עמוד הבית » מהי משפחה, למה היא צריכה יום מיוחד?

מהי משפחה, למה היא צריכה יום מיוחד?

צילום: unsplash
זן נדיר: האם משפחה היא מושג הנמצא בהכחדה שיש צורך לציין אותו במיוחד? להעלות את המודעות לחשיבותה, לערכה, למשמעותה בחיים האנושיים?

הקושי והאתגר:
משפחה הפכה לנטל, מקור לכאב בלתי נסבל, לתככים, לציפיות לא ממומשות, לאפליה, להעדפה, מקור לתחושות נחיתות וחממה לאלימות, פשע, ניצול ודחיה, במקום להוות מקור לחוסן רגשי, לעוצמה של היחד, מקור לחמימות, לשמחה, לשייכות, לחינוך טוב, לאצילות, לנינוחות, לבטחון כלכלי,
להנאה.
להיות המקור:
כן, משפחה יכולה להיות הכל, לטוב, לרע, לכל מה שמשתרע ביניהם ולכל מה שמעבר לטוב ולרוע: משפחה יכולה להיות מקור לשפע, אהבה, חמלה, איכפתיות, תמיכה הדדית, הומור משותף, שפה פנימית ייחודית, מיתולוגיה משותפת ושלל זיכרונות טובים המפשירים את קרחוני הבדידות
והאימה

צילום: pexels

סוגי משפחות:
משפחה אורגנית גרעינית: אבא, אימא וילדים. יש. זן שבעבר היה הרוב הקובע. כיום עוד סוג בשלל גוונים רבים מאד. יש משפחות חד הוריות שבראשן אישה או גבר, יש משפחות יחידניות שבראשן אישה, יש משפחות של שני אבות או שתי אמהות, של משפחות מורכבות עם ילדים מנישואין שניים או שלישיים ומעלה.
יש משפחות ספרותיות: פו הדב, משפחת החיות המוזרות, משפחת סופר על, משפחת רובינזון השוויצרית, אורה הכפולה ועוד.
משפחות של עניין משותף, משפחות גיאוגרפיות, משפחות בקיבוצים של פעם: ההורים של כולם, הילדים של כולם, הגננת או המטפלת, המורה, הן הדמויות המשמעותיות ויש אפילו 18 או 30 אחים ואחיות בני אותו גיל (בקיבוצים הגדולים). יש משפחות שהן קהילה, שבט או מעגל חוסן חברתי. יש שכונות שהיו כעין משפחות גדולות.

צילום: pexels

יש משפחות סביב דת מסוימת, סביב נורמות חברתיות שונות, סביב אירועים טרגיים וטראומטיים, כמו שורדי השואה, יחידות קרביות בצבא, משפחת השכול, משפחות שהמכנה המשותף להן הוא חבר משפחה המתמודד במחלה באותו שם. משפחות של מוזיקה או משחק, של שירה של כתיבה, של הוראה, של טיפוס הרים, או סקי. של רקמה או סריגה או גינון, טיולים בארץ ובעולם. משפחות של רגע, של תקופה או לתמיד.

משפחה היא:
משפחה היא מהות אנושית בסיסית המהווה מקור לביטחון ומקום לביטוי אישי, קבוצתי, והעדרה יוצר בדידות וקושי. אנחנו מחווטים לשייכות, לקשר, ליחד, לתת את מיטבנו לאחרים ולקבל ממיטב הזולת. זהו מעשה מרכבה מאד עדין, בעל אתגרים רבים, מעגלים קטנים ההולכים ומתרחבים כמו אדוות עדינות לרקמה אנושית אחת חיה. ריקוד החיים בהרמוניה וזרימה, בעבר יותר קבועה וכיום יותר משתנה.

הזדמנות לבחירה חדשה:
מי שלא מוצא מקום במשפחה אחת, אליה נולד, יכול ליצור משפחה חדשה כרצונו ולעשות את מה שלא ניתן במשפחות מוצא, לבחור את החברים בה. מנסיוני, זה ממש אפשרי, רצוי ומועדף. מוקדש למשפחה ולשבט הנבחר המיוחד שלי. מאחלת לכולנו יום משפחה מלא בשייכות, אהבה וזיכרונות טובים.

צילום: pexels