עמוד הבית » דוד אומן מציג: מבט על המזרח התיכון

דוד אומן מציג: מבט על המזרח התיכון

צילום: באדיבות דוד אומן
בשירותו הצבאי עסק דוד אומן בזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון ונגע במזה"ת בלימודיו, אך רק לאחר כמעט עשור ידידה משותפת שלו ושל מנכ"ל אינפולייב טי.וי – המשדרת חדשות טלוויזיה באינטרנט בשפות זרות – שידכה ביניהם כאשר חיפשו כתב בשפה האנגלית, ומשם הוא החל לעסוק במזרח התיכון.

מה משך אותך למקצוע?

תמיד אהבתי לעמוד מול קהל, בין אם בהוראת שפות, עיתונאות או דוברות. וכמו רבים וטובים בתחום, ברגע שנדבקים ב"חיידק" המזרח התיכוני מתמכרים לידע, למורכבות, לתהליכים, לסיפורים הרבים ולאינטריגות שהאזור שופע בהן…

איך יוצרים רלוונטיות ויצירתיות?

ראשית כל, אני מקפיד תמיד להיות מעודכן במתרחש בשטח עד לפרטים הקטנים ביותר ורואים זאת בהרצאות ובסיורים. שנית, אני רואה את עצמי כמספר סיפורים בהרצאותיי ועל כן אני נמנע ממצגות פאוור פוינט שבלוניות וגדושות-מלל, מספר את הסיפור במילותיי ומשתמש כמעט אך ורק באמצעים אודיו-ויזואליים במצגת פלאש דינאמית. בנוסף, אנקדוטות, 'פיקנטרייה' וכמובן הומור הם הכרח לסיורים והרצאות קולחות  – במיוחד בתחום "כבד" כמו המזה"ת.

צילום: באדיבות דוד אומן

נקודת המפנה שלך?

היו שתי נקודות מפנה. הראשונה כאשר התקבלתי לתפקיד מנהל התקשורת ב- IMPACT-se החוקרת ספרי לימוד ברחבי המזה"ת. זה היה "כרטיס הכניסה" שלי לעולם המזרח התיכון וההסברה.  צברתי ידע, ניסיון, כלים וקשרים ענפים בארץ ובחו"ל, כולל במדינות האזור, המשמשים אותי עד היום.  נקודת המפנה השנייה הייתה כאשר הוזמנתי על ידי מעסיקי לשעבר, מנכ"ל ,Infolive.tv להדריך סיורים אסטרטגיים בגבולות הארץ לקבוצות צעירים אמריקאים בתכנית משותפת למשרד החוץ ו-Hasbara Fellowships. בתום סבבי הסיורים המוצלחים החלטתי להמשיך להעביר לקהלים שונים את הידע שצברתי במהלך השנים, ויצאתי לדרך חדשה כעצמאי.

מהיכן התעוזה והאומץ?

מעולם לא סבלתי מחוסר ביטחון עצמי וקור רוח תחת מצבי לחץ, המהווים מרכיבים קריטיים במיוחד בתחום התקשורת וההרצאות. זאת, יחד עם דחף בוער להתפתח ולהשפיע, עזרו רבות מ"טבילת האש" שלי ועד היום – בין אם בעמידה מול קהל, עמיתים למקצוע או גורמים רמי-דרג בפוליטיקה ובפקידות בארץ ובחו"ל.

הפחדים שבדרך?

הפחדים נבעו בעיקר מההכרח לפלס דרכי כעצמאי בנישה בה קיימת תחרות, על מנת לתרום לפרנסתה של משפחתי.

כיצד משלבים קריירה ומשפחה ?

מבחינתי, צרכי המשפחה נמצאים בעדיפות עליונה. אך לרוב, הצלחתי לשלב צמיחה עסקית מתמשכת עם צרכי משפחתי, גם בדרכים יצירתיות כגון שילוב הרצאות בחופשות ונסיעות משפחתיות.

צילום: באדיבות דוד אומן

מה מעשיך בימים אלה של קורונה?

בימים אלו אני מרצה לקבוצות מחו"ל כאשר השמיים פתוחים, מרצה בזום לקהלים בארה"ב ועובד על מספר פרויקטים.

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

העצה הטובה ביותר שקיבלתי הייתה ממכר עמו עבדתי לפני למעלה מעשור, כאשר סיימתי תפקיד וחיפשתי את דרכי כעצמאי. הוא הציע לי לנצל את ההזדמנות שנוצרה לחשוב על מה אני רוצה לעשות בחיי: האם אני רוצה לעשות משהו שישאיר חותם? שיביא לשינוי ממשי? מאז אותה שיחה, בין אם בהרצאותיי ובין אם בפרויקטים שונים, אני מכוון ליצירת שינויי של ממש, של הבניית המציאות, מעבר לפרנסה עצמה.

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

האינטראקציה עם הקהל, היכולת להנגיש מידע ותהליכים מורכבים בצורה שיבינו, שיאהבו ויעריכו, וכמובן המשובים הנהדרים בסיום ההרצאות והסיורים המזכירים לי בכל פעם שאין מקצוע אחר המשתווה לו, מבחינתי.

מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

עד עכשיו היו שני שיאים בקריירה. הראשון התרחש במהלך סבב הרצאות, פגישות ומסיבות עיתונאים בפרלמנטים ומכוני מחקר שונים באירופה בנושא אתר חמאס לילדים ונוער.  למחרת פגישה בנושא עם חברת פרלמנט בריטית, היא נופפה בדו"ח שהבאתי לה בנושא והגישה שאילתה לראש ממשלתה, בשידור ישיר, ובו התרתה על הסכנה שהאתר מהווה לילדים ולנוער בבריטניה ודרשה פתרונות.  השיא השני היה בשנת 2019 כאשר, בהערכה גסה, העברתי כשישה אחוזים מכלל ההרצאות הגיאופוליטיות ללמעלה מ-1000 קבוצות תגלית שהגיעו ארצה בשנה זו.

מה מרגש אותך ?

מרגש אותי כאשר אנשים מתחילים להתעניין במזה"ת לאחר שנכחו בהרצאותיי ומבקשים ממני להפנותם למקורות מידע שונים.  כמו כן, אני נרגש ומוצא סיפוק כאשר אני מצליח לעזור לאנשים, דוגמת מכרים בני מיעוטים מזרח תיכוניים, באמצעות חיבורם למכרים אחרים היכולים לספק להם  את העזרה הדרושה.

מה סוד ההצלחה שלך?

ראשית, אני תמיד מוכן ומעודכן עד הפרטים הקטנים ביותר – זהו בסיס המקצועיות מבחינתי – ושומר על יחסי אנוש מצוינים עם כל מכרי ועמיתי לתחום, מה שמוביל לשימור קשרים קיימים ופיתוח חדשים העוזרים בהתפתחות מקצועית ועסקית.

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה?

זה מורכב. מצד אחד הזמן בו אני נמצא בדרכים ברחבי הארץ במסגרת עבודתי מרחיק אותי מאשתי, ומצד שני מאפשר לי להתראות עם חברים ותיקים מהמרכז אותם אני ממעט לפגוש מאז שעברתי לפריפריה.

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

אני רואה את עצמי ממשיך לצמוח ולהתפתח בתחום ההרצאות והסיורים ומקדם מספר פרויקטים בתחום המזה"ת.

טיפ למתחילים?

שימרו על מקצועיות בכל האספקטים – מעמידה בזמנים ומנהלה דרך איכות, רלוונטיות ועדכניות החומר. הכירו את הקהלים מראש והתאימו את התוכן והסגנון, שמרו תמיד על דרך ארץ ויחסי אנוש מצוינים, שאפו קדימה תמיד ושלבו במידת האפשר קצת "פלפל", הומור וסיפורים אישיים. לא מזיק…

 דוד אומן מיוצג בסוכנות המרצים הבינלאומית – www.spylegends.co.il

 

תגיות

הוספת תגובה

הוספת תגובה