עמוד הבית » איך לצעוד ביחד בפרוזדורי הפחד

איך לצעוד ביחד בפרוזדורי הפחד

צילום: pexels
מסייע לשינה רצופה, גם כאשר הגיהנום האנושי משתולל ללא הרף

האם אפשר לישון לאחר שזוועות מתרחשות?

כעוסקת בתחום השינה הרצופה, אני נשאלת בימים נוראים אלה, מה עושים כשהשינה בורחת מעוצמת האירועים? התמונות הקשות נחרתות במוח ושום דבר כבר לא יכול למחוק אותן. איך אפשר לחזור לשינה רצופה, אם בכלל? כדי לענות על שאלה מורכבת זו זה יקח לי סדרת מאמרים מאד מעמיקים, אשר מהווים כותרות לאוסף עצום של כלים שכבר הרבה אנשים מדהימים הגיבו מיד ובנדיבות, לתת ולתמוך. מה שעוזר לי בזמנים מורכבים כל כך היא הסקרנות. השאלה המתמדת בכל מהמורות החיים היא: "טוב, אז איך אני יוצאת מזה עכשיו?" "איך אני יכולה למנף את מה שקרה לי לטובת אחרים במצבי?" מאחר ומחקר חי הוא אחת האהבות הגדולות שלי, אני שואלת שאלת מחקר חי, אישית וישירה ואני מתבוננת בתשובות שמגיעות בהדרגה, בסבלנות.

צילום: pexels

מה הערך של הסקרנות להתמודדות במצבי חיים כל כך מאתגרים?

הסקרנות מביאה שאלות למחקר. המחקר – כשמו כן הוא – מוח קר. הוא מנתק לרגעי המחקר את עולם הרגש שמציף מאד, במצבי משבר. הוא מסייע להתעלות אל התמונה הרחבה ומתוכה לגלות הבנות חדשות ולזרוע אור חדש על המצב האישי הספציפי. כאשר קורה שהתמונה האישית לוקחת שליטה אזי ההתנהגות כוללת השתבללות פנימה, רצון להתכרבל המיטה מתחת לשמיכה, גם אם אי אפשר לישון ופשוט להעלם מהעולם עד יעבור זעם. הסקרנות, לימדה אותי כלי עוצמתי שעובד עבורי, כמזור לכל המכאובים. התמונה הרחבה והנגזרות שלה ביחס למיקום החדש בתוך עצמי.

צילום: pexels

מה קורה לי עכשיו בתוך הגוף, הרגש, המחשבה, ההתנהגות, היחסים החברתיים, התפקוד, הכל?

בואו ננסה להבין מבחינה פיזיולוגית מה מתרחש בגופנו. למה דווקא שאלה זו? כי היא ניטרלית מספיק אך קרובה ומוחשית. אני יכולה לבחון אותה במבחן המציאות.

פחד, אימה, אדרנלין וקורטיזול ונוראדרנלין:

כאשר קורה הנורא מכל, כפי שאכן קורה כאשר הגיהנום פוער את שבעת מדוריו הרותחים ושורף כל חלקה טובה, בגן העדן העדין והפרטי שלנו. המוח (ההיפופיזה – בלוטת יותרת המוח) הקולט סכנה קיומית מטורפת, מצווה על יותרת הכליה להפריש כמויות גבוהות של אדרנלין.  הורמון זה קרוי גם הורמון "הילחם או ברח". ישנם 4 ביטויי התנהגות תחת האות   F בהפעלת הורמון זה:

  1. Fight   – הילחם
  2. Flight  – ברח
  3. Freeze – קפא
  4. Fake – העמדת פנים, זיוף המציאות

המשמעות היא הרבה זרימת דם לרגליים, לידיים, לשרירים, ללב, על מנת לספק אנרגיה להישרדות בכל מחיר. עולות מחשבות ופעולות הישרדות, חלקן גאוניות, חלקן מפעילות הרואיות, אומץ לב ותעצומות נפש נדירות. חלקן שואבות אינטליגנציה מהעבר כמו: להעמיד פני מת, לשכב מתחת לגופות, להסתוות מתחת לעלים, לבלגן את הבית כאילו כבר עברו שם מחבלים, לזרוק החוצה את כל הרימונים שנזרקים פנימה, להציל אחרים במחיר החיים של היחיד, להקריב את החיים מתוך בחירה, אפילו להתחבק באהבה ברגעים אחרונים, ביחד. יש עוד המון דוגמאות יצירתיות כמו: רחל מאופקים.

אבל למה קשה לישון?

הורמונים אלה הם בשפה יומיומית עוצמתיים, שומרים ומגינים על החיים. אם נישן בזמן הזה, זה יחסל את הקיום שלנו. לכן, שלושת האדירים האלה מטרתם ליצור עוררות גבוהה, פעולה ועשיה, בעת חירום ובאיום ממשי על הקיום. שינה זקוקה לכמה מרכיבים בסיסיים שנעדרים בעוצמה במצבי לחץ. שינה זקוקה לאמון, יציבות ובטחון. ברגע שאחד המרכיבים חסר, השינה בורחת, כדי הקיום חשוב יוותר מהשינה בטווח הקצר.

צילום: pexels

בטווח הארוך:

שינה בכלל ושינה רצופה בפרט מהווה את מנגנון ההחלמה הפנימי האולטימטיבי. יש לכולנו,בעיצוב האנושי המולד שלנו, כבר את התרופה הכי יעילה לרפא את הכל. זה נמצא בחמקרי שינה רבים. אפרט יותר במאמרים הבאים.

איך את יכולה לעזור?

מי שזקוק לעזרה דחופה בתחום השינה הרצופה במצבי דחק וטראומה אישית וקולקטיבית, אפשר להשאיר לי הודעת ווטסאפ עם שם ומשפחה ומקום מגורים ואתקשר לתאם ייעוץ מיידי,  אישי ו/או קבוצתי, למספר 0525212644, לאירית שמשון PHD.