עמוד הבית » פסטיבלים בהודו – דיוואלי

פסטיבלים בהודו – דיוואלי

דיוואלי
כשמטיילים בהודו, נתקלים בהרבה שמחה וצבע והרבה פעמים רבות מתקבלת התחושה שגם שגרת החיים ההודית נראית כמו פסטיבל מתמשך ובלתי פוסק. יחד עם זאת, ישנם זמנים ומקומות בהם הססגוניות והשמחה מטפסת לשיאים חדשים.

רוב החגים העיקריים מתקשרים לאלים והאלות ההינדואים ולסיפורי המיתולוגיה המרתקים שלהם.

בסדרת הכתבות הזו רוכזו הפסטיבלים הצבעוניים והשמחים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר. והפעם אחד הפסטיבלים ההודיים הידועים והאהובים ביותר – ה'דיוואלי'.

דיוואלי Diwali  – חג האורות ההודי

פסטיבל האורות ההודי נחגג כל שנה בחודש נובמבר, עם תחילת החורף והתקצרות הימים. החג נקרא גם דיפוואלי Deepawali על שם מנורות השמן הקטנות שנקראות Deepa  או דייה Diya. הרבה פעמים הדיוואלי יוצא ממש קרוב לחג האורות שלנו, הלא הוא חנוכה ומי שייחפש וודאי ימצא קווי הדמיון בין שני החגים.

אלת-השפע-לקשמי ציור-קיר.-צילום רוני-גורופי

החגיגות פרוסות על 5 ימים, אך היום החשוב ביותר הוא היום השלישי.

היום הראשון מוקדש ל'דהנוואנטרייה' Dhanvatreya אל הרפואה, היום השני לנצחון של האלים קרישנה וקאלי על שדים והוא נקרא גם צ'וטה דיוואלי (הדיוואלי הקטן).ברוב הודו ביום השלישי – יום החג העיקרי מקיימים את ה'לקשמי פוג'ה' – Laxmi Puja הטקס לאלת השפע, הפרנסה וההצלחה. היום הרביעי הוא היום של ה'גוברדהאן פוג'ה', Govardhan Puja לכבודו של האל קרישנה Krishna, שנחשב אווטאר (התגלמות) של וישנו. בעודו נער צעיר, הרים קרישנה ביד אחת את ההר שנקרא גוברדהאן ויצר ממנו מעין מטריה ענקית, כדי להציל את בני כפרו משיטפון שהיכה אותם לאחר שהרגיזו את האל אינדרה.והיום החמישי הוא יום של ביקורי משפחה שנועד לחזק את הקשר בין האחים והאחיות.

דיוואלי

בכל אזור של הודו יש משמעויות מעט שונות וסיפורים אחרים מקושרים לחג.

לחסידי האל וישנו הדיוואלי חוגג בעיקר את חזרתו של האל ראמה לשלוט על ממלכתו באיודאיה לאחר הניצחון על השד רוואנה ושיחרורה של אישתו סיטה מהשבי. לפי גרסה זו מנורות השמן מסמלות את האנשים השמחים שהאירו את הדרך של ראמה חזרה לממלכתו באיודאיה עם אינספור מנורות שמן.

יש אזורים בהודו בהם הדיוואלי מסמל גם את סוף הקציר של היבולים שגדלו במהלך עונת גשמי המונסון ותחילת העונה היבשה והקרה יותר. וחלק מההודים אף מתייחסים לדיוואלי כראש השנה שלהם. משך כל ימי החג נהוג לבלות בחיק המשפחה, ללבוש בגדים חדשים, לקשט את הבית בדוגמאות של מנדלות ססגוניות מאבקות צבע שנקראות 'רנגולי' ומנורות שמן מחימר, לאכול מאכלים מתוקים, להצית זיקוקים ו… להחליף מתנות.

מה שהפך את התקופה של לפני הדיוואלי לעונת הקניות העיקרית בהודו עם המון מבצעים והצעות, כך שבשנים האחרונות השבוע-שבועיים שלפני הדיוואלי הם חג צרכנות מטורף, בהם השווקים עובדים שעות נוספות ויוצאים מבצעים ו"סיילים" שווים ביותר.

דיוואלי

בלילות החג השמיים מלאים בזיקוקים ופיצוצים מחרישי אוזניים נשמעים מכל עבר.

שימו לב – למי שמטייל או מטיילת בהודו בליל הדיוואלי, הרבה פעמים כדאי להצטרף לחגיגה פרטית בבתי משפחה, במלונות או במתחם סגור ובטוח אחר – כי ברחובות הכל מלא חבורות בעיקר של נערים שמפעילים נפצים וזיקוקים כמעט כל הלילה ועלולים לעיתים לאבד קצת את הרסן.

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו. רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

הוספת תגובה

הוספת תגובה