עמוד הבית » בלעדי: יינות יקב 'מוניץ', החיבור לאדמה

בלעדי: יינות יקב 'מוניץ', החיבור לאדמה

שקד טועם יין ציור שמן
שקד איש היין טועם ומדווח

יין 'ערבה 2019' אדום

יין אדום טוב ומעניין. רֶֶקָח (blend) של יֵינָבֵי קַבֶּרנֶה סוֹבִיניוֹן, מַלבֶּק, שִׁירָאז ופּטִי וֶרדוֹ. היין צעיר עדיין, אך ראוי כבר לשתיה. אפשר ליישנו בניחותא עוד שנתיים שלוש. לא צריך ללכת מעבר לכך. נכון לפתוח את היין הזה כשעה לפני המזיגה לגביעים לשתיה, ולהניח לו להתחדרר – לנשום, לנשוף, להסתגל לחופש אחרי שהיה כלוא בבקבוקו הכהה, כמו שכתב המשורר שארל בּוֹדלֶר "כֶּלֶא הַזכוּכִית, תַחתֵי חוֹתָם אָדוֹם!"

יינבי הקברנה סוביניון והמלבק אוהבים להיות ביחד ונרקחים יפה זה עם זה. יינבי השיראז מוסיפים לרֶקָח הזה פלפל – תרתי משמע, והפטי ורדו תורם לרקח טאנינים, צבע, ושמץ טעם למגוון של שזיף סגול, סיגליות, אוכמניות, פטל אדום, מינרליות ואדמתיות. החמצוציות של 'הערבה 2019'  מאוזנת למדי, .הטאנינים שלו מלאים אבל לא מעיקים, היין קל להפתיע לטובה, ועם זאת מעניק בחֵך תחושה נדיבה של מְלֵאוּת. יש לו שיהוי (finish) נעים בחֵך, ארוך למדי, של שישה קודאלי, עם ליקוריץ ואוכמניות. זהו יין שמתאים כמעט לכל טעם. אצלי הוא ליווה יפה שני נתחי סטייק פילה צרובים בחמאה.

יקב מוניץ, ערבה 2019 צילום באדיבות יקב מוניץ

למיטיבי לֶגֶם:

צבע היין: אדום

טעם: יבש

שנת בציר: 2019

טמפרטורה מומלצת להגשה: 19-20 מעלות

יין זני / רֶקָח: רקח של  קברנה סובניון (55%), מלבק (18%), שיראז (18%), פטי ורדו (9%).

רמת אלכוהול: 14%

יישון: 12 חודש בחביות עץ אלון צרפתיות.

פוטנציאל התיישנות: היין מוכן לשתיה. ישתבח בבקבוק עוד שנתיים-שלוש.

כרם: כרמים בפלך היין הרי יהודה

יינן: ד"ר שראל מוניץ.

מחיר: 95 שקל.

יין 'אלה' לבן

זהו מְצוּיַיִן. ראוי מאוד ואף מחירו סביר. באף ניחוחות ערוגת פרחים רעננים, קליפת לימון מגוררת שמץ של קיו'י, תו קל של אניס. בחֵך נוכחות טובה של קרמבולה, קיו'י ואשכולית עדינה. חמצוּצִיוּת (שזה שילוב של Acescence, Piqûre, Acescence, Tartness, Sourness) מעודנת ורצויה, גוף בינוני, ושיהוי (finish) מעולה – 9 קוֹדָאלִי (Caudalie) מ-12.

ה'אֵלָה ויונייה' ליווה בידידות רבה סטייק טונה אדומה עם פטריות 'שמפיניון דְ פָּארִי', קישואים ועגבניות שרי – הכל צרוב בחמאה. חגיגה קטנה לחך בהתאם לַצַּו, שדג צריך לשחות שלוש פעמים: פעם במים, פעם בחמאה ופעם ביין.

יקב מוניץ, יין 'אלה' צילום באדיבות יקב מוניץ

למיטיבי לֶגֶם:

צבע היין: לבן

טעם: יבש

טמפרטורה מומלצת להגשה: 13 מעלות

יין זני / רֶקָח: יין זני מ-100% יֵינָבֵי ויונייה

רמת אלכוהול: 12.4% – שזה מעולה ושפוי, כמו שצריך להיות!

פוטנציאל התיישנות: מוכן לשתיה. היין יחזיק מעמד במקרר היין עוד שנה-שנתיים, אבל הוא כעת במיטבו ולא ישתפר עוד.  כרם: בפלך היין רמת הגולן

יינן: ד"ר שראל מוניץ.

מחיר: 85 שקל.

על היקב והיוֹקבים

'יקב מוניץ' הוא יקב בוטיק משפחתי כשר, שנוסד בשנת 2015 על ידי איתי מוניץ. עימו ביקב, אחיו  ד"ר שראל מוניץ, המוביל את חזונם ליצור יין בוטיק איכותי. איתי מוניץ – איש הייטק בעל חיבה ליינות איכותיים – אחראי על ניהול היקב ושיווק היין. שראל מוניץ הוא בעל תואר דוקטור למדעי הצמח. הוא מתמחה בגידול יֵינָבִים, ואחראי על איתור כרמים מובחרים ועל העבודה הייננית. 'יקב מוניץ' מייצר את יינותיו מיינבים איכותיים אשר נבצרו ידנית, מאזורי גידול מגוונים בארץ, ומיישן אותם בחביות עץ אלון צרפתי איכותיות. לדבריהם, העשייה שלהם ביקב מבטאת את החיבור שלהם לאדמה, אהבת הארץ והתשוקה שלהם ליין.

היקב מציע לצד יינותיו, גם טעימות של מגוון יינותיהם מן הבצירים השונים; ערבי בשר ויין; ערבי צוות, הכוללים היכרות עם עולם היין ועולם עישון הבשר, באווירה אינטימית לעד 15 איש.

על יֵינָב הוִיוֹניֶה, מתוך 'מילון שקד – המילון האנציקלופדי למונחי יין':

 וִיוֹניֶה Viognier

יֵינָב לבן טוב מעמק הרון (Rhône) בצרפת. עושים ממנו יינות זניים יבשים או ברמת יבש-סִיפִּי. הוא היינב הבלעדי בפלך 'קוֹנדרִייְה' בצפון הרון, שכל יינותיו הלבנים עשויים מויונייה, ונושאים את ציון הפלך 'Condrieu'. מקור השם Condrieu: coin de ruisseau – קוָ'אן' דה רִיסוֹ, פינת זרם הנחל.

ליינות זניים מיינב הויונייה יש ככלל גוף בינוני, חך פירותי וניחוחות פרחוניים. הם לא מתיישנים טוב, והינם במיטבם בצעירותם. נקל להבחין בו בטעמים ובניחוחות של אגסים, מישמש, אפרסק, פירות הדר, דבש, אגוז מוסקט, סיגליות ושמץ של אניסיות. ב-2014 נבצרו בישראל 432 טון יינבי ויונייה.

יינות סירה אוהבים תוספת קטנה של ויונייה, המעניקה להם רכות ופרחוניות.

מאת: יעקב שקד