עמוד הבית » דאלית אל כרמל- תל אביב של הדרוזים

דאלית אל כרמל- תל אביב של הדרוזים

צילום: רביע באשה
הכפר הדרוזי הגדול בישראל הופך בשנים האחרונות למוקד חדשני ועכשווי, ליברלי ומתקדם, המציע תרבות, תיירות, פנאי, קולינריה ואיכות חיים מהמעלה הראשונה

דליית אל־כרמל, גדול הכפרים הדרוזים בישראל עם כ־17,500 תושבים, הוא מיזוג של מזרח ומערב, דתיות וחילונית, מסורת וקדמה, קולינריה אותנטית, סמטאות ציוריות, גלריות ומרכזי תרבות לצד בתי תפילה.

מבט מעמיק מגלה, כי בהשוואה לכפרים דרוזיים אחרים, הכפר שינה בשנים האחרונות את פניו והפך למקום יוצא דופן, רב־תרבותי, ליברלי וחדשני, מעז ויצירתי.

רפיק חלבי, ראש המועצה מאז 2013 ועיתונאי מוערך לשעבר, הוא הדמות שמאחורי המהפכה. עם היבחרו, הוא החל במהלכים להשלטת מינהל תקין ביישוב, כשבין השאר הסדיר את נושא היתרי הבנייה לכ־80% מהבתים, הטמיע בהצלחה תוכנית ביטחון אישי לתושבים באמצעות חפ"ק שיטור עירוני ומתנדבים, ובתחום החינוך רשם הישג חסר תקדים – הכפלת שיעור הזכאות לבגרות מ־45% ל־90%.

צילום: רביע באשה

ההישג בתחום החינוך הוא תוצאה של השקעה עצומה. היישוב, שמוקף בחמישה מוסדות אקדמיים, עובר מהפכה, בין היתר עם הקמתו של מרכז למידה חדשני, המיועד לכלל בתי הספר. המרכז, שמוקם בשיתוף עם מנטורים מלווים ממכללת גורדון, מצויד באמצעי הלמידה הטכנולוגיים החדישים ביותר ומציע חוויית למידה רב־חושית. כמו כן פותח וטופח תחום מרחבי חינוך – כשכל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בכפר בחרו להתמקד בנושא פדגוגי מעצים, כגון מנהיגות, חשיבה יזמית, מצוינות, תקשורת ועוד. עוד מתקיימת בשכבה ז' תוכנית יזמות ייחודית, שבמהלכה התלמידים שומעים הרצאות, מסיירים במקומות חדשניים, מנהלים דיאלוג עם מומחים מהתעשייה ומההייטק, ויוזמים בעצמם פרויקטים שונים.

אגב, 80% מהאקדמאים בכפר הם מקרב נשים, וביניהם ד"ר כאמלה בדריה שהתמחתה בחקר אווירונאוטיקה וחלל, וד"ר ירין חדיד שעוסקת במחקר גנטי. לצד זאת, המועצה מקדמת לימודים גבוהים בקרב התושבים הגברים במסגרת תוכניות ייעודיות.

צילום: רביע באשה

כפר ממותג תרבות

הסופרים, המחזאים, האמנים, הצלמים והציירים הרבים המתגוררים בכפר הופכים אותו, לדברי חלבי, ל"כפר ממותג תרבות". חזות העיר השתנתה והפכה לצעירה וחדשנית, למשל עם קיר גרפיטי מרהיב. "הרמתי כמה דגלים בנושא התרבות, כדי שהשיח יהיה חברתי וסביבתי. ביקשתי לעבור משמרנות לחדשנות – חדשנות בחינוך וחדשנות בנושאי איכות הסביבה", מסביר חלבי.

ביישוב מתקיימת פעילות ספורט ענפה במגוון תחומים, כאשר דווקא אחוז הנשים המשתתפות בה גבוה במיוחד. כך אפשר למצוא כ־200 ספורטאיות בענפי הכדורשת והכדורעף. לצד אלה נבנה מתחם כושר
ו־TRX מאובזר ומשוכלל, שבו מתאמנים בלי כל הגילים, כולל גיל הזהב. ה־אטרקציה של בני הנוער היא, ללא ספק, מתחם חדש ואתגרי למסלולי סקייטבורד.

 

יוצרים ישראליות משותפת

"דליית אל־כרמל הוא יישוב עם סממנים של כפר דרוזי, אבל עם חתירה לחדשנות ולאקדמיה במיוחד במערכת החינוך. יש מרחבי חינוך חדשים, חינוך סינגולרי ופתיחות פדגוגית, וכך גם ברווחה ובתכנון האורבני", מציין חלבי ובוחר לחתום את דבריו במילים מהלב: "עכשיו כשהזיכרון מתמזג עם העצמאות, חשוב לשוב ולהדגיש, כי שנים רבות אנחנו עמלים על יצירת הישראליות המשותפת. במרדפים ובאקדמיה, ברקע רעמי התותחים וצלילי המוזיקה, בדליית אל־כרמל וביוקנעם, בחניתה ובבית ג'אן, בזיכרון ובעצמאות… במדי הזית ובחילות הים והאוויר וגם בשנקר, בבצלאל ובוויצ"ו. איננו מיעוטים בארצנו, זאת אדמתנו, אלה גבולותינו. איננו זרים באדמתנו, אנחנו מרכיב חשוב בחוזקה של החברה והמדינה האחת. אין שלנו ושלכם, אין אתם ואנחנו – השיח הזה הסתיים!".

צילום: רביע באשה
צילום: רביע באשה

מאת:  עו"ד שיר הספרי הינה ממתגת ערים וחברות נדל"ן "שיר בעיר"

 

תגובה

הוספת תגובה

  • בפעם הראשונה בה ביקרתי בדליית-אל-כרמל הופעתי במסגרת פרויקט 'מעגלים' בפני מאות מבני הכפר. ההרצאה עסקה בלכידתו של אייכמן. התקבלתי בחום רב. את האירוע חתמנו בארוחת 'על האש' אצל אחת המארחות. אנשים נפלאים. בין המשתתפים באירוע היה תא"ל (מיל) חסון חסון, חיבור ישראל. קצין נועז ומוכשר. בתפקידו האחרון שימש כמזכירו הצבאי של נשיא המדינה בעבר, שמעון פרס ז"ל.