עמוד הבית » אתרי מורשת עולמית בהודו – מערות אג'נטה

אתרי מורשת עולמית בהודו – מערות אג'נטה

אג'נטה צילום: פרטי
כתבה ראשונה בסדרה

אתר מורשת עולמית הוא אתר שהוכרז והוכר על ידי ועדה מטעם ארגון אונסק"ו של האומות המאוחדות, כאתר מיוחד, שראוי וחשוב לשמרו בשל ערכו המהותי למורשת המשותפת לחברה האנושית בכללותה. ראשי התיבות אונסק"ו באנגלית מתייחסים ל:

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

אתרים שנכללים ברשימה זו זוכים בתקציבי שימור, במעמד תדמיתי ויוקרה. ישנם כ- 1,150 אתרי מורשת בעולם אשר מחולקים ל-3 קטגוריות: אתרי תרבות, אתרי טבע ואתרים שמשלבים תרבות וטבע. מתוכם 40 אתרים נמצאים בהודו נכון ל-2021 (32 אתרי תרבות, 7 אתרים טבעיים ואחד משולב).

בסדרת הכתבות הזו נעסוק באתרי המורשת העולמית המרתקים והמעניינים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר. ונתחיל עם אחד האתרים העתיקים ביותר בהודו ומהמרשימים ביותר בשטחה. לא פלא שזהו אחד מחמשת האתרים ההודיים שזכו ראשונים למעמד המכובד והוכרזו כאתרי מורשת עולמית.

מערות אג'נטה Ajanta Caves

אחד האתרים העתיקים והמרשימים ביותר בהודו בעיני, נמצא בצפון מדינת מהרשטרה Maharashtra, על רמת הדקאן, כ-100 ק"מ מהעיר אורנגאבאד Aurangabad, אשר מהווה את בסיס היציאה לביקור באתר.

באג'נטה 28 מערות חצובות בסלע בזלת, בצורת פרסה על צוק הר מול ואדי.המערות נחצבו בשני שלבים עיקריים.

צילום: פרטי

העתיקות יותר מתוארכות לתקופה שבין המאה ה-2 לפני הספירה עד המאה הראשונה לספירה. הגל השני והעיקרי של המערות הוא מהמאות ה-5 – 6 לספירה. בתקופה זו הבודהיזם היה נפוץ ביותר ברחבי הודו והמערות כולן הן בודהיסטיות.חלק מהמערות שימשו כ'ויהארות' או מנזרים. חלק מהמערות שימשו כהיכלי תפילה ופולחן (צ'אייטייה) עם סטופה במרכזה.

צילום: פרטי

כל קומפלקס המערות העצום חצוב בגוש סלע אחד ונעשה בצורה של גריעה. המערות מציגות פיסול וחציבה מרשימים ביותר, אך התפרסמו מאוד בעיקר בשל מה שמעטר את הקירות – ציורי קיר מדהימים שמתארים בעיקר את סיפורי הג'אטאקה – סיפורי גלגולי החיים הקודמים של הבודהה.

צילום: פרטי

האתר נשכח עם הזמן והתגלה מחדש על ידי הבריטים במאה ה-19. מערות אג'נטה הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסקו בשנת 1983 ומתוחזקות על ידי משרד הארכיאולוגיה ההודי.

הסיבה היחידה לדעתי שאג'נטה לא כלולה ביותר מסלולי טיול היא המרחק מיתר מקומות הטיול והקושי היחסי בהגעה. כאשר מגיעים לאג'נטה משלבים כמובן ביקור גם במערות אלורה Ellora גם הן כלולות ברשימה האקסקלוסיבית של אתרי מורשת עולמית, אך עליהן נדבר בכתבה הבאה…

צילום: פרטי

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה".מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו.רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה