עמוד הבית » "דרך עיצוב החדר הילד או הילדה לומדים לפתח את העולם האישי שלהם"

"דרך עיצוב החדר הילד או הילדה לומדים לפתח את העולם האישי שלהם"

זיוה בר, צילום: אלה פאוסט
זיוה בר, מעצבת פנים מזה שלושה עשורים, שגם כותבת ועורכת מגזינים מקצועיים בתחום, מוציאה כעת ספר ילדים חדש מסוגו בכל העולם, "החדר שלי", בו הקוראים הצעירים לומדים לעצב את החלל בו הם מעבירים את רוב זמנם.

"אני מעצבת פנים כבר שלושה עשורים, יש לי לקוחות פרטיים לתכנון ועיצוב פנים של ביתם או משרדם ואני כותבת תכנים בתחום עבור חברות מסחריות, אבל כמעצבת פנים, שגם כותבת ואוהבת ספרים, שמתי לב שאין ספר על עיצוב לילדים", מספרת בר.

מדוע חשוב היה לכתוב ספר כזה?

"מכיוון שאני כל כך מאמינה בכוחו של העיצוב לשפר, לפתח ולתמוך, נראה כמעט הכרחי שילדים יוכלו להתוודות מקטנוּת לאפשרויות העיצוב. דרך עיצוב החדר האישי הילד או הילדה יכולים ללמוד את מהות המקום האישי שלהם ולפתח את עצמם בכל כך הרבה מובנים. החלטתי לשבת ולכתוב להם על נפלאות העיצוב ואיך אפשר ליישם אותו בחדר שלהם".

איורים: נתנאל כהן

היכן הספר מחדש?

"הספר מציע לילדות ולילדים מסע משותף לעיצוב החדר שלהם שהוא בעצם המקום האישי שלהם. תהליך עיצוב החדר איננו מסתכם בבחירות אסתטיות בלבד. דרכו הילד או הילדה לומדים לפתח את העולם האישי שלהם. חווית העיצוב היא פתח ענק לתהליכים הרבה יותר רחבים, כמו התפתחות ומודעות, עידוד יצירתיות, מציאת השראה, חיזוק עצמאות, למידת אמפטיה, לקיחת אחריות ועוד. הספר מגלה את "מאחורי הקלעים" של עולם העיצוב בצורה נגישה ומזמינה ומציע עצות פרקטיות וכיווני מחשבה".

זיוה בר נולדה ברמת גן ומגיל שבע, מכתה א', מתגוררת ברמת השרון. חוש אסתטי, נטייה לאמנות ולמלאכות יד תמיד היו לה. בשנות נערותה החלה לכתוב יומן בעקבות קריאת "יומנה של אנה פרנק" ושירים. כשהייתה בתיכון חשבה להוציא לאור את שיריה. אהבתה למדעי הרוח הביאה אותה ללמוד  תואר ראשון בספרות עברית ובחינוך מיוחד באוניברסיטת תל אביב והיא בוגרת עיצוב פנים ואוצרוּת מטעם הטכניון.

מה משך אותך לתחום העיצוב?

"האהבה שלי, היא גם השריטה שלי וכנראה גם התרומה שלי כאן, בחיים האלו. אני אוהבת סביבות אסתטיות ומותאמות לאנשים. אני מאמינה בעיצוב ככוח למימוש עצמי מטבי ולחיים טובים יותר. כמעט כל דבר סביבנו הוא מעוצב ואם הוא לא – יפה שעה אחת קודם לעזור לו להיות כזה. כאשר נעצב את הסביבה שלנו כך שתתאים לנו, נהיה מאוזנים יותר ומחוזקים יותר. יש השפעות הדדיות. עיצוב יכול להיות סוג של חיבוק, סביבה מכילה, מעצימה, מותאמת ולפיכך גם מועילה ותומכת. הן בבית והן בעבודה".

מהם מקורות ההשראה שלך?

"ההשראה באה מכל מקום. היא יכולה להיות מהסביבה החיצונית או קישור פנימי למחשבה. צריך להיות תמיד פתוחים, מתעניינים ומקשיבים. ניסיון חיים יכול לעזור לאבחן בין עיקר לטפל".

איורים: נתנאל כהן

מהו אורח החיים שלך?

"אני אשת מקצוע של 'גם וגם' ומחלקת את זמני בין עיצוב ובין כתיבה ושניהם קשורים אצלי זה לזה. אני משתדלת להיות תמיד בלמידה ולהוסיף לי עוד נדבכים של ידע בתחומים שונים. יש לי אוסף אמנות קטן, בעיקר אמנות ישראלית, ובכלל מעריכה מאד אסתטיקה על צורותיה. עד הקורונה התנדבתי בבית הספר היסודי בו למדתי. אני מטיילת בארץ ובעולם, אוהבת טבע ועיר. בשאר הזמן טרודה בחיים, כמו כולם".

את ספרה של בר, "החדר שלי", מלווה כלבלב חמוד ולבן. "כשמצאתי מאייר לספר, את האדריכל נתנאל כהן, ביקשתי ממנו רק דבר אחד, כמו הנסיך הקטן: צייר לי את פּוּפִי היכן שתמצא לנכון. פּוּפִי שלי עבר לעולם אחר כמה חודשים לפני איור הספר וזו הייתה דרכי להנציח אותו. נתנאל החליט להפוך את פּוּפִי לכוכב הראשי לצד נושאי העיצוב. כך הפך תהליך יצירת הספר למרגש עוד יותר עם כל איור חדש שקיבלתי מנתנאל".

הספר נטול מגדר. זה מכוון?

"מכוון מאד. הספר נכתב במחשבה ובכוונה ללא מגדר כספרות שווה לכולן.ם. לכן גם האיור של פּוּפִי כדמות לא מגדרית כל כך התאים".

כל מוקד בחדר הילדים מקבל את המקום שלו בספר. מה המטרה?

"בספר מופיעים נושאי עיצוב עיקריים האופייניים לחדרי ילדים, כמו: חלון, וילון, כיסוי מיטה, שטיח, שולחן כתיבה, לוח שעות והשראה, צבעים, תאורה ועוד. כולם מלווים באיורים, שמעבירים בצורה ויזואלית מחויכת ומשלימה את המלל. כל נושא נותן מפתחות לחשיבה וחיבור אותנטי למקום בו הילדים גרים וחיים – וממנו הם יוצאים אל העולם".

איזה טיפ כתיבה יש לך למי שחולם לפרסם ספר?

"אני מתארת לעצמי שיש דינמיקה שונה לכל כתיבה. בספר הזה עזרו לי ראשי הפרקים שכתבתי תחילה ולאחר מכן כתבתי כל נושא בנפרד. אני מציעה להקדיש לכתיבה זמן כמו לכל דבר חשוב אחר ביומן. זו לא מוזה שפתאום נוחתת. זו עבודת כתיבה שדורשת זמן, חשיבה מחקר ובחינה דקדקנית".

מהו הפרויקט הבא שלך?

"כל פרויקט עיצוב הוא תמיד אתגר חדש ומרגש ואולי אתחיל לחשוב בהמשך על ספר העיצוב השני? סטיב ג'ובס בהרצאתו הנפלאה באוניברסיטת סטנפורד בשנת 2005 סיפר על חיבור הנקודות בחייו. אולי הספר הזה הוא חיבור של כמה מהן בחיי"

מאת: אנני גולן

הוספת תגובה

הוספת תגובה