

צילום עדי וייס

מרכז מורשת בגין ז״ל מוקדש לזכרו ולפועלו בחייו למתן ערך עליון לחירות האדם, לדמוקרטיה, לעשייה למען הצדק החברתי, להבאתם של היהודים מהגלות ״לשיבת ציון״, תוך שימת דגש על ביטחון מדינת ישראל וחייו האישיים.

הצגת התערוכה הנפלאה של האומן דוד רויטמן מביאה לידי ביטוי באופן הייחודי לאומן את אשר חקוק על לב כולנו, על מלחמה וחלום לשלום במדינה שאויבים רבים לה מבית ומחוץ. על חובתשירות במערכת הביטחון למען זכות הקיום של המדינה והמחיר הכואב שנאלצים לשלם הלוחמים לאורך השירות וגם בסיומו.

כתבה: עדי (קציר) סייג

הוספת תגובה

הוספת תגובה