עמוד הבית » ענת פרנק בראיון אישי, חזרה לאוכל מימי קדם

ענת פרנק בראיון אישי, חזרה לאוכל מימי קדם

צילום זום 18 סטודיו
נראה כי השאלה "מה נאכל היום" מעסיקה רבים בתקופות הלחוצות שאנחנו עוברים,קודם הקורונה ועכשיו המצב הבטחוני ולא רק, מדברים איתנו על חיזוק המערכת החיסונית וניהול סטרס אבל איך אפשר כשכל מה שבא לנו הוא לאכול וכמה שיותר אוכל 'מנחם'?! המטבח הזמין, שפע הזמן העומד לרשותנו ולפעמים גם השעמום מביאים אותנו אל המקרר, ומשם- התוצאות ידועות מראש... ענת פרנק- מתמחה בתזונה קטוגנית ודל פחמימה, בשלנית, מתכונאית ויועצת קולינריה שמלווה לאורח חיים מבריא נטול גלוטן, פחמימות וסוכרים. אז קפצנו לרגע למטבח שלה וגילינו עולם ומלואו.

איך הגעת לתחום?

"התחום בחר בי. הכל התחיל כשנחשפתי לתזונה משקמת בשירות חולי סרטן שנזקקו להשתלת מח עצם, דרך בית חולים גדול, עת חייתי בניו יורק. משם המשכתי לחקור את התחום. אף אחד לא ייחס לתזונה כזו- נטולת גלוטן ופחמימות- משמעות. ברבות השנים נחשפתי לעוד אסכולות כגון פליאו וקטוגנית ובכולן מצאתי שאנשים אמנם רוצים להיכנס לתזונה אבל לא יודעים מה לאכול. לי זה תמיד היה קל, כך שפתחתי בלוג ופורומים בהם התחלתי לייעץ לאנשים מה לאכול וללוות אותם בתהליך שלהם. לאחר כשנה מפתיחת הבלוג ב – 2016 פנו אליי כדי לדעת אם אוכל ללמד את התחום, פרקטי, ממש סדנאות בישול של המטבח האחר הזה".

מה עשית עד השלב הזה?

"מעל עשור ניהלתי ושפטתי מירוצים. כן, מרוצים מוטורים, אופנועים וראלי, תחום בחיתוליו בארץ אך זוכה לאהדה רבה בחו"ל. תחום לא פשוט עם הרבה 'מלחמות יהודים' קצרתי המון עשיה והצלחות אבל הגעתי לסוג של מותשות. עד היום הספורט המוטורי מרגש אותי אבל אין כל כך עם מי לעבוד פה. נשאבתי לעולם המטבח והתזונה המבריאה והמשקמת. התחלתי לעשות סדנאות בישול, קולינריה פרטית ותוכניות שעוזרות לאנשים להבין מה לאכול, איך לבשל, באילו חומרי גלם להשתמש, והכל בצורה נגישה וקלה, כך שגם אמא שעובדת תוכל לעשות זאת. כמובן שיש גם מקרים מיוחדים שמחייבים תזונה מותאמת כמו אנשים בעלי צליאק, מחלות אוטונומיות או סכרת".

ענת קוראת לכל העניין "Real Food". "אני מבשלת מטבח אחר, שהרוב לא מכירים. לא המטבח המערבי שהעולם מוצף בו, אלא מטבח עם חומרי גלם ראשוניים ושיטות בישול מהעבר".

צילום זום 18 סטודיו

מה מיוחד בתזונה הזו?

"זו תזונה שמשקפת בריאות ולא רק הרזיה, יש שינוי באורח החיים ומגיעים להכרה שדרך התזונה מבריאים את הגוף. אני שנים הסתובבתי עם מחלה אוטונומית ובעזרת שינוי התזונה כבר שש שנים אין לי התקפים. דרך התזונה הזו לומדים שהשומן לא משמין. הסוכר הוא זה שגורם להשמנה. בעצם, אנו מבריאים את המערכת המטבולית ודרכה את המערכת החיסונית ותהליך ההזדקנות מואט.

הגוף יודע לעבוד על שני מקורות אנרגיה פחמימות ושומנים, אם מורידים את הפחמימות יש לתגבר בשומן. זה דורש קודם כל שינוי בתפישה ובמחשבה – שומן לא משמין, עודף סוכר כן. וקלוריות הן פיקציה. לכל זה יש רציונל תומך וחזק.שעובד".

למה אנשים אוכלים בצורה לא מסודרת?

"אנחנו חיים בעולם בו הרגשות שלנו משפיעים עלינו: אני עייפה- אני אוכלת. מישהו עצבן אותי- אני אוכלת. גם המפגשים המשפחתיים סובבים סביב האוכל. הרגלנו את עצמנו שאוכל הוא דבר מנחם. בהתבגרות שלנו הגוף צורח לשנות אורח חיים והדבר מתבטא בבעיות, מחלות ומצבים טראגיים. השינוי הזה, כמובן, מחייב ויתורים שחייבים לעשות.

דיאטה קטגונית היא אסכולת תזונה שנוסדה לפני מאה ושלושים שנים עבור ריפוי ילדים חולי אפילפסיה. בתזונה הזו גילו הגוף יודע לרפא את עצמו, כשמוציאים את הסוכרים המיותרים לו ושגורמים לו למצוקה, הוא עובר לעבודה על שומן כמקור אנרגיה, קטונים שהוכחו כחומרים אנטי דלקתיים החיוניים לבריאות".

צילום זום 18 סטודיו

באיזה אופן המעבר לתזונה משפיע?

"המעבר לתזונה שכזו משפרת את בריאותו המטבולית של האדם: הוא נהיה שמח יותר והדבר משפיע על הנפש וגם על הגוף שנהיה אפקטיבי יותר. גם הטעמים מתחזקים ופתאום מרגישים את העגבנייה והבשר, ולא צריכים להוסיף תבלינים מיותרים, מסתפקים במלח ופלפל".

מה ההבדל בינך לבין נטורופתית?

"נטורופתיות ברוב המקרים פועלות על סמך מידע שלמדו בממסד שמתקשה להכיר בשיטות שאמנם היו ידועות כבר שנים אבל אם יכיר בהן תתפוצץ תיבת פנדורה ענקית של כשלונות. מה שאני ועמיתי יודעים כיום כמעט ואין איפה ללמוד אלא בחקר עצמאי, מעמיק.

שנית, אני לא נוגעת בפן הרפואי – למרות שאני מודעת על ההשפעות עליו, אלא בצד הפרקטי. כמו כן, איני נותנת לגיטימציה לאכילה רגשית בדרך בה נוהגות הרבה נטורופטיות ותזונאים אלא מציבה מראה אל מול המטופל שלי ומראה לו מתוך מה הוא אוכל. אני לא רוצה שאנשים יהיו תלויים בי. אותי מעניין שמחר המטופל שלי יוכל לקום ולדעת בעצמו אם הביס הבא מועיל לו או מזיק. מה שאכלתי מזיק לי או לא? מה שאכלתי בריא לי או לא? אלו השאלות שאני מלמדת אנשים לענות לעצמם. בארץ לא מלמדים את סוג התזונה הזה ואני קוראת המון מחקרים בתחום. כיום יש מעט יותר אנשי מקצוע עם הכשרה שמרחיבים אופקים ולומדים את התחום ואין להם יתרון עליי, אין לי תעודה מאחר ואין ממסד שמלמד את האסכולה הזו. בכלל, המילה "בריא" היא לא מילה שאני עושה בה שימוש, זו מילה שיווקית שנס ליחה ואנשים הולכים אחריה שבי. אני עוסקת בתזונה מבריאה, "אוכל לאנשים בריאים". מבחינתי כולם בריאים, אלא שחלק יצאו מאיזון. אני מלמדת לחזור לבסיס, מלמדת הקשבה, ודרך זה גם מעבירה גמילה מסוכרים וחושפת את טעמי האוכל עם חומרי הגלם הבסיסיים".

צילום זום 18 סטודיו

מהיכן מגיעה ההשראה שלך?

"מההצלחות. אני מקבלת המון חיזוקים וזה ממלא אותי. כשאני יוצאת מסדנת בישול וכולם מחויכים ושבעים כי אכלו ארוחה מלאה ומאוזנת שלא חסר בה כלום- זה מספק אותי מאד. כשמקבלת מלקוחות תוכניות הליווי את מספר הקלוגרמים שירדו זה מטורף והכי נפלא הוא מצבים של חוסר איזון, מחלה כלשהי שהתלקחה עקב כך, שמבריאים ממנה ומאזנים את הגוף. זה מבחינתי משול לנס".

טיפ לקוראים שלנו?

"חוק מספר אחד! לאכול רק כשרעבים ולשובע! שזה אומר שלא השעון מכתיב, לא ההרגלים, לא לחץ חברתי ולא נורמות. רק הגוף.
כדאי בכל בוקר לשתות ציר עצמות בקר- שנותן לגוף את הקולגן. הקולגן הוא קסם, זה אחד מהמזונות המשקמים, פצצת ערכים תזונתיים באסכולה הרפואית. אנשים רואים איתו שיפור בצורה בלתי רגילה כי הוא תומך תזונה".

ואיך צולחים את התקופה הלחוצה הזו של הקורונה והמצב הבטחוני שאינה פשוטה לרבים?

"לנצל את הזמן הזה, את השקט, להתחבר ולהתאפס. להתחבר למטבח ולבשל אוכל אמיתי, לאכול רק כאשר רעבים ולייצר מוקדי משיכה שלא קשורים באוכל, אלא בחברה, בתחביבים ובמשפחה. וכן, להוריד סוכרים ופחמימות פשוטות, לתגבר מקור אנרגיה שמבוסס על שומן טוב ולהבריא את הגוף והנפש"..

 

תגובות 2

הוספת תגובה